Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer  (gelezen 1821 keer)

hallo409

  • Gast
Wat is het verschil tussen  het  ¨Programma" Installeren en verwijderen  en  Synaptic Paketbeheer? Je kan met bijde toch gewoon software installeren niet?

Offline mcgyver

  • Lid
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/11, 12:18:42 »
Ja, maar Synaptic is toch een tikkie uitgebreider dacht ik.

Offline ubby

  • Lid
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/11, 12:18:52 »
Ik heb het idee dat het met Synaptic Paketbeheer net iets uitgebreider is.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/11, 12:19:13 »
Volgens mij staan er in het installeren/verwijderen alleen programma's. In synaptic staan ook kernels, drivers ed. niet alleen programma's.
Maar ik kan er goed naastzitten hoor. Ik kijk vaak alleen maar in synaptic.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline siegi

  • Lid
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/11, 12:24:03 »
Het verschil is eigenlijk dat je in synaptic alle debian pakketjes ziet.

En in software installeren alleen de volledige programma's.

Stel het programma evolution bestaat uit de pakketten:
evolution-data-server, evolution-common, en heel wat andere pakketjes.

hallo409

  • Gast
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/11, 12:36:52 »
Aaa oke, als ik het goed begrijp kan je dus met Synaptic gewoon je normale software installeren? (software installeren is dus eigenlijk niet nodig)

Tommy78

  • Gast
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/11, 17:36:36 »
Citaat van: hallo409
Aaa oke, als ik het goed begrijp kan je dus met Synaptic gewoon je normale software installeren? (software installeren is dus eigenlijk niet nodig)
Dat klopt, alle programma's die bij software installeren zijn te vinden vindt je ook terug in synaptic, ik was hier eerst ook een beetje door in de war :) .

Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/11, 17:59:06 »
Maar Installeren/Verwijderen is natuurlijk wel erg handig voor beginnende gebruikers ;-)

Offline dude

  • Lid
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/11, 18:22:44 »
Citaat van: jstedehouder
Maar Installeren/Verwijderen is natuurlijk wel erg handig voor beginnende gebruikers ;-)
Jan, dat ben ik niet met je eens. Dit betekent dat beginners 2 installatieprogramma's moet leren. De oplossing voor complexiteit is nooit om er software aan toe te voegen ;-)

Misschien was Synaptic in het verleden moeilijk. Inmiddels in niet meer.

Offline siegi

  • Lid
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/11, 18:39:27 »
De vraag is natuurlijk of de beginner ooit in aanraking moet komen met synaptic.

installeren/verwijderen is veel overzichtelijker dus ben het eens met jan.

Tommy78

  • Gast
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/11, 19:15:54 »
Als ik het goed voorheb kan je via install/verw enkel opensource paketten installeren dus als je bv skype wil installeren moet je wel via synaptic gaan, dit heb ik als beginner zelf ondervonden :).

Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/11, 19:37:37 »
@ Tommy78
Dat is een kwestie van instellen in het pulldown menu Tonen. Kies dan de optie "Alle beschikbare programma's"

@ Dude
Jij zit te wachten op een flamewar over installeren onder Debian gebaseerde systemen ;-) Wat dacht je van apt-get (commandline), aptitude (commandine), dpgk (commandline), adept (GUI onder KDE)? Uiteindelijk zijn er altijd meerdere manieren om een taak af te handelen en dat is wat we beginners na de eerste stap bij moeten brengen.

De tool Installeren/Verwijderen... is een prima hulpmiddel voor beginnende overstappers. Dat het daar waarschijnlijk niet bij zal blijven is evident, maar ik zou er geen moeite mee hebben als "Jan met de pet" het daar ook bij houdt. Hij kan alle software installeren die hij wil en hoeft zich verder nergens zorgen over te maken.

Ciao

Jan

Offline Dave

  • Lid
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/11, 21:09:24 »
sowieso als je wat zoekt of eens wat uit wilt proberen is installeren/verwijderen veel overzichtelijker.

zoek maar eens op internet of mp3 of office enz.

En zeker om eens te neuzen wat er zoal beschikbaar is voor je voldoet dat veel beter.
In synaptic en ook in de terminal moet je al aardig zeker weten wat je zoekt.

Skilltone

  • Gast
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/11, 21:37:13 »
Ik denk dat het directe verschil zit in hardware software. Ik heb vaker het in Synaptic gevonden dan in installeren en verwijderen. Hetzelfde is ook met speciale dingen. Filmpje downloaden van youtube en skype staat wel in Synaptic als programma, en niet in installeren en verwijderen. Tenminste dat was in 7.10, daarna gewoon geupgrades naar 8.04. ik weet niet of dat ondertussen veranderd is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verschil tussen Installeren/Verwijderen & Synaptic paketbeheer
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/11, 23:15:28 »
Installeren/verwijderen bevat alleen de meest populaire programma's. Synaptic heeft alles.