Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu  (gelezen 5042 keer)

Sommelier

  • Gast
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Gepost op: 2007/08/10, 11:20:07 »
Als ik ubuntu afsluit dan blijft mijn G15 toetsenbord altijd nog onderspanning staan. Ik kan dit zien omdat onder de toetsen een verlichting zit die niet uitgaat terwijl de rest van de pc wel afstaat. In Windows heb ik dit echter niet. Enige oplossing is dan door de voeding van de pc uit te zetten.


Sommelier

  • Gast
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 11:39:38 »
Citaat van: pjotr123
Kijk hier eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/133270#p133270
Bij hun sluit de pc totaal niet af, maar dat is bij mij het probleem niet, de pc sluit wel af, enkel blijft de usb poort nog onder spanning staan en om dat weg te krijgen moet ik het aan/uit knopje op mijn voeding achteraan mijn pc uit zetten. Vandaar dat het ook vrij omslachtig is om dit telkens te moeten doen. Nog een geluk dat ik er relatief makkelijk aan kan of ik mocht mss telkens de stekker uit het stopcontact gaan trekken. Maar dat zou natuurlijk niet slecht zijn om de standby verbruiken te beperken :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 11:49:29 »
OK. Tja, zelf zet ik *altijd* de knop uit van het stekkerblok, omdat mijn PC en randapparatuur zo beter beschermd is tegen blikseminslag e.d.....

G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/10, 15:31:43 »
Citaat van: Sommelier
In Windows heb ik dit echter niet.
Dat is vreemd. Het onder-spanning houden van usb-devices is iets dat afhangt van voeding en moederbord (en niet van het besturingssysteem). Heb je het toetsenbord op 1 en dezelfde pc getest?

Het onder spanning houden van muizen en toetsenborden is normaal, het zorgt er o.a. voor dat de pc kan worden "gewekt" met muis en toetsenbord.
Wat je kan proberen is de verschillende usb-poorten 1 voor 1 te proberen. Want het is goed mogelijk dat deze functie alleen ingeschakeld is voor een beperkt aantal poorten. (Soms is dit in de bios in te stellen, maar pas er voor op veranderingen aan te brengen in de bios indien je niet 100% zeker weet wat je doet.)

Sommelier

  • Gast
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/10, 16:29:58 »
Het is een trippel boot systeem, ubuntu-xp-vista en enkel in ubuntu blijft het display en de leds branden van het toetsenbord. Maar ik ga nu 1st eens zien wat er gebeurt als ik die dingen toepas die in de post staat die pjotr123 heeft gegeven.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/10, 16:37:16 »
Dat heeft geen zin, want dat zijn oplossingen voor als je hele computer niet uit gaat na het afsluiten van Ubuntu.
Je bereikt er niets mee, in ieder geval niets goeds denk ik.

Een vergelijkbaar probleem bespreken ze hier op het engelse forum: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=186779
Het is al een oud probleem, en ze hebben er daar ook geen oplossing voor gevonden.

De bugmeldingen:
https://launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-input-mouse/+bug/48773
http://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=5410

Sommelier

  • Gast
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/10, 19:03:56 »
Das idd het probleem wat ik heb, bedankt voor de links. Nu nog hopen dat er snel een oplossing voor komt.

G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/10, 20:15:26 »
Misschien is dat stekkerblok met schakelaar van Pjotr wel de oplossing? :D Lijkt me een zeer afdoende en simpele oplossing. Kost een paar euro, dat wel, maar dan heb je ook geen gedoe meer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/10, 20:19:58 »
Zo is dat! Neem er gelijk een met overspanningsbeveiliging: dat voorkomt ellende bij piekspanningen door blikseminslag (alleen niet bij een rechtstreekse inslag, haha).

Zo eentje bijvoorbeeld:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=18&art=10002258

G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/11, 00:36:08 »
Wat gebeurt er trouwens als je de voeding van de pc aanzet (nadat die langere tijd was uitgeschakeld)? Gaat dan het licht van het toetsenbord aan?

Offline wutnubu

  • Lid
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/11, 07:56:51 »
Kijk eens naar je netwerkkaart, die staat ook altijd onder spanning als je pjoeter uitstaat. Dat kun je zien door de brandende lampje van je router te checken.

Helaas help daar ook alleen maar een schakeldoos voor.

Bijna alle electrische apparaten gebruiken onnodig stroom als ze uitstaan, schijnt in totaal een enorme hoeveelheid onnodige energie op te slurpen.

Dus allemaal een schakeldoos..... natuurlijk.

Groet

Sommelier

  • Gast
G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/11, 08:29:47 »
Van zodra de spanning er volledig af is geweest dan licht het niet meer op als ik de spanning terug opzet. Het is zelfs zo dat als ik de pc uitzet en ik zet hem weer op zonder de voeding uit te schakelen (het toetsenbord bleef dan onder spanning staan) dat bij het aanschakelen het toetsenbord wel uitvalt om dan van zodra het OS aan het laden is terug op te springen. Het lijkt wel alsof ubuntu nog niet alles heeft kunnen uitgeschakelen tijdens zijn shutdown cyclus.

En zo'n stekkerblok heb ik natuurlijk al :) , het lastige is wel dat die vrij moeilijk bereikbaar is. Zal er eens werk van maken om die wat meer binnen handbereik te zetten, zo is het dan toch nog nuttig geweest om zo'n blok te kopen :)

G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/11, 11:42:28 »
Citaat van: pjotr123
Zo is dat! Neem er gelijk een met overspanningsbeveiliging: dat voorkomt ellende bij piekspanningen door blikseminslag (alleen niet bij een rechtstreekse inslag, haha).
Hahaha! Wat Pjotr betreft: allemaal aan de stekkerdoos!

Maar dan wel een Open Source - stekkerdoos hè!

Ik heb er ook eentje, maar gebruik de schakelaar zelden. Ga het toch maar eens aanwennen, vooral snachts, want de pc staat op onze slaapkamer.

G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/26, 22:26:14 »
probeer dit eens:

voeg onderstaande gegevens toe aan /etc/modules :

apm power_off=1

Bij mij bleef de pc ook onder spanning, maar door bovenstaand regeltje toe te voegen, werd het systeem perfekt afgesloten.

G15 toetsenbord blijft onderspanning na afsluiten ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/26, 23:13:41 »
Ik wil toch nog even een critische noot plaatssen bij het totaal spanningloos maken van een pc.... !

Er zijn 2 problemen waar je last van kan hebben.

1e. De batterij van je bios word aangesproken zodra je de pc spanningloos maakt en dus zal je na verloop van tijd deze sneller moeten vervangen dan wanneer er spanning op de pc blijft staan.
Nu kan je uitrekenen wat een nieuwe batterij kost en hoeveel stroom je pc verbruikt in standy stand en dit tegen elkaar afwegen.
Het zal je verbazen hoe lang hij standby kan staan voor dat geld :P

2e. Ik heb veel voedingen moeten vervangen van mensen die bijv. op vakantie geweest zijn en bij thuiskomst hun pc weer aan zetten.
Een ernorme knal uit de voeding was het gevolg van ontploffende condensatoren.
Nu kan dit wezen doordat het goedkope voedingen waren en of de fabrikant de kondensatoren te krap bemeten had.
Echter dit kan dus wel gebeuren.

Wat kost een nieuwe voeding en hoeveel uur kan je pc voor dit geld standby staan ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D