Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met adobe flash  (gelezen 3477 keer)

jazzibwoi

  • Gast
Problemen met adobe flash
« Gepost op: 2008/05/25, 19:50:28 »
Hey iedereen,

Ik heb sinds kort mijn laptop geïnstalleerd als dual-boot winxp/ubuntu waarbij dit feitelijk de eerste keer is dat ik met een linux gebaseerd os werk - ik ben dus nog een echte newbie :). Tot nog toe valt het meeste allemaal wel mee (ik ben over het algemeen zeer tevreden over ubuntu), alleen dat ik momenteel met een klein probleem zit dat ik niet opgelost krijg.

Ik had nl. graag de flash plugin geïnstalleerd voor firefox, maar dit lukt me precies op geen enkele manier. Wat ik al geprobeerd heb:

-via firefox zelf: meest voor de hand liggende oplossing. Op een site waar flash nodig is geeft firefox aan om de plugin te installeren, maar dit lukt niet. Firefox herstart. De volgende keer dat ik een flash site bezocht kreeg ik opnieuw de vraag flash te installeren, wat ik opnieuw geprobeerd had, maar dan gaf firefox aan dat de plugin al geïnstalleerd was. Synaptic gaf dit ook aan. Als ik keek op about:plugins zag ik echter geen vermelding van flash plugin. Heb ook gnash geprobeerd, maar het werd me al snel duidelijk dat dit ook niet echt werkte (die heb ik daarna dan er terug af gegooid).
-via synaptic: na de mislukte installatie via firefox heb ik via synaptic (als root) proberen te installeren, t.t.z. eerst de vorige installatie er af gegooid en dan weer opnieuw gedownload. Werkte ook niet.
-via command line; sudo apt-get install flashplugin-nonfree
-manuele installatie: ik heb van de site van adobe tar.gz file afgehaald, uitgepakt, en installer (als root, in command line) laten lopen. Daar kreeg ik de vraag directory van mozilla op te geven; ik gaf /usr/lib/mozilla op en daar kreeg ik de melding dat de directory niet bestond (wat niet zo was - bestond wel).

heb ook geprobeerd via restricted-drivers te installeren ook flash mee te installeren; java (e.d.) zijn allemaal mooi geïnstalleerd geraakt, maar nog steeds geen (werkende) flash.

Momenteel staat adobe flash wel geïnstalleerd als ik kijk in synaptic, maar niet als ik kijk bij de plugins van mozilla.

Samengevat heb ik eigenlijk veel van deze site proberen over te nemen: http://www.psychocats.net/ubuntu/flash

Mijn ubuntu: Ubuntu 7.10 - the Gutsy Gibbon - released in October 2007

Kan iemand hier uit opmaken wat ik fout doe en/of wat ik zou moeten doen om een werkende flash plugin te krijgen?

Alvast bedankt!

Problemen met adobe flash
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/25, 20:06:32 »
Heb je ook bij Firefox Bewerken-->Voorkeuren-->Tabblad algemeen --->Add-ons beheren---> Tabblad plugins gekeken of Shockwave flash inzit maar misschien uitgeschakeld is of zo..?? Of uberhaupt in zit.

Problemen met adobe flash
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/25, 20:10:28 »
Heb je dit misschien ook gedaan:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Gewoon exact alle stappen doorlopen, zou voldoende moeten zijn.

Problemen met adobe flash
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/25, 20:18:49 »
Citaat van: shinger
Heb je ook bij Firefox Bewerken-->Voorkeuren-->Tabblad algemeen --->Add-ons beheren---> Tabblad plugins gekeken of Shockwave flash inzit maar misschien uitgeschakeld is of zo..?? Of uberhaupt in zit.
Shockwave gaat niet werken in ubuntu.

Problemen met adobe flash
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/25, 20:21:32 »
Maar Flash wel. Eventueel kun je anders Flash Player 10 Bèta installeren. Hij installeert dan meteen de Firefox-plugin mee.

Problemen met adobe flash
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/25, 20:38:59 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: shinger
Heb je ook bij Firefox Bewerken-->Voorkeuren-->Tabblad algemeen --->Add-ons beheren---> Tabblad plugins gekeken of Shockwave flash inzit maar misschien uitgeschakeld is of zo..?? Of uberhaupt in zit.
Shockwave gaat niet werken in ubuntu.
Ik heb Shockwave flash onder mijn plugins. Ik heb het zo gekregen door dat ik flash van adobe had geinstalleerd. beetje raar allemaal.

Problemen met adobe flash
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/25, 20:49:03 »
Als jazzibwoi mijn tip opvolgt, komt het waarschijnlijk gewoon goed.
Dan hoeft hij niets zelf te downloaden en wordt het keurig via de updates bijgehouden.

jazzibwoi

  • Gast
Problemen met adobe flash
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/25, 20:59:40 »
Citaat van: shinger
Heb je ook bij Firefox Bewerken-->Voorkeuren-->Tabblad algemeen --->Add-ons beheren---> Tabblad plugins gekeken of Shockwave flash inzit maar misschien uitgeschakeld is of zo..?? Of überhaupt in zit.
Ik weet niet juist waar jij naar verwijst, maar dat kan mss zijn omdat ik een Engelstalige versie gebruik en de menu's er anders uit zien; onder Tools-->Add-ons (Add-on manager die jij uiteindelijk wsl ook bedoelt) vond ik alleszins geen vermelding van iets flash gerelateerd.

Citaat van: sisosteven
Heb je dit misschien ook gedaan:
http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux

Gewoon exact alle stappen doorlopen, zou voldoende moeten zijn.
Nog niet gedaan, maar ik ga dit wel eens bekijken. Ik zie wel al dat dit voor ubuntu 8.04 geschreven is; gaat dit enig verschil opleveren? Daarbij komt dan ook dat ik bijvoorbeeld java wel al volledig geïnstalleerd heb; gaat dit geen conflicten geven?

In ieder geval al bedankt voor de snelle reacties allemaal :)

Problemen met adobe flash
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/25, 21:03:37 »
jazzibwoi,

zou voor 7.10 ook moeten werken.

Eigenlijk had je het misschien moeten doen voordat je ook maar iets anders ging installeren, maargoed. Als het niet helpt, zal het ook niet schaden, denk ik.
Bij twijfel, kom je gewoon hier terug toch :-) of als het niet lukt.

Wat is trouwens de reden dat je met 7.10 bent begonnen?

Offline joop905

  • Lid
Problemen met adobe flash
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/27, 22:34:41 »
foutje
GrJ.

Problemen met adobe flash
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/28, 03:02:24 »
onder synaptic ... Ubuntu-restricted-extras al geinstalleerd?

Problemen met adobe flash
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/28, 07:25:16 »
Citaat van: shinger
onder synaptic ... Ubuntu-restricted-extras al geinstalleerd?
Shinger,
die tip staat in de handleiding die hij gekregen heeft in bericht  #3

jazzibwoi

  • Gast
Problemen met adobe flash
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/30, 00:46:17 »
Probleem opgelost, hoewel niet in Ubuntu 7.10.
Ik heb nl. een aantal van de updates doorgenomen zoals op die webpagina stond die jullie me hebben aangeraden en het is me toen duidelijk geworden dat ik eigenlijk net zo goed via de update manager kon updaten naar Ubuntu 8.04. Heb ik dan maar gedaan, en blijkbaar doet het probleem zich niet voor bij deze nieuwe distributie (misschien ook omdat firefox 3 mee geïnstalleerd is).

Alleszins allemaal bedankt voor de reacties; vind het toch tof terug flash sites te kunnen bekijken :)

Offline Drummies

  • Lid
Problemen met adobe flash
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/31, 23:52:22 »
jazzibwoi

tip als je problemen krijgt met je  weergave

tijdens afspelen flash bestanden

 sudo apt-get install libflashsupport

groeten
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Problemen met adobe flash
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/02, 13:05:40 »
shinger schreef:

    Heb je ook bij Firefox Bewerken-->Voorkeuren-->Tabblad algemeen --->Add-ons beheren---> Tabblad plugins gekeken of Shockwave flash inzit maar misschien uitgeschakeld is of zo..?? Of überhaupt in zit.

Nou in FF3b zit het zeker niet (zo)
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Problemen met adobe flash
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/03, 15:49:51 »
shinger,
Het was wat lastig, want er zijn twee tabbladen Algemeen. Maar uiteindelijk heb ik gevonden dat Adobe Flash 8 EN 9 allebei er inzitten en aan staan. Maar ze doen het dus niet, want Geluidsnet.nl is nog zo dood als een pier.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Drummies

  • Lid
Problemen met adobe flash
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/03, 16:01:25 »
dick

shinger
    Heb je ook bij Firefox Bewerken-->Voorkeuren-->Tabblad algemeen --->Add-ons beheren---> Tabblad plugins gekeken of Shockwave flash inzit maar misschien uitgeschakeld is of zo..?? Of überhaupt in zit.

let op shockwave flash 9.0 r124 en uiteraard inschakelen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Problemen met adobe flash
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/03, 16:20:24 »
drummies,
Ook dit is weer gelukt. Shockwave Flash 8.0 r99 zat verstopt in Gnash 0.8.2 ; deze heb ik met Synaptic verwijderd en Geluidsnet.nl doettut weer! Bedankt!
Ook shinger bedankt!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail