Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossing voor 3945ABG?  (gelezen 2441 keer)

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Gepost op: 2007/07/04, 15:53:32 »
Hi,

Ik ben nieuw voor wat betreft Ubuntu en bij werkt ook de Wifi niet op een Intel Pro 3945ABG.

Nu zag ik dit staan bij Intel:
http://downloadmirror.intel.com/10315/ENG/Install_and_Support_Notes.txt

Is dit de oplossing en ... is dit voor een beginnend Linux gebruiker uit te voeren?

Als ik het bestand onder Windows download, kan ik het dan benaderen onder Linux?

Ik hoor het graag en alvast bedankt.

Grtjs,
Bert

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/04, 17:11:24 »
Welke versie van Ubuntu heb je?
De ipw3945 driver zou standaard in Ubuntu moeten zitten als ik me niet vergis.
Wat krijg je te zien bij het typen van onderstaande twee commando's?

lspci | grep -i network
lspci | grep -i ethernet

Die commando's typ je in in een terminalvenster (toepassingen -> hulpmiddelen -> terminalvenster)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/04, 17:52:10 »
Hi profoX,

Alleerst bedankt voor je snelle reactie. Oké, daar gaan we.

Ik heb versie 7.04 Feisty

Bij lspci | grep -i network krijg ik het volgende:
06:00.0 Network Controller: Intel Corp. PRO/Woreless 3945ABG Network Connection (rev 02)

Bij lspci | grep -i ethernet :
04:00.0 Ehternet Controller: Realtek Semiconductor Co. Ltd. RTL8101E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 01)

Verder rechts bovenin een pictogam met No Network Connection en even daarvoor stond er een pictogram naast wat iets zei over Restricted drivers.

Als ik onder system bij Restriced drivers ga kijken staat de Intel PRO/Wireless erbij met Enabled aangevinkt en status: In use

Ik draai Feisty tot nu toe alleen met LiveCd omdat ik het eerst wilde proberen. Moet ik het beter maar gewon installeren en doet ie het dan misschien wel??

Thanks

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/04, 18:04:49 »
Op de live cd zou het ook moeten werken. Als je op het "no network connection" icon klikt, krijg je dan geen lijst met beschikbare netwerken?

Wat gebeurt er als je in datzelfde terminalvenster iwconfig typt?

En wat als je iwlist eth1 scan typt? (of eth0, afhankelijk van de configuratie)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/04, 18:25:41 »
Als ik op het icoontje klik krijg ik geen beschikbare netwerken te zien. Ik kan wel kiezen voor manual cofiguration kiezen. Dan krijg ik te zien: Wired Connection

Bij iwconfig komt het volgende:
lo       No wireless extensions
eth0   No wireless extensions

Bij iwlist eth0 scan:
eth0    Interface doesn't support scanning

En hetzelfde geeft het ook bij eth1

Rarara :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/04, 19:08:56 »
driver voor draadloze netwerkkaart wordt om de een of andere reden niet geactiveerd of werkt niet naar behoren...

Ik zou inderdaad aanbevelen om gewoon een installatie te doen en na de installatie (via een bedrade verbinding) alle updates binnen te halen (het oranje icoontje zou je moeten verwittigen voor updates) Het kan zijn dat het na alle updates wel naar behoren werkt.

De kaart wordt normaal gezien namelijk standaard ondersteund. Als het na installatie + installatie van alle updates nog steeds niet lukt, zoeken we of het probleem misschien ergens anders zit.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/04, 19:24:30 »
Ik ga het proberen. In iedergeval bedankt voor zover.

Je hoort wel hoe het afloopt.

Offline mcgyver

  • Lid
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/04, 20:19:34 »
Ik heb dezelfde chip in mijn laptop en die werkte out of the box. Doe het idd. eerst bedraad, zal wel lukken nadien.

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/09, 01:41:56 »
Zo, eindelijk de tijd gehad Ubuntu te installeren. Alle Updates gedownload, zoals aangeraden.

Maar ... Wifi werkt nog steeds niet. Linux heeft Wifi wel gezien want het komt voor in de "Beperkt ondersteunende sturprogramma's". Maar dan? Is geactiveerd, status in use.

Kan het zijn dat mijn Wifi-sneltoets niet werkt ofzo? Onder Windows moet ik deze altijd via deze toets inschakelen.

Bekabeld werkt trouwens uitstekend.

Afijn, als iemand een oplossing weet dan hoor ik het graag.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/09, 03:12:40 »
Gaat het om een laptop?
Ik weet dat er voor sommige Acer laptops een programma is om de wifi aan en uit te zetten.

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/09, 11:51:48 »
Het gaat inderdaad om een laptop: Medion (van de ALDI)

Offline mcgyver

  • Lid
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/09, 12:30:46 »
Hij wordt dus softwarematig aan en uit gezet? Er is geen fysieke knop voor?

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/09, 12:40:40 »
Nou  ... uhhmmm, ik moet een knop indrukken om zo wie zo Wifi aan de gang te krijgen onder XP.
Pas dan gaat XP zoeken naar eventuele netwerken en wordt er een verbindig gemaakt.

Na op de knop te hebben gedrukt gaat er ook een lampje op m'n toetsenbord aan wat te kennen geeft dat Wifi staat ingeschakeld. Druk ik nogmaals het knopje in dan is er gelijk geen Wifi verbinding meer.

Offline mcgyver

  • Lid
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/09, 12:58:02 »
Dus hardwarematig. Dan zou het geen enkel probleem moeten zijn. Ik heb zaterdag nog 2 laptops van Ubuntu voorzien met wifi met dezelfde chip. Ook mijn Toshiba laptop heeft deze chip. Ik heb het bekabeld gedaan. De knop stond wel aan. Hij detecteerde de 3945 wel, toch koos ik voor bekabeld. Na installatie de draadloze aangevinkt en klaar was ik.

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/09, 13:21:39 »
Helaas is dat niet bij mij het geval. Maar ik ga het zoeken in de richting van "acerhk", misschien dat ik het op die manier aan de gang krijg, al wordt mijn type Medion 97900 niet in het lijstje genoemd.

BertH

  • Gast
Oplossing voor 3945ABG?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/11, 10:29:53 »
Hello guys,

Nou, het werkt nog steeds niet, helaas. En helaas voor mij ook want ik schakel weer terug naar XP. Ik zal regelmatig op het forum kijken of er een oplossing is gevonden voor mijn/ons probleem (zijn meedere gebruikers die hier tegenaan lopen).

In iedergeval bedankt voor diegene die hebben willen meewerken aan het oplossen van dit probleempje.

Tot horens ... :(