Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty  (gelezen 1606 keer)

NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Gepost op: 2011/06/19, 15:08:48 »
Ik heb een computer (de server) waarin met dual boot zowel Lucid als Natty geïnstalleerd zijn. Daarnaast heb ik een losse HTPC (client) met XBMC (Dharma). Ik wil via NFS mijn /home schijf delen vanaf de server naar de client. Op Natty werkt het prima, maar op Lucid krijg ik het niet voor elkaar dat de client de bestanden kan lezen. Op Natty heb ik de firewall aan staan met de poorten 111, 2049 en 32771 open. Dit probeerde ik ook op Lucid, maar ook met een uitgeschakelde firewall werkt het niet.  Ik heb deze gids gevolgd voor het instellen van NFS: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/NFS.

/etc/exports van Lucid staat hier: http://pastebin.com/riGYW6SR
/etc/fstab van de client: http://pastebin.com/N8PS3vWR
dit geeft de client als je probeert te mounten: http://pastebin.com/6FmiY3A2

Wie weet waar ik verder zou kunnen kijken?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/19, 15:19:40 »
In je exports staat /home/martijn als dir.
In fstab probeer je server:/home/martijn/andere mappen te mounten.

Misschien is dat het probleem?

Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/19, 15:25:13 »
Ik heb /etc/exports aangepast en de NFS server opnieuw gestart, maar zonder succes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/19, 16:55:03 »
De server geeft aan dat die dirs niet bestaan (op de server dus!)
Misschien een beetje suf, maar bestaan ze wel?

Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/19, 17:37:10 »
De dirs bestaan, anders zou het op Natty ook niet werken (/home is een aparte partitie, dus in beide installatie dezelfde fysieke map).

Ik heb ondertussen eens geprobeerd of ik /etc/fstab met UUID wel werkend krijg, maar ik kan de goede syntax voor UUID via NFS niet vinden, ik dacht zoiets:

UUID=**UUID**/home/martijn/Video's/TVof
192.168.1.34/**UUID**/home/martijn/Video's/TV
maar geen van beide werkt, is mijn syntax correct?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/19, 17:44:03 »
NFS werkt niet met UUID's.

Wat je verder nog kan bekijken is of de /etc/exports in Lucid exact hetzelfde is als die in Natty.
En even zoeken in /var/log of er meldingen zijn van NFS. Dit kan snel via iets als grep -r nfsd /var/log

Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/19, 18:04:29 »
Ik heb /etc/fstab van Natty even gecopy-paste naar Lucid, dus die zijn nu sowieso gelijk, maar het mag niet baten.

Ik zie niet heel veel raars aan de log-files, maar eerlijk gezegd begrijp bij lange na niet alles van die bestanden.  Ik heb de output van dat commando zowel op de server als de client uitgevoerd en even op pastebin gezet, dus als iemand dat zou kunnen en willen controleren dan zou ik dat waarderen.

server: http://pastebin.com/PxBLRGfd
client: http://pastebin.com/eCZbecND

Offline ivo

  • Lid
Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/19, 21:52:29 »
Natuurlijk werkt dat wel op de Lekke Lucy. Ik gebruik het al jááááren.

Mijn praktijkvoorbeeld;

Op renault de /etc/exports:
/diskb/download   192.168.1.0/24(rw,no_root_squash,async)

Op mijn laptop (lt9) de /etc/fstab:
renault:/diskb/download   /renault   nfs   rw,hard,intr,rsize=8192,wsize=8192   0   0

inaninck@lt9:~$ mount
renault:/diskb/download on /renault type nfs (rw,hard,intr,rsize=8192,wsize=8192,vers=4,addr=192.168.1.100,clientaddr=192.168.1.97)


Op mijn laptop kan ik dan alles wat onder /renault staat gewoon benaderen.
Dat moet je niet nog eens in de fstab opnemen, want aan de serverkant heb je daar geen exports voor.
Is ook niet nodig omdat die onder /home/martijn staan.

EDIT: als je op de server intikt
exportfs

wat zie je dan?
Bij mij dus dit:

inaninck@renault:~$ sudo exportfs
[sudo] password for inaninck:
/diskb/download
      192.168.1.0/24
inaninck@renault:~$

Dus al het andere wat je in je /etc/fstab probeert te mounten over NFS zal niet gaan, want daar is geen export voor.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 22:10:54 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/19, 22:31:41 »
Klein puntje in jouw configuratie is dat je NFSv4 gebruikt en dat je dus via een bind mount moet werken.
Je kan dus niet de directory's direct in de exports gooien.

Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/19, 22:48:41 »
Klein puntje in jouw configuratie is dat je NFSv4 gebruikt en dat je dus via een bind mount moet werken.
Je kan dus niet de directory's direct in de exports gooien.

Geldt dit dan ook niet voor Natty? Want daarop werkt het namelijk nog wel gewoon.

Offline ivo

  • Lid
Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/19, 22:55:58 »
Aha, dat NFSv4 (b)lijkt toch onder water anders in elkaar te steken dan "mijn" nfs.

http://www.crazysquirrel.com/computing/debian/servers/setting-up-nfs4.jspx



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/19, 22:58:33 »
In http://pastebin.com/riGYW6SR zie ik dat je /home/martijn in de exports hebt staan, dus dan gebruik je als het goed is nog NFSv3, wat ook nog standaard is volgens mij.

Maar heb je nou al eens de /etc/exports vergeleken tussen Lucid en Natty? En alle bestanden en mappen die je wil delen staan ook op exact dezelfde plek?

En verander je fstab eens zo dat je probeert om server:/home/martijn te mounten ipv server:/home/martijn/andere-mappen. Ik denk nog steeds dat het daar mis gaat omdat de server gewoon zegt dat die mappen/bestanden niet bestaan.
Misschien het makkelijkst om server:/home/martijn te mounten op /mnt/NFS ofzo.
En dan vanuit je home symlinks maken van Afbeeldingen enz. naar /mnt/NFS/Afbeeldingen

Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/20, 19:45:43 »
de volgende dingen heb ik nu geprobeerd:

/etc/fstab van de client aan te passen zodat de inhoud alleen is
192.168.1.34:/home/martijn           /home/xbmc/martijn         nfs4        defaults  0       0
/etc/exports van de server aanpassen zodat de inhoud de submappen van /home/martijn bevat (uiteraard niet tegelijkertijd met dat ik bovenstaande /etc/fstab aanpaste)

/etc/exports van Natty direct gekopieerd naar /etc/exports van Lucid.

Alledrie de dingen hebben tot nu toe geen effect. Ik heb dit eerder gewoon draaiend gehad op zowel Natty als ook Maverick, alleen Lucid doet raar.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/20, 21:40:22 »
En wat als je die nfs4 uit je fstab verandert in gewoon nfs?

Als je per se nfs4 wil gebruiken dan kan dat hoor.
Dan moet je alleen op de server /home/martijn bind mounten op bijv. /srv/martijn
En dan in je exports /srv/martijn exporteren.
Op de client zul je dan server:/srv/martijn moeten mounten als nfs4

Re: NFS werkt niet op Lucid, wel op Natty
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/22, 20:40:28 »
Iedereen tot nu bedankt voor zijn hulp. Ik heb het inmiddels aan de praat gekregen. Ik heb in plaats van Lucid, Maverick geïnstalleerd en daar werkt het na het configureren van /etc/exports als een trein. Overigens heb ik in /etc/exports alleen de hoofdmap staan (/home/martijn) en daarmee wil hij zonder problemen de submappen (/home/martijn/Afbeeldingen) mounten.