Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10  (gelezen 10430 keer)

Botak

  • Gast
Sinds gister ben ik begonnen met Linux, dus ik ben een behoorlijke noob wat dat betreft.

Ik heb m'n best gedaan om zoveel mogelijk te lezen voordat ik deze post plaatste en volgens mij ben ik al een heel eind gekomen. Ik kwam er namelijk achter dat ik niet zomaar de driver voor mijn videokaart kon installeren, omdat deze nog niet automatisch herkent wordt. Dus ben ik via de website van NVidia gaan proberen de boel te installeren. Daar heb ik de driver gevonden voor mijn videokaart (volgens mij is het de juiste): http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_169.07.html

Na een hele tijd geworsteld te hebben met hoe ik precies als root inlog en de exit uit de X-server doe, liep ik nog steeds tegen een probleem aan.

De installer probeert eerst de precompiled kernel interface te vinden op mijn pc, maar kan hem niet vinden. Vervolgens probeert hij hem via een ftp site te downloaden. Dit lukt ook niet. Vervolgens krijg ik een error waar in staat dat hij de "libc header files" niet kan vinden en dat ik daarom mijn libc development package moet installeren (zoiets in ieder geval :p). Volgens mij staat een deel van de oplossing op deze pagina: http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/169.07/README/chapter-04-section-03.html
maar ik kom er niet echt uit wat hier nou bedoelt wordt.

Kan iemand mij hier een beetje op gang helpen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/25, 13:40:38 »
Citaat
Sinds gister ben ik begonnen met Linux, dus ik ben een behoorlijke noob wat dat betreft.
welke linuxuitgave, welke versie/uitgave nummer?
(ubuntu? dapper/edgy/feisty of gutsy?)

Botak

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/25, 13:51:20 »
Oh sorry, ik had het alleen in de titel van de post gezet.
Het gaat om:
Ubuntu 7.10
Gutsy Gibbon

Offline siegi

  • Lid
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/25, 13:58:02 »
Kan je niet gewoon restricted driver manager gebruiken?  Anders zit je bij elke kernel aanpassing weer met problemen als je hem zelf gaat installeren.
Probeer eens restricted-manager op te starten.

Botak

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/25, 14:08:00 »
Dat heb ik geprobeerd en dan krijg ik een paar vage lijnen als ik opstart met links onderin mijn scherm een kleine half-zichtbare melding dat het niet de juiste driver was die geïnstalleerd was. Ik ben ook nog niet in staat om dat te herstellen, dus kon ik weer opnieuw beginnen met installeren :s.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/25, 15:46:54 »
probeer eens deze howto, bron: http://planet.ubuntu-nl.org/  24 nov.
Citaat
Naar aanleiding van de positieve verhalen over NVIDIA 169.04 Beta een uitleg om deze driver handmatig te installeren.

Ik heb dit gedaan, op een i386 installatie, terwijl nvidia-glx-new al geïnstalleerd was, en gebruik gemaakt van een terminal:

Eerst maak je een backup van je xorg.conf (je weet maar nooit)

    sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup


Dan download je de driver van deze NVIDIA pagina.

Nu wat pakketten installeren en voorbereiden:

    sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r`
    sudo apt-get install linux-source
    cd /usr/src
    sudo tar xvjf linux-source-2.6.22.tar.bz2
    sudo ln -s linux-source-2.6.22 linux
    cd


Nu moet je conflicterende software de-installeren, in mijn geval:

    sudo apt-get remove nvidia-glx-new --purge

Verder moet je de het /etc/default/linux-restricted-modules-common bestand aanpassen:

    sudo nano -w /etc/default/linux-restricted-modules-common


Verander de regel:

    DISABLED_MODULES=""

in:

    DISABLED_MODULES="nv nvidia_new"


Met ctrl-alt-f1 kom je in een terminal, waar je in moet loggen, met username en passwd, waar nu verder gewerkt moet worden:
Als naar gelang je dm:

    sudo /etc/init.d/gdm stop

of

    sudo /etc/init.d/kdm stop


nu de driver installeren;

    sudo sh /pad/naar/NVIDIA-Linux-x86-169.04-pkg1.run

waarbij je "/pad/naar/" zelf moet invullen al naar gelang waar je de driver gedownload hebt.

Tijdens het installeren word er gevraagd of xorg moet aangepast worden door NVIDIA; ik koos voor Ja.

Nu gdm (of kdm) weer starten:

    sudo /etc/init.d/gdm start


En als het goed is zit ben je weer terug in X (met versnelling)

Even opletten, mocht je nu "visual effects" (compiz-fusion) willen aanzetten, is het beter om eerst even een volledige herstart te doen, om te voorkomen dat de ubuntu-drivers weer geïnstalleerd worden!

Pogingen op op deze wijze de driver te installeren zijn geheel op eigen risico, en worden absoluut niet ondersteund door Ubuntu.

Bronnen : Phoronix en Ubuntu wiki

Botak

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/25, 22:20:45 »
Dank je leoquant. Het heeft tot een zekere hoogte gewerkt, maar helaas nog steeds niet helemaal.

Dit maal kon ik wel de driver installeren, maar als ik dan gdm start uitvoerde, dan werd opeens de monitor en de driver niet meer herkend, waardoor ik nog steeds een probleem had.

Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/26, 14:22:30 »
Citaat van: Botak
Dank je leoquant. Het heeft tot een zekere hoogte gewerkt, maar helaas nog steeds niet helemaal.

Dit maal kon ik wel de driver installeren, maar als ik dan gdm start uitvoerde, dan werd opeens de monitor en de driver niet meer herkend, waardoor ik nog steeds een probleem had.

Weet iemand waar dat aan kan liggen?
normaal zou je kaart toch zeker moeten werken met de restricted drivers , want ik heb dezelfde kaart en word in ubuntu 7.10 normaal goed herkend

met ubuntu 7.04 moest ik ook een driver installeren -->manier zoals hier bovenstaat van Leoquant en dat werkt ook

ik heb op 7.10 de driver          nvidia-linux-x86-100.14.11.pkg1.run en die werkt heel goed

maar ik had in begin een slechte install cd 7.10 waardoor je de restricted drivers na installatie ook niet kon gebruiken
je kan eerst even je cd op fouten nazien door hem te booten en uit het lijstje controleren op fouten te kiezen

Offline Hanssun

  • Lid
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/26, 18:35:47 »
ik heb zelf de 8500GT en onder Gutsy is het totaal geen probleem om hem te installeren gewoon even activeren via restricted driver manager  , onder Feisty had ik meer problemen maar is ook altijd gelukt.

Gr Hans,

Botak

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/28, 13:13:35 »
Ik heb de install CD op fouten gecontroleerd en er staan geen fouten op. Met de restricted drivers werkt het gewoon simpelweg niet.

Het installeren van de drivers is volgens mij ook niet het probleem, want dat lukt me op zich wel. Ik snap alleen nog steeds niet waarom bij het opnieuw opstarten ik nog steeds de melding krijg dat mijn videokaart en monitor niet meer herkent worden en er in low graphics mode gedraait wordt. Overigens kan ik dan ook niks meer duidelijk zien op mijn scherm, want dat vensterstje wordt heel raar afgebeeld.

brbtrg

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/28, 15:27:26 »
Ik heb ook dat als ik onder gutsy met beperkt ondersteunde stuurprogramma's een NVIDIA TNT2 driver probeer te installeren, dat na de restart de low graphics mode wordt geactiveerd en dat ik dus nog steeds geen werkende 3D-driver heb. En hoe ik in hemelsnaam de officiële driver moet installeren (met dat xserver en runlevel gedoe), is maar de vraag...

Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/28, 18:41:12 »
Citaat van: Botak
Ik heb de install CD op fouten gecontroleerd en er staan geen fouten op. Met de restricted drivers werkt het gewoon simpelweg niet.

Het installeren van de drivers is volgens mij ook niet het probleem, want dat lukt me op zich wel. Ik snap alleen nog steeds niet waarom bij het opnieuw opstarten ik nog steeds de melding krijg dat mijn videokaart en monitor niet meer herkent worden en er in low graphics mode gedraait wordt. Overigens kan ik dan ook niks meer duidelijk zien op mijn scherm, want dat vensterstje wordt heel raar afgebeeld.
normaal gezien bij een nieuwe installatie van 7.10 moet het zo gaan

uit synaptic libc6-dev -->markeren -->toepassen (zal vragen om je 7.10 cd in te voeren)
controleer of libc6-dev geinstallerd is in synaptic

download de driver   nvidia-linux-x86-100.14.11.pkg1.run     is voor 32 b anders moet je de driver voor 64 b nemen als je 64 gebruikt
zet de driver op je bureaublad

sudo apt-get remove --purge nvidia*
   sudo nano -w /etc/default/linux-restricted-modules-common    (Oops sorry)    DISABLED_MODULES="nv nvidia_new"
sudo /etc/init.d/gdm stop

ctrl+alt+F2

terug inloggen    naam password

cd Bureaublad

sudo sh N(tab toets) komt de naam van de driver erop

doorloop de install van nvidia installer gewoon alles yes

sudo /etc/init.d/gdm start

oftewel is alles goed en kan je terug inloggen in gnome
maar ik krijg dan bvb een fout monitor out of range

dan doe ik ctrl+alt+F2

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

nu kies ik bij graffisch voor nvidia i.p.v nv

dan ga ik verder en verander niets tot ik bij resolutie aankom en daar kan je met je spatiebalk resolutie aanvinken
navigeren met pijltjes toetsen

daar kies ik voor de goede res van men monitor in mijn geval 1024x1280

dan ga je verder zonder iets te veranderen

als je alles doorlopen hebt doe je   sudo reboot

en dat zou die fout moeten oplossen die je hebt met je res tijdens je opstart

Poserman

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/29, 21:06:38 »
Ik heb heel veel problemen gehad met de vorige versie van Ubuntu, maar met deze versie kan ik mijn EVGA GeForce 8600GT perfect gebruiken, zonder problemen. hij gaf direct na installatie aan dat ik nieuwe drivers moest downloaden, dat heb ik gedaan, en alles werkt netjes (behalve mijn geluid :S).

Offline joop905

  • Lid
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/29, 22:18:25 »
@ leoquant dat werkte bij mij goed voor een NVIDIA nForce 7050
maar mis wel een stukje tekst van @vinny3Ddamag

Verder moet je de het /etc/default/linux-restricted-modules-common bestand aanpassen:

    sudo nano -w /etc/default/linux-restricted-modules-common


Verander de regel:

    DISABLED_MODULES=""

in:

    DISABLED_MODULES="nv nvidia_new"

 http://ubuntu-bits.blogspot.com/2007/11/nvidia-16904-beta-installeren-op-gutsy.html

zaterdag 24 november 2007
NVIDIA 169.04 Beta installeren op Gutsy Gibbon

Naar aanleiding van de positieve verhalen over NVIDIA 169.04 Beta een uitleg om deze driver handmatig te installeren.

Ik heb dit gedaan, op een i386 installatie, terwijl nvidia-glx-new al geïnstalleerd was, en gebruik gemaakt van een terminal:

Eerst maak je een backup van je xorg.conf (je weet maar nooit)

    sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup


Dan download je de driver van deze NVIDIA pagina.

Nu wat pakketten installeren en voorbereiden:

    sudo apt-get install build-essential linux-headers-`uname -r`
    sudo apt-get install linux-source
    cd /usr/src
    sudo tar xvjf linux-source-2.6.22.tar.bz2
    sudo ln -s linux-source-2.6.22 linux
    cd


Nu moet je conflicterende software de-installeren, in mijn geval:

    sudo apt-get remove nvidia-glx-new --purge

Verder moet je de het /etc/default/linux-restricted-modules-common bestand aanpassen:

    sudo nano -w /etc/default/linux-restricted-modules-common


Verander de regel:

    DISABLED_MODULES=""

in:

    DISABLED_MODULES="nv nvidia_new"


Met ctrl-alt-f1 kom je in een terminal, waar je in moet loggen, met username en passwd, waar nu verder gewerkt moet worden:
Als naar gelang je dm:

    sudo /etc/init.d/gdm stop

of

    sudo /etc/init.d/kdm stop


nu de driver installeren;

    sudo sh /pad/naar/NVIDIA-Linux-x86-169.04-pkg1.run

waarbij je "/pad/naar/" zelf moet invullen al naar gelang waar je de driver gedownload hebt.

Tijdens het installeren word er gevraagd of xorg moet aangepast worden door NVIDIA; ik koos voor Ja.

Nu gdm (of kdm) weer starten:

    sudo /etc/init.d/gdm start


En als het goed is zit ben je weer terug in X (met versnelling)

Even opletten, mocht je nu "visual effects" (compiz-fusion) willen aanzetten, is het beter om eerst even een volledige herstart te doen, om te voorkomen dat de ubuntu-drivers weer geïnstalleerd worden!

Pogingen op op deze wijze de driver te installeren zijn geheel op eigen risico, en worden absoluut niet ondersteund door Ubuntu.

Bronnen : Phoronix en Ubuntu wiki

Geplaatst door deFrysk op 10:32

Labels: nvidia gutsy gibbon

2 reacties:

Ernst zei

    Thanks man! Het werkt perfect, ik had een aantal bug die nu gefixed zijn. In WoW werd alles in de horizon heel vreemd gerendered. En compiz had bepaalde bugs die nu ook verholpen zijn.
    25 november 2007 16:23  
JurB zei

    Bedankt! werkt perfect!
    27 november 2007 18:49  

Een reactie plaatsen
Nieuwer bericht Ouder bericht Startpagina
Abonneren op: Reacties plaatsen (Atom)

NLS

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/04, 22:56:32 »
Ik heb een 8600GTS, en ik heb alle stappen gevolgd, maar ik kan in de terminal, nadat ik Gnome heb uitgezet de installatie file niet uitvoeren. Ik heb het de hele avond al zitten proberen, maar ik word er gek van. Als ik hem in Gnome in de terminal uitvoer werkt hij wel, maar dan zit ik natuurlijk niet als root en staat Xserver nog aan. Ik heb hem in meerdere mappen gezet en geprobeerd; niets.
Als ik het pakket probeer toe te voegen in de Synaptics beheerder kan ik hem niet aanklikken, en blijft hij grijs gekleurd.
Heeft iemand de gouden tip die mij behoed terug te keren naar windows, want ik heb net 1200e geinvesteerd, moet wel werken...

De ingebakken driver die bij de restricted drivers staat vermeld gebruikt hij op een of andere manier ook niet (weet niet of dat aan het gebrek aan internet ligt, dat werkt ook nog niet)
Bij voorbaat dank.

Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/05, 00:04:47 »
Citaat van: NLS
Ik heb een 8600GTS, en ik heb alle stappen gevolgd, maar ik kan in de terminal, nadat ik Gnome heb uitgezet de installatie file niet uitvoeren. Ik heb het de hele avond al zitten proberen, maar ik word er gek van. Als ik hem in Gnome in de terminal uitvoer werkt hij wel, maar dan zit ik natuurlijk niet als root en staat Xserver nog aan. Ik heb hem in meerdere mappen gezet en geprobeerd; niets.
Als ik het pakket probeer toe te voegen in de Synaptics beheerder kan ik hem niet aanklikken, en blijft hij grijs gekleurd.
Heeft iemand de gouden tip die mij behoed terug te keren naar windows, want ik heb net 1200e geinvesteerd, moet wel werken...

De ingebakken driver die bij de restricted drivers staat vermeld gebruikt hij op een of andere manier ook niet (weet niet of dat aan het gebrek aan internet ligt, dat werkt ook nog niet)
Bij voorbaat dank.
als je gnome stopt en ctrl+alt+F2 doet moet je op een zwart scherm komen waar je terug moet inloggen

stel dat je die driver op je bureaublad hebt gezet (copy en paste)

dan ga je hem daar terug halen     vandaar  cd Bureaublad   enter

nu moet je de installer starten      dus sudo sh N(gebruik de tab toets en de rest van de naam van de driver komt er vanzelf op

als je dan entert moet je nog 1maal je password geven en de installer zal opstarten

als je de driver op je bureaublad plakt moet je hem daar kunnen halen met cd bureaublad
zit hij in de map van je documenten     cd documenten

maar hoe heb jij die driver gedownload als je geen internet hebt?

NLS

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/05, 16:20:21 »
cd bureaublad werkte al niet... Ik heb nou ten einde raad XP x64 erop gezet, loop ik tegen activatie aan waar ik uiteraard geen code van heb. Ik word gek.

M'n laptopje loopt nog met verbinding gelukkig :-P

Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/05, 20:49:42 »
Citaat van: NLS
cd bureaublad werkte al niet... Ik heb nou ten einde raad XP x64 erop gezet, loop ik tegen activatie aan waar ik uiteraard geen code van heb. Ik word gek.

M'n laptopje loopt nog met verbinding gelukkig :-P
ja maar je moet zien wat bij jou de situatie is   als jij tijdens de installatie engels gekozen hebt gaat het niet bureaublad zijn maar desktop dus in dat geval doe je  cd Desktop

maar je moet ook kijken wat er staat het kan zijn dat je al in directory desktop zit en doe je tuurlijk gewoon
sudo sh N( tab toets )

NLS

  • Gast
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/06, 17:56:54 »
Ik heb het ten eerste geprobeerd met het command /home/pcnaam/Nvidiaenz dat werkte al niet. Maar die taal was vreemd, heb voor NL gekozen, meeste dingen gaf hij idd in het Nederlands, maar sommige menu's weer niet. Maar bedankt voor het punt, zou het aan kunnen liggen.

Ik ga er nu een Dual Boot van maken, want het zal me lukken onder Ubuntu. Daarna kijken of XP onder VMware player erbij kan voor de hoogst noodzakelijke dingen, en dus Ubuntu primair gebruiken.

Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/06, 18:55:27 »
Citaat van: NLS
Ik heb het ten eerste geprobeerd met het command /home/pcnaam/Nvidiaenz dat werkte al niet. Maar die taal was vreemd, heb voor NL gekozen, meeste dingen gaf hij idd in het Nederlands, maar sommige menu's weer niet. Maar bedankt voor het punt, zou het aan kunnen liggen.

Ik ga er nu een Dual Boot van maken, want het zal me lukken onder Ubuntu. Daarna kijken of XP onder VMware player erbij kan voor de hoogst noodzakelijke dingen, en dus Ubuntu primair gebruiken.
ja ik weet in begin is het allemaal wat zoeken maar het zal wel komen en dan ga da allemaal vanzelf

Offline brian

  • Lid
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/05, 18:05:41 »
Ik heb eens geprobeerd om mijn videokaart (geforce 8600GT) te installeren met envy en het is perfect gelukt zonder dat ik zelf iets moest doen. het is hier: http://albertomilone.com/pmwiki/pmwiki.php?n=Main.HomePage te vinden

Offline Soul-Sing

  • Lid
Installeren van NVidia Geforce 8600 GT driver met Ubuntu 7.10
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/05, 18:30:38 »
Citaat van: brian
Ik heb eens geprobeerd om mijn videokaart (geforce 8600GT) te installeren met envy en het is perfect gelukt zonder dat ik zelf iets moest doen. het is hier: http://albertomilone.com/pmwiki/pmwiki.php?n=Main.HomePage te vinden
das mooi, maar envy raden we niet aan op dit forum. op launchpad kom je de problemen tegen met envy.....