Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verkeerd ipadres [opgelost]  (gelezen 1182 keer)

speek

  • Gast
verkeerd ipadres [opgelost]
« Gepost op: 2009/01/07, 11:58:11 »
Op mijn werk staat naast mijn Windows ook een ubuntu 8.04. Beide met een netwerksnoer in dezelfde muurcontactdoos.
Op die Windows ben ik af en toe mijn ipadres kwijt. Das terug te krijgen met ipconfig /release en ipconfig /renew

Hoe moet ik dat op ubuntu 8.04 doen, want die heeft kennelijk ook een verkeerd (oud) ipadres.

mvg
Gerrit Speek
« Laatst bewerkt op: 2009/01/07, 14:00:25 door speek »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: verkeerd ipadres
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/07, 12:40:43 »
Aan speek
In Windows wordt het nieuwe IP nummer dan uitgegeven via DHCP? In feite zet je dan de netwerkverbinding af en weer aan, en komt er auto een nieuw nummer. Verbeter me als ik het verkeerd heb.
In Ubuntu kun je met de Netwerkmanager rechtsboven rechtsklik het netwerk uitvinken. En daaraan volgend weer aanvinken. Dan wordt opnieuw verbinding gemaakt met indien terzake een nieuw IP nummer. Met het rechtsklikken op verbindingsinfo in hetzelfde rijtje kun je de gang van zaken volgen.
Heb je hier iets aan?
Vr.groet, peter

speek

  • Gast
Re: verkeerd ipadres
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/07, 12:47:20 »
Met icoon 'netwerkinfo' rechtsboven Netwerk uit gezet en weer aan gezet.
Helaas geen succes.
Op hetzelfde icoon kan ik met "verbindingsinformatie" zien dat ie inderdaad een oud - verkeerd ipadres heeft.

Hoe zeg ik tegen 'm dat ie dat oude adres moet wegdoen en opnieuw moet zoeken?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: verkeerd ipadres
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/07, 13:03:26 »
Aan speek
Via Systeem>Netwerk>ontgrendelen>password invoeren>draadverbinding>eigenschappen. Staat Zwervende Modus aangevinkt? Uitvinken en handmatig het gewenste IP-nummer ingeven. Eventueel ook masker en DNS server.(verbindingsinfo) Met Zwervende Modus zou je automatisch een nieuw nummer moeten krijgen, dacht ik.
Vr.groet, peter

speek

  • Gast
Re: verkeerd ipadres
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/07, 13:13:50 »
Zwervende Modus staat WEL aangevinkt.
Uitzetten en aanzetten helpt niet.

Maar ik zie nu dat bij Netwerkinstelling er een DNS server staat ingesteld. Dat zou wel eens fout kunnen zijn.
Maar dan moet ik wachten tot er morgen weer een systeembeheerder aanwezig is.

Thanks, sofar.

speek

  • Gast
Re: verkeerd ipadres [opgelost]
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/07, 14:01:38 »
Bij DNS stond dus een adres ingevuld.
Ik dacht WTF, die delete ik gewoon (wel even opgeschreven...).

That's it !!