Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu voor multimediaworkshops?  (gelezen 1339 keer)

HenryV

  • Gast
Ubuntu voor multimediaworkshops?
« Gepost op: 2008/01/29, 11:52:23 »
Ik ben me aan het orienteren op Ubuntu als vervanging voor onze XP stations. Is er een specifieke distributie die te prefereren is als je met multimedia werkt? We werken nu met Magix Video Deluxe, Photoshop, Magix Music Maker en Frontpage en zouden dus mogelijk over willen op soortgelijke programma's op een Linux OS, en dan ook nog eens laagdrempelig want we werken met jongeren vanaf 13 jaar.

En dan zijn er nog 100 problemen die ik moet tackelen, maar ik ga me er eens in verdiepen!

Ik heb er alleen geen ervaring mee, met Linux en Ubuntu en zo, dus ik zoek tips... Wie helpt?

Offline kel_p

  • Lid
    • www.labordusjes.nl
Ubuntu voor multimediaworkshops?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/29, 11:57:07 »
Hardware: Asus P5QC, Intel Core 2 Quad Q8200, 4Gb DDR3, 3x1Tb HD, GeForce 9500 GT
Powered by: Arch(64)

http://ubuntuforums.org/member.php?u=44758
http://www.labordusjes.nl

HenryV

  • Gast
Ubuntu voor multimediaworkshops?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/29, 12:19:28 »
Ik ga kijken.
En installeren :)

Wow, daar zitten dus de applicaties al in??

Ubuntu voor multimediaworkshops?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/29, 12:25:03 »
ja, en als ge er nog meer wilt, er zijn zowat 22000 pakketten beschikbaar die met 1 muisklik vanuit ubuntu te installeren zijn ;)

Ubuntu voor multimediaworkshops?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/29, 12:42:14 »
Je moet het synaptic open, het programma markeren en nog op apply klikken. Dat zijn er drie;)

HenryV

  • Gast
Ubuntu voor multimediaworkshops?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/29, 12:42:18 »
Ja, er moet wel een hoop additionele software voor zijn. Want ik gebruik nu bijvoorbeeld Norton Ghost om al onze werkstations te installeren (meer dan 60 laptops) en zoiets heb ik ook voor Ubuntu nodig, anders kan ik ze allemaal apart gaan doen, daar is geen beginnen aan. En zo is er nog wel meer te bedenken.

In onze workshops hangen 16 laptops in een draadloos netwerk, ze communiceren met een Linux server waar na de workshop automatisch de werkstukken op terecht moeten komen. Door ons zelf ontwikkelde software helpt de deelnemers om te werken met de multimediaprogramma's, verzorgt het in- en uitloggen en de lokale upload van de werkstukken naar de server. Dat moet dus allemaal werkend worden gemaakt op Ubuntu. Nu werkt het prima op XP, maar we twijfelen of we wel over moeten op Vista (kost veel te veel en straks bedenken ze weer wat anders...).

Offline eendje

  • Lid
Ubuntu voor multimediaworkshops?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/29, 13:02:09 »
Wat is de reden dat je Norton Ghost gebruikt? Omdat ze in windows alls slopen tijdens de lessen? In Linux kun je zonder password geen systeeminstallingen vernaderen, dus echt iets slopen wil niet. Ik kan me wel voortstellen dat je installingen vanaf de sever wilt kopiƫren, maar een totaal systeem lijkt me een beetje overbodig in mijn optiek.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

HenryV

  • Gast
Ubuntu voor multimediaworkshops?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/29, 13:45:18 »
Citaat van: eendje
Wat is de reden dat je Norton Ghost gebruikt? Omdat ze in windows alls slopen tijdens de lessen?
Ik gebruik Norton om laptops te installeren en een goeie backup te kunnen bewaren. Als ik er 16 moet doen dan ga ik die niet 1 voor 1 doen natuurlijk. Dan doe ik er 1 en kopieer ik die naar de overige 15. Overigens is mijn ervaring dat die kids niks slopen. We werken nu al jaren op onbeveiligde Windows computers en dat gaat eingenlijk altijd goed. Ze installeren wel eens wat, maar dat kan nooit kwaad.