Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Xubuntu] Software installeren & IRDA installeren  (gelezen 2139 keer)

grasjuh

  • Gast
[Xubuntu] Software installeren & IRDA installeren
« Gepost op: 2008/04/23, 15:11:24 »
Hoi, ik ben nieuw op dit forum & met Linux. Ik heb sinds een week een laptop (Toshiba Tecra 8100) van Xubuntu voorzien, maar ik heb geen idee hoe ik er software opzet die ingepakt zijn in .tar.gz bestanden. En ik weet ook niet hoe ik mijn infrarood adapter (ingebouwd) aan de praat krijg. Ik heb met beide problemen al verschillende dingen geprobeerd in het terminal venster, maar het lukt me niet. Weet iemand (in het nederlands a.u.b.) wat ik kan doen?

[Xubuntu] Software installeren & IRDA installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/23, 15:30:59 »
Een tar.gz kan je uit pakken door naar de map te navigeren en met rechter muisknop op klikken, in het menu staat de optie Hier uitpakken, aanklikken en dan wordt het bestand uitgepakt in een mapje. In het mapje staat meestal een README file waar instaat wat je moet doen om het programma te installeren.
Verder staat in mij hand tekening een link naar hoe je bestanden moet installeren, is wel in het Engels. Het makkelijkste is om in Synaptic te kijken of het programma daar in zit dan wordt het ook automatisch geupdate.
Voor de infrarood irda-utils zit in Synaptic, er er zijn er wel meer als je wilt, zoek dan even op infrared in Synaptic. Ik hoop dat je zo wat verder komt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
[Xubuntu] Software installeren & IRDA installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/23, 17:45:15 »
aangezien je nieuw bent met Ubuntu is het misschien handig om te lezen hoe je software installeert op de normale (en betere) manier in Ubuntu. http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/softwareinstalleren/ geeft een goed begin, maar als je vragen hebt, stel ze gerust.