Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD installeren.  (gelezen 755 keer)

SSD installeren.
« Gepost op: 2015/06/18, 13:26:38 »
Ik heb een dekstop pc met Ubuntu 14.04.
Kreeg   =D  vandaag een Samsung 128GB SSD (SATA6.0Gbps).

Nu wil ik de SSD als primary(sda) zetten, om hier Ubuntu op te zetten, en de huidige hdd als secondary(sdb). De hdd is nu dus sda.

Kan dat zonder opstart problemen de krijgen? (omdat Ubuntu dus ook op de hdd blijft staan)


Daarna wil ik een link maken van /home/henkoegema op de ssd naar /home/henkoegema op de hdd (in /etc/fstab)
Zoiets als:
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552fxxxx/home/henkoegema  /home/henkoegema/  none    bind    0 0

Wat denken de experts hiervan ?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: SSD installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/18, 13:38:39 »
Niet alleen zal er een opstartprobleem zijn, ook je /etc/fstab zal niet meer correct zijn.

Wat ik in je plaats zou doen, is het Ubuntu systeem (dezelfde versie) herinstalleren op de SSD. De HDD kan je tijdens installatie laten aankoppelen op /home. Door et verplaatsen van je huidige home kan je die dan hergebruiken in je nieuwe installatie.

Hierdoor gebruik je echter je 128 GB suboptimaal: Ubuntu heeft immers amper 12 GB nodig. Je zou dus ook je home folders voor een deel op de SSD kunnen houden, en enkel gedeelten (vb foto's, video's, ...) verhuizen naar de HDD. Hier werk je dan veruit het gemakkelijkst met gewone symbolische links.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: SSD installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/18, 14:26:42 »
Bijna elk programma gebruikt wel iets in de /home map, dit op een mechanische disk zetten zal de PC behoorlijk afremmen, in vergelijking met alles op SSD.
Hier heb ik een soortgelijke configuratie op een laptop, en heb ik een complete installatie op de mechanische HDD, waarvan de /home simpel de backup is van wat er op de SSD staat.
Opstarten gaat in 6 seconden (na grub) en afsluiten nog sneller........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ramana

  • Lid
Re: SSD installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/18, 15:30:25 »
Inderdaad Ron, toch geef ik er de voorkeur aan om /home op de Hd te zetten, omdat er heel wat geschreven wordt op /home, b.v in .cache en ook in de mappen van .mozzila (Nu kunnen de huidige SSD's heel wat hebben, maar toch). Die vertraging valt wel mee, bij het opstarten een of twee seconden voor het lezen van de configuratiebestanden op /home.  Voor het wegschrijven van data maakt het nauwelijks uit, want dit gaat naar de HD.

Edit: is de SSD jonger dan zeg 5 jaar, dan maakt het niet veel meer uit. Gewoon 20% extra ruimte voor versleten cellen.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/18, 16:15:09 door Ramana »

Offline Ramana

  • Lid
Re: SSD installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/18, 15:36:35 »
Wat natuurlijk ook kan is om alleen de applicaties in /home die heel veel schrijven te verplaatsen naar de HD op b.v een data-partitie en weer te koppelen met een symblische link naar /home.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/18, 16:01:11 door Ramana »

Re: SSD installeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/18, 20:09:48 »
De reden waarom ik het wil doen zoals beschreven in m'n eerste bericht is dat de /home op de harddisk al 700 MB in beslag neemt.       

Ik heb nu de ssd in de pc geinstalleerd.
Maar hoe maak ik deze nu sda?

De hdd is met een stekker  met 5 aders aangesloten.
Ongeveer 10 cm vanaf het eind is nog zo'n stekker.
Op de stekker aan het eind staat: P3
Op de stekker 10 cm vanaf het eind staat: P2

Vroeger (?) kon je op een harddsik met switches instellen wat master en slave was.       

Hoe zet ik nu de ssd op sda en de hdd op sdb ?

       
                                                                                                                                                                                                                                             
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: SSD installeren.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/18, 21:28:49 »
Of een schijf als sda of als sdb bekend staat, speelt tegenwoordig geen rol meer in Linux. Tegenwoordig wordt niet meer met apparaatnamen gewerkt, maar met de partitie-identifier of het partitielabel. Apparaatnamen kunnen immers in hedendaagse apparatuur veranderen na een herstart en zijn dus geen betrouwbare verwijzing meer. Je zal grub en /etc/fstab moeten aanpassen.

Re: SSD installeren.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/18, 21:44:26 »
Of een schijf als sda of als sdb bekend staat, speelt tegenwoordig geen rol meer in Linux. Tegenwoordig wordt niet meer met apparaatnamen gewerkt, maar met de partitie-identifier of het partitielabel. Apparaatnamen kunnen immers in hedendaagse apparatuur veranderen na een herstart en zijn dus geen betrouwbare verwijzing meer. Je zal grub en /etc/fstab moeten aanpassen.

Oh, dat wist ik niet.   ^-^
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: SSD installeren.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/18, 21:48:27 »
De reden waarom ik het wil doen zoals beschreven in m'n eerste bericht is dat de /home op de harddisk al 700 MB in beslag neemt.       

Ik heb nu de ssd in de pc geinstalleerd.
Maar hoe maak ik deze nu sda?

De hdd is met een stekker  met 5 aders aangesloten.
Ongeveer 10 cm vanaf het eind is nog zo'n stekker.
Op de stekker aan het eind staat: P3
Op de stekker 10 cm vanaf het eind staat: P2

Vroeger (?) kon je op een harddsik met switches instellen wat master en slave was.       

Hoe zet ik nu de ssd op sda en de hdd op sdb ?
                                                                                                                                                                                                                                         

Ik heb niet goed gekeken.   :(
De stekker waar ik het over had, is de power kabel, en niet de SATA aansluiting.
Mijn excuus voor de verwarring.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: SSD installeren.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/20, 10:56:01 »
Hoe is het afgelopen....

1. Heb eerst een backup gemaakt van de harddisk
2. Heb de harddisk  (SATA1) losgekoppeld.
3. Heb de SSD (met Ubuntu 14.04)  aangesloten waar eerst de harddisk zat (SATA1)
4. Heb getest en alles ok.
5. Heb toen de harddisk aangesloten op SATA4 (die was nog vrij)
6. Pc gestart en......  =D   =D   Geen enkel probleem.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: SSD installeren.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/20, 10:58:19 »
En SUPER SUPER snel.   :D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: SSD installeren.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/20, 12:54:08 »
En SUPER SUPER snel.   :D
Ja, dat is vooruitgang ......
Kan je nagaan, hoe snel de bovenste laptop hieronder werkt.
En toch blijf ik bij Xubuntu, maar dat is persoonlijke voorkeur :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: SSD installeren.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/22, 13:16:57 »
Ondanks dat ik dit topic als opgelost heb aangegeven, toch nog een vraag.

Mijn SSD is sda.
Mijn USB stick is sdb
En mijn HDD is sdf.

Ik had verwacht dat de HDD sdc zou zijn.

Hoe gebeurt die toewijzing eigenlijk ?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: SSD installeren.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/22, 13:32:13 »
Citaat
The letter immediately after sd signifies the order in which it was first found -- a,b,c...z, Aa...Az... etc. (Not that there are many situations in the real world where more than 26 discrete block devices are on the same bus...)

Meaning that the first device found would be sda, the second would be sdb, and so on until the 26th device would be called sdz and the system would start with sdAa if you wind up having more devices than that...