Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik weiger over te stappen naar 16.04  (gelezen 3954 keer)

Offline joske1

  • Lid
ik weiger over te stappen naar 16.04
« Gepost op: 2016/12/12, 19:39:10 »
Hallo makkers! is het normaal dat, als je weigerd, of de upgrade naar 16.04 niet wil toepassen, dat heel je systeem van 14.04 terug gefloten wordt naar basic uitvoering? programma's werken nog wel! WINE kan je vergeten programma's openen niet meer? schermen verdwijnen terug 1 of soms meerdere?  uitvoering van oude desktop gnome verdwijnt? Balken die je gemaakt en gevuld hebt veranderen in zwart enz ......
Is dit het nieuwe internet dan toch????? Ik ken mijn gemaakte lybuntu niet meer?
iemand een idee?
joz :'( :evil:
Verander de wereld, begin met je zelf!

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/12, 19:59:58 »
Ik herken me hier niet in. Draai al een aantal jaren diverse pc's op 12LTS met ugraden uitgeschakeld in update.
En dat zonder problemen.

Ik moet ook een keer over maar heb ook nog mijn twijfels bij 16 als ik zo nog de haperingen hier voorbij zie komen. Misschien 14 dan toch?
Waarom weiger jij 16 als ik vragen mag?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/12, 20:26:07 »
Ik moet ook een keer over maar heb ook nog mijn twijfels bij 16 als ik zo nog de haperingen hier voorbij zie komen. Misschien 14 dan toch?
Als je gaat overstappen, raad ik beslist 16.04 aan. De eerste puntuitgave (16.04.1) is er al, en die heeft de kinderziektes opgelost.

Belangrijkste reden om 16.04 te kiezen en niet 14.04, is de beschikbaarheid van handleidingen en hulp op het forum. De meeste handleidingen en de meeste potentiële helpers heb je bij 16.04, omdat de meesten die inmiddels al gebruiken.

Alleen als je al een draaiende 14.04 hebt, die je al geheel hebt ingesteld en afgesteld zoals je dat wil, dan is er geen praktische reden om over te stappen naar 16.04. Maar dat is bij jou niet aan de orde.

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/12, 20:36:48 »
ik begrijp de reactie van joske1 wel, al die gedane moeite is dan ineens weg.

Maar, als je van alle belangrijke documenten, foto's en andere media een kopie maakt dan is die overstap naar iets nieuwers ( én wellicht ook beter ... ) een niet al te grote hindernis.
Ja, ja, ik weet het wel, al dat werk van die gemaakte instellingen...gaat daarbij verloren ... maar, ... voel je vrij.
Ik zou, persoonlijk, ook overstappen naar 16.04.1, zoals Pjotr ook aanbeveelt.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/12, 21:18:00 »
Ik moet ook een keer over maar heb ook nog mijn twijfels bij 16 als ik zo nog de haperingen hier voorbij zie komen. Misschien 14 dan toch?
Als je gaat overstappen, raad ik beslist 16.04 aan. De eerste puntuitgave (16.04.1) is er al, en die heeft de kinderziektes opgelost.

Bedankt Pjotr. Dit stelt me een stuk gerust. Ik zag nogal wat probleempjes voorbij komen waardoor 14 mij stabieler leek, wat dus verkeerd is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline joske1

  • Lid
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/12, 22:57:57 »
Wel! het is om praktische redenen, ik werk veel met de pc en met verscheidene programma's die ik speciaal heb geïnstalleerd, buiten de normale programmatuur van de site, en het is telkens een tijd en mijn inziens onnodige overgang, die niet direct nodig is! Kan best nog enkele jaren op werken.
Iemand die het juist verwoord is " Pjotr" in zijn twee laatste regels, en hij heeft gelijk! Het gaat om de zoveel maanden, meestal over toeters en bellen, die de meeste niet nodig hebben. (commercieel)
En Wine waar er ook een tiental op draaien, kan je helemaal vergeten!
Maar om dan te zorgen dat de helft van je programmatie niet meer normaal werkt vind ik wel spijtig, van "LXbuntu" schiet niet veel meer over, al mijn speciale instellingen zijn weg en zit op een minimale Gnome desktop!  Ik pas mij nu aan, en zal niet meer veranderen, als dat zo is! Mogelijk haal ik op termijn een oude win uit mijn archief, en werk ik verder zonder internet!
joz
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline Suns

  • Lid
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/13, 08:43:06 »
Ik had vroeger ook allemaal software die ik met veel moeite in ( Ubuntu 7.04  ) had geinstalleerd  in en ik heel veel gebruikte , een jaar later  ben ik overgegaan  naar versie ( 8.04 LTS ) ik was meteen al mij software kwijt die ik niet meer opnieuw kon installeren 'dus balen.
Ik heb toen naar goede vervangers gekeken in pakketbeheer en ze allemaal kunnen vervangen en die gebruik ik nu nog steeds in 16.04.1  en worden alleen maar beter.
Dus mij advies kijk eens in pakketbeheer ik weet zeker dat je daar goede vervangers kan vinden , zo nee veel succes.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/13, 09:55:21 »
Je kan veel voorkomen...

Mijn huidige manier van computeren is de volgende.
Een multiboot systeem.
Op mijn harde schijf staan 3 partities:
-Ubuntu 14.04
-Ubuntu 16.04
-Alle data
-plus natuurlijk nog een swap

Dit heeft grote voordelen:
-Toen 16.04 nog niet volledig op punt stond, kon je alles al testen
-14.04 was mijn normale werkomgeving, en ik kon gewoon verder computeren
-zowel vanaf de 14.04 als vanaf de 16.04 kan ik aan mijn data
-geleidelijk aan kon ik de 16.04 uitproberen en op punt stellen wat betreft te installeren programma's
-lukte er nog iets niet via de 16.04, dan kan het nog steeds via de 14.04
-en sinds de puntversie 16.04.1 is deze OS zoals ze moet zijn, alles werkt.
-en nu is 16.04.1 natuurlijk het hoofd OS

Zo is bij mij de overgang heel soepel verlopen.
Voor de toekomst, als vb. een nieuwe versie 18.04 uitkomt, dan zal ik deze installeren in de partitie waar momenteel de 14.04 staat, en hetzelfde scenario toepassen.
Er is nog een voordeel: als de versie waar ik actueel mee werk opeens volledig overhoop of ontoegankelijk wordt, zit ik niet zonder systeem, want dan is er nog het vorige OS op de andere partitie.
Ik zag hier al enkele paniekgevallen passeren die volledig vastzitten door een ontoegankelijk systeem, bij mijn computers zou het probleem dus al veel groter moeten zijn om mij vast te zetten...

Dit is voor mij het grote voordeel van een multiboot computer.
En ... geef mij maar Ubuntu 16.04  ;)
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Frederik

  • Gast
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/14, 12:31:24 »
Dit stelt me een stuk gerust. Ik zag nogal wat probleempjes voorbij komen waardoor 14 mij stabieler leek, wat dus verkeerd is.

Ik hoop dat het je helemaal gerust stelt, versie 16 werkt bij mij al maanden helemaal probleemloos. Af en toe ligt de internetverbinding er opeens uit, maar dan herstart ik en is het weer opgelost, eigenlijk geen echt probleem. Kortom, maak maar die overstap :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/14, 13:01:25 »
Ik hoop dat het je helemaal gerust stelt, versie 16 werkt bij mij al maanden helemaal probleemloos. Af en toe ligt de internetverbinding er opeens uit, maar dan herstart ik en is het weer opgelost, eigenlijk geen echt probleem. Kortom, maak maar die overstap :)
Frederik, dat heb ik precies het zelfde. Ook even internetverbinding weg maar na een herstart is alles weer normaal. =D
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/14, 16:01:31 »
 :| Fijn. Dat is zo'n beetje wat ik bedoel met "lees nog wel eens over haperingen".
12LTS heeft altijd internet gehad, zowel via upt als wifi.
Linux geeft me geen (noemenswaardige) problemen wat me héél blij maakt. EN DAT WIL IK ZO HOUDEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(sorry dat mijn pre-linux trauma even de overhand nam ^-^ )
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/14, 17:06:21 »
:| Fijn. Dat is zo'n beetje wat ik bedoel met "lees nog wel eens over haperingen".
12LTS heeft altijd internet gehad, zowel via upt als wifi.
Linux geeft me geen (noemenswaardige) problemen wat me héél blij maakt. EN DAT WIL IK ZO HOUDEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(sorry dat mijn pre-linux trauma even de overhand nam ^-^ )
Pas op dat je geen appels met peren gaat vergelijken.... Ga bijvoorbeeld eerst eens na of jouw apparatuur dezelfde is als die van de mensen die netwerkuitval melden. Zo niet, dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat jij hetzelfde probleem zult hebben.  ;)

Offline HWE64

  • Lid
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/14, 18:46:06 »
Pas op dat je geen appels met peren gaat vergelijken.... Ga bijvoorbeeld eerst eens na of jouw apparatuur dezelfde is als die van de mensen die netwerkuitval melden. Zo niet, dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat jij hetzelfde probleem zult hebben.  ;)
Sorry Pjotr, dit geldt alleen voor mijn laptop (wifi). Alleen als de klep dicht is geweest en bij het openen daarvan valt misschien 1 maal in de week het signaal even weg. Dan moet ik hem opnieuw opstarten. Met gegevens van de laptop ben je toch niet blij (grafische kaart ATI en wifi verbinding Experia box V10 KPN) :'(
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/14, 19:02:20 »
dit geldt alleen voor mijn laptop (wifi). Alleen als de klep dicht is geweest en bij het openen daarvan valt misschien 1 maal in de week het signaal even weg. Dan moet ik hem opnieuw opstarten.
Vermoedelijk een probleem met slaapstand / pauzestand....

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/14, 20:24:45 »
dit geldt alleen voor mijn laptop (wifi). Alleen als de klep dicht is geweest en bij het openen daarvan valt misschien 1 maal in de week het signaal even weg. Dan moet ik hem opnieuw opstarten.
Vermoedelijk een probleem met slaapstand / pauzestand....
Sinds 16.04 is er idd een probleem met netwerk + slaapstand.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/network-manager/+bug/1576215

Zolang dit niet opgelost is, is dit de work-a-round:
sudo service network-manager restart(opnieuw opstarten is dus niet nodig)

« Laatst bewerkt op: 2016/12/14, 20:27:25 door markba »

Offline HWE64

  • Lid
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/14, 20:58:18 »
@markba, als ik er weer last van heb zal ik het uitproberen. Bedankt voor de tip. :) :)
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2016/12/14, 23:28:01 »
Ik moet ook een keer over maar heb ook nog mijn twijfels bij 16 als ik zo nog de haperingen hier voorbij zie komen. Misschien 14 dan toch?
Als je gaat overstappen, raad ik beslist 16.04 aan. De eerste puntuitgave (16.04.1) is er al, en die heeft de kinderziektes opgelost.

Belangrijkste reden om 16.04 te kiezen en niet 14.04, is de beschikbaarheid van handleidingen en hulp op het forum. De meeste handleidingen en de meeste potentiële helpers heb je bij 16.04, omdat de meesten die inmiddels al gebruiken.

Alleen als je al een draaiende 14.04 hebt, die je al geheel hebt ingesteld en afgesteld zoals je dat wil, dan is er geen praktische reden om over te stappen naar 16.04. Maar dat is bij jou niet aan de orde.
Niet helemaal waar,als je hardware hebt die geen 64 bit aan kan,kan je beter bij 32 bit 14-04 blijven!Want 16.04 is alleen 64 bit.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/14, 23:31:03 »
Ik hoop dat het je helemaal gerust stelt, versie 16 werkt bij mij al maanden helemaal probleemloos. Af en toe ligt de internetverbinding er opeens uit, maar dan herstart ik en is het weer opgelost, eigenlijk geen echt probleem. Kortom, maak maar die overstap :)
Frederik, dat heb ik precies het zelfde. Ook even internetverbinding weg maar na een herstart is alles weer normaal. =D
Henk
Maar dat is toch niet normaal??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #18 Gepost op: 2016/12/14, 23:41:11 »
« Laatst bewerkt op: 2016/12/14, 23:45:23 door Pjotr »

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #19 Gepost op: 2016/12/15, 00:09:14 »
Pas op dat je geen appels met peren gaat vergelijken.... Ga bijvoorbeeld eerst eens na of jouw apparatuur dezelfde is als die van de mensen die netwerkuitval melden. Zo niet, dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat jij hetzelfde probleem zult hebben.  ;)

Begrijp me ook niet verkeerd. Ik ben slechts nog wat terughouden, meer niet.
Het is zelfs een compliment, dat ik zo tevreden ben met linux dat elke hinderingetje ongewenst is.

Vermoedelijk een probleem met slaapstand / pauzestand....

En dat is hierdoor weer wat minder want deze standen gebruik ik nooit. Slaapstand zelfs verwijderd.  ^-^

Ach joh, ik ga eerst toch wel een testje draaien. Komt goed. Moet alleen nog even over de terughoudendheid heen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #20 Gepost op: 2016/12/15, 10:36:05 »
16.04 is alleen 64 bit.
Dat is onjuist: http://releases.ubuntu.com/16.04.1/
Krijg nou wat! =D Bij de release van 16.04 zeiden ze dat die alleen nog in 64 bit zou zijn..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #21 Gepost op: 2016/12/15, 10:37:48 »
16.04 is alleen 64 bit.
Dat is onjuist: http://releases.ubuntu.com/16.04.1/
Krijg nou wat! =D Bij de release van 16.04 zeiden ze dat die alleen nog in 64 bit zou zijn..

Bron?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #22 Gepost op: 2016/12/15, 10:44:14 »
Citaat
Dat is onjuist: http://releases.ubuntu.com/16.04.1/
Krijg nou wat! =D Bij de release van 16.04 zeiden ze dat die alleen nog in 64 bit zou zijn..

Bron?

In de aangeduide link staat het toch duidelijk vermeld.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #23 Gepost op: 2016/12/16, 11:50:25 »
Tja,weet het ook niet,waarschijnlijk toch hier iemand dat geschreven op een vraag van me.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: ik weiger over te stappen naar 16.04
« Reactie #24 Gepost op: 2016/12/16, 18:17:09 »
Ik heb ook iets gehoord over 16 in 32 bits, en dat is niet dat dit er niet is maar dat dit mogelijk in de toekomst gaat verdwijnen. Verwar je dat niet?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore