Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is Edubuntu?  (gelezen 5535 keer)

Offline John K

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Gepost op: 2008/03/13, 11:43:43 »
Heeft iemand een idee wat Edubuntu precies is, anders dan Ubuntu 7.10? Ik wil een server installeren en het lijkt dat Edubuntu met clients kan werken etc.

Je ziet al, ik heb weinig kaas gegeten van servers en clients, dus ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

John k

r_heliman

  • Gast
Wat is Edubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/13, 11:52:47 »

Wat is Edubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/13, 11:55:34 »
Alles wat Edubuntu kan, kan Ubuntu ook, je moet gewoon het juiste pakket installeren.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Wat is Edubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/13, 11:56:22 »
Edubuntu heeft allerlei educatieve programma's voor geïnstalleerd , deze kan je ook in Ubuntu installeren.
Voor een server kan je de server cd downloaden.
Alles te downloaden op http://nl.releases.ubuntu.com/7.10/
In April komt hardy uit een LTS-versie je kan dus ook even wachten en Gutsy van de Live cd gebruiken tot die tijd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/13, 12:08:05 »
Wat ik begrijp is dat je Edubuntu goed in een Windows en Mac omgeving kan laten werken.  Ik begrijp denk ik ook dat je Edubuntu niet als desktop en tegelijkertijd als server kan voor Thin Clients kan laten werken???

Wat mij duister is, is hoe je de server moet installeren en vervolgens via een Thin Client Edubuntu op het scherm hebt???? Hoe weet de Thin Client dat de server bestaat?

Een andere vraag is, kan ik op de Edubuntu server ook LAMP installeren?

Wat ik uiteindelijk graag wil is dat ik waar ter wereld ik ook ben altijd bij mijn bestanden kan (via VPN of zo)

John K

Offline John K

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/13, 12:09:37 »
Wat ik begrijp is dat je Edubuntu goed in een Windows en Mac omgeving kan laten werken.  Ik begrijp denk ik ook dat je Edubuntu niet als desktop en tegelijkertijd als server kan voor Thin Clients kan laten werken???

Wat mij duister is, is hoe je de server moet installeren en vervolgens via een Thin Client Edubuntu op het scherm hebt???? Hoe weet de Thin Client dat de server bestaat?

Een andere vraag is, kan ik op de Edubuntu server ook LAMP installeren?

Wat ik uiteindelijk graag wil is dat ik waar ter wereld ik ook ben altijd bij mijn bestanden kan (via VPN of zo)

John K

Wat is Edubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/13, 12:24:16 »
John,  https://help.ubuntu.com/community/ThinClientHowto
Edubuntu=Ubuntu+Educatieve programma's dus LAMP moet geen probleem zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Wat is Edubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/13, 12:24:48 »
Het is niet zo van "Ik pak Ubuntu, ik zit vast aan Ubuntu, ik pak Edubuntu, ik zit vast aan Edubuntu, ik pak Ubuntu Server, ik zit vast aan Ubuntu server". Alle ubuntu-varianten komen met hetzelfde basissysteem, dit is overal hetzelfde. Daarbovenop worden bij vb Ubuntu gnome-pakketten meegeleverd, bij Kubuntu KDE-pakketten, bij Xubuntu XFCE-pakketen, bij Ubuntu server een LAMP-serverpakket en bij Edubuntu de educatieve pakketten. Dit betekent dat je vb een Xubuntu install kan omzetten naar een Kubuntu install, of dat je educatieve pakketten in Gnome kan installeren, of dat je op Edubuntu een LAMP-serverpakket installeert.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Wat is Edubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/13, 13:35:04 »
Waar ik nieuwsgierig naar ben is waarom je perse EduBuntu wilt hebben ???

EDU is een afk van EDUCATIEF.
Dus voor kinderen of mensen die dingen willen leren, Edubuntu word bijv. gebruikt op scholen.

Als ik zo je wensen lees kan je beter de server editie installeren van Ubuntu.....

Echter ??
Omdat je nog nergens verstand van hebt zal je ook weinig of geen ervarinf met de Terminal hebben, en als trouw windo gebruiker kan je dan beter de Normal Ubuntu installeren.
Met 1 simpele opdracht installeer je dan LAMP waardoor je een server hebt.

Doe dit eerst allemaal en ga je te pletter lezen zodat je wat basis kennis krijgt over dit alles.
Zeker wanneer je ook nog allemaal Thinclients door je huis wilt gebruiken.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/13, 14:15:08 »
Citaat van: Gandyman
Waar ik nieuwsgierig naar ben is waarom je perse EduBuntu wilt hebben ???

'en als trouw windo gebruiker kan je dan beter de Normal Ubuntu installeren.
Met 1 simpele opdracht installeer je dan LAMP waardoor je een server hebt.
Beste Gandyman,

Hoe bedoel je, een gewone Ubuntu? Een gewone desktopinstall? En waar doe ik dan 1 simpele opdracht om LAMP te installeren? Ik kan toch niet op 1 comp en een Ubuntu desktop hebben en deze ook nog als LAMP server voor andere computers of Thin Clients laten functioneren? Of wel?

John K

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wat is Edubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/13, 14:23:25 »
Een desktop installatie kan prima functioneren als web server (LAMP).
Voor thin clients heb je geen web server nodig maar een ltsp server als ik het goed heb.

Je kan verschillende soorten servers draaien op 1 computer en die computer ook nog gebruiken als desktop, zolang die computer het aan kan.
Met het commando sudo tasksel kan je makkelijk extra functies toevoegen.

Offline jozik

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/13, 14:33:37 »
Met thin clients heb ik geen ervaring, maar ik heb Ubuntu met LAMP en Samba draaien. Samba is prima om schijfruimte en printers e.d. in een (lokaal) netwerk te delen met Windows-PCs. Je LAMP-server kan je gebruiken om vanaf andere locaties via internet zaken te bekijken en op te halen. Je server moet dan wel "zichtbaar" zijn, oftewel in een "demilitarized zone" (DMZ) staan. Dat kan je op je router instellen. Maar denk wel aan je beveiliging.
In 1987 begon ik met Windows (versie 1.0 op 5.25" diskettes). Verstand komt blijkbaar met de jaren...

Offline John K

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/13, 16:02:35 »
kan ik met sudo tasksel verschillende applicaties installeren, zoals een DNS server, een LAMPserver en een printerserver op dezelfde computer? En hoe stel ik een en ander dan in?

John K

Wat is Edubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/13, 16:39:29 »
Hmmz Nog even de nadruk erop leggen !
Linux is geen Windows.

Linux kan alles tegelijk doen, dus je kan idd een komplete desktop erop installeren en dan eventueel nog eens tientallen andere servers installeren.

Of dit nu DHCP of een server voor thinclient of voor mailserver maakt allemaal niet uit.
Je zou zelfs deze pc op het netwerk kunnen hangen en er met 100 mensen op inloggen en gewoon je werk kunnen doen, terwijl de administrator ondertussen van alles en nog wat aan het installeren is.

Dus alles kan met Linux.

Wat wel al opgemerkt werd , als je pc maar krachtig genoeg is.

Jij als beginneling kan beter ff de desktop erbij houden om alles visueel te kunnen doen, en zora je strakjes de boel op orde heb kan je gewoon de desktop uninstallen.

Het installeren is een fluitje van een cent, echter het instellen is wat moeilijker..
Nogmaals hiervoor zal je jezelf een beetje moeten inlezen.

Lees eens deze How To door  van Falko Timme.
Dit is eigenlijk bedoelt voor Debian, maar Ubuntu heeft als hart Debian dus de instellingen en hoe het werkt blijft hetzelfde.
http://www.falkotimme.com/howtos/perfect_setup_debian_sarge/index.php
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/13, 16:51:52 »
Error!!!


~$ sudo tasksel
[sudo] password for beheerder:
tasksel: aptitude failed (100)

Wat is Edubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/13, 16:58:40 »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/13, 17:10:34 »
Citaat van: Gandyman
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/netwerken/lamp/
Poging 1;

~$ sudo tasksel
wachtwoord, ok
LAMP met spatiebalk selecteren
dan Tab toest om o.k te selecteren

en dan;

~$ sudo tasksel
[sudo] password for beheerder:
tasksel: aptitude failed (100)

Poging 2;



~$ sudo tasksel
wachtwoord, ok
LAMP met spatiebalk selecteren
dan Enter,

en dan;

~$ sudo tasksel
[sudo] password for beheerder:
tasksel: aptitude failed (100)

balen dus!!

Wat is Edubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/13, 21:24:07 »
Heb je wel internet op die pc ???

Daarnaast vraag ik me nog steeds af of je niet beter iets anders kan nemen als Edubuntu ??

Gewoon Ubuntu ?
Of de server versie ?? ( deze is zonder desktop en dan achteraf Gnome installeren voor het desktop gebeuren indien je dit toch wilt hebben)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Wat is Edubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/14, 12:54:33 »
Citaat van: Gandyman
Heb je wel internet op die pc ???

Daarnaast vraag ik me nog steeds af of je niet beter iets anders kan nemen als Edubuntu ??

Gewoon Ubuntu ?
Of de server versie ?? ( deze is zonder desktop en dan achteraf Gnome installeren voor het desktop gebeuren indien je dit toch wilt hebben)
Ja, ik heb internet, en ik heb de gewone 7.10 erop staan. De vragen over Edubuntu zijn alleen omdat ik binnenkort een server wil installeren.

Groeten John