Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil printen maar krijg scherm over heel de pagina en geen knop om af te drukken  (gelezen 2041 keer)

Hallo,


hopelijk kan iemand mij helpen met mijn printprobleem.

Ik heb laatst Ubuntu 20.04 op de laptop geïnstalleerd. Nu wil ik wat printen, de printer is geconfigureerd, maar als ik in LibroOffice druk op Afdrukken, komt er een kader die heel het scherm vult. Dat is met de voorkeuren voor het printen. Die beslaat het hele scherm, ik heb al geprobeerd de kader wat te laten verkleinen door met de muis aan die randen en hoeken te slepen, maar dat helpt niet.
Ik zie nergens meer de knop staan om af te drukken, omdat die pagina heel het scherm in beslag neemt.

Aan de linkerkant van die kader geeft hij een afdrukvoorbeeld, wat ik vroeger nooit kreeg, en daarnaast de instellingen en voorkeuren die je kan aanduiden. Maar de knop om af te drukken is verdwenen.

Kan iemand mij daar alstublieft mee helpen?

Wat ik nog wou vragen is: kan je paginanummers ingeven? Ik heb bij Invoegen eens op Paginanummer gedrukt, dan kwam er alleen op de pagina die openstond links bovenaan een nummer te staan, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Ik wou graag weten of je rechts onderaan een paginanummering kan laten komen op elke pagina.

Ik dank jullie alvast heel vriendelijk voor de hulp.

Joshua Orbit

  • Gast
Niet om moeilijk te gaan doen; maar staat je schermresolutie juist ?

Als ik Ctrl + P doe krijg ik een schermvullend venster met alle mogelijkheden, maar de knop 'Afdrukken' / annuleren staat toch netjes IN het scherm .... vandaar dat ik vermoed dat je schermresolutie (of grafische driver ) niet juist is.

EDIT: dit zou je dus moeten zien bij ctrl+P of afdrukken in het menu :


Kijk desnoods eens in de algemene instellingen van Ubuntu (de puntenknop onderaan in je zijbalk) en klik extra stuurprogramma's : laat dat progje een minuutje of 3 open staan en kijk of er een driver wordt aangeboden (en installeer deze indien van wel) .

Kijk ook eens onder Instellingen / Beeldschem  naar de toegepaste resolutie (probeer een resolutie hoger ) is dat 1024x768 probeer dan eens (indien aangeboden) 1440x 900 ofzo ..... gewoon een resolutie hoger instellen .
« Laatst bewerkt op: 2020/08/12, 12:06:35 door Joshua Orbit »

Om een paginanummer op iedere pagina te krijgen moet je eerst een kop- of voettekst toevoegen. Dat kan via 'Invoegen' en dan 'Kop- en voettekst'. Je krijgt dan nog een submenu met wat keuze opties. Het paginanummer voeg je dan in jouw geval in de voettekst in op dezelfde manier als je al had gedaan.

JorisC

  • Gast
Citaat van: Els Stevens
Aan de linkerkant van die kader geeft hij een afdrukvoorbeeld, wat ik vroeger nooit kreeg, en daarnaast de instellingen en voorkeuren die je kan aanduiden. Maar de knop om af te drukken is verdwenen.
Als je dat niet meer wil vinkje weghalen bij voorbeeld .
Paginas nummeren , ik hoop dat dit je verder helpt .

JorisC

  • Gast
Er  zit blijkbaar ergens een bug in Ubuntu 20.04 want bij mij lukt het ook niet om af te drukken terwijl mijn printer juist geconfigureerd is .

Joshua Orbit

  • Gast
Er  zit blijkbaar ergens een bug in Ubuntu 20.04 want bij mij lukt het ook niet om af te drukken terwijl mijn printer juist geconfigureerd is .

Toch niet de Bug van Jabuca zijn Topic . Die fameuze CUPS fout ?

Maar we kapen hier mogelijk het Topic van Els Stevens, desnoods zelf een draadje openen . ;)

Offline HWE64

  • Lid
Ik heb Xubuntu 20.04.1LTS en het afdrukken (HP Deskjet D2660) in LO gaat prima
« Laatst bewerkt op: 2020/08/12, 13:13:51 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Ik heb geprobeerd om de schermresolutie te veranderen maar kom niks tegen waarmee het knopje om te printen terug zichtbaar is. Als iemand nog een idee heeft?

Bedankt voor de uitleg over de paginanummering, ik heb voettekst aangeduid en dan paginanummering, nu staan de paginanummers netjes onderaan op de pagina 's links. Bedankt daarvoor.

Printen lukt dus nog niet omdat het scherm nog altijd zo groot is. Hopelijk geraakt dat nog opgelost.

Extra stuurprogramma 's zijn er geen, dat heb ik ook geprobeerd.

De schermresolutie staat al op het hoogste: 1920 x 1080 (16:9)
« Laatst bewerkt op: 2020/08/12, 13:36:06 door Els Stevens »

JorisC

  • Gast
Bij mij heeft foutopspringsmodus probleem opgelost , lees hier .

nahjo

  • Gast
Printen lukt dus nog niet omdat het scherm nog altijd zo groot is. Hopelijk geraakt dat nog opgelost.
Misschien kunt u het venster verkleinen door de Alt toets en rechtermuisknop ingedrukt te houden en dan door de muis te verslepen het venster te verkleinen.

Afdrukbeheer > F1 toets gebruiken om de foutopsporingsmodus uit te voeren .

Dit begrijp ik niet: hoe moet ik dat precies doen, die foutopsporingsmodus? Ik heb wat op Alt en F1 gedrukt maar er gebeurt niks.

En de alt en rechtermuistoets indrukken: ik kan dan de kader van het printen wel versmallen, maar heel de kader verkleinen lukt niet. Het onderste stuk van de kader, waar uiteindelijk de knop Afdrukken zou moeten staan, is nergens te zien.

Mijn printer is een HP Deskjet 1510. Hij staat wel gewoon vermeld zoals vroeger, bij de Instellingen- printers en als ik een document wil afdrukken staat hij er ook bij.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/12, 14:06:42 door Els Stevens »

JorisC

  • Gast
Je gaat naar afdrukbeheer en selecteer daar je printer door eerst even met de linkermuisknop te klikken bij de printer .Druk dan op de F1 toets en krijg je popup schermpje met Afdrukproblemen verhelpen >> Klik op Volgende om de foutopsporingsmodus te starten .

Is je afdrukschermpje wel van normale grootte als je vanuit een editor of Gimp print?

De foutopsporingsmodus is bezig ondertussen.

Ik heb al een oplossing gevonden voor de te grote kader, maar heb er nog een vraag over. Ik heb een afstelprogramma geïnstalleerd waarmee ik de lettertypes kan vergroten, kan schalen. Omdat anders alle letters veel te klein zijn.

Als ik die schaalfactor verklein, dan komt op den duur wel het volledige kader boven en zie ik wel de knop om af te drukken en die om afdrukvoorbeeld uit te zetten. Maar dan worden in alles de letters weer kleiner.
Kan ik die schaalfactor niet groter zetten, maar zonder dat de kaders dan veel te groot worden? Dat dat zich aanpast aan de grootte van de pagina en het scherm? Want nu zijn er dikwijls kaders die groter zijn dan het scherm daardoor, dat ik moet slepen of schuiven met de muis in en op een kader om het op te schuiven om alle knoppen te zien te krijgen.

Is je afdrukschermpje wel van normale grootte als je vanuit een editor of Gimp print?

Ik zou niet weten hoe ik vanuit een editor moet printen. Gimp gebruik ik niet, dat is voor afbeeldingen dacht ik?

Een oplossing heb ik niet maar mogelijk is Ctrl+P een oplossing, je krijgt dan een ander afdrukscherm.
Althans dat is bij mij zo en een stuk kleiner scherm.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

nahjo

  • Gast
En de alt en rechtermuistoets indrukken: ik kan dan de kader van het printen wel versmallen, maar heel de kader verkleinen lukt niet. Het onderste stuk van de kader, waar uiteindelijk de knop Afdrukken zou moeten staan, is nergens te zien.
Als versmallen mogelijk is dan kan verlagen ook door de muis dan omhoog te bewegen :)

Joshua Orbit

  • Gast
De foutopsporingsmodus is bezig ondertussen.

Ik heb al een oplossing gevonden voor de te grote kader, maar heb er nog een vraag over. Ik heb een afstelprogramma geïnstalleerd waarmee ik de lettertypes kan vergroten, kan schalen. Omdat anders alle letters veel te klein zijn.

Als ik die schaalfactor verklein, dan komt op den duur wel het volledige kader boven en zie ik wel de knop om af te drukken en die om afdrukvoorbeeld uit te zetten. Maar dan worden in alles de letters weer kleiner.
Kan ik die schaalfactor niet groter zetten, maar zonder dat de kaders dan veel te groot worden? Dat dat zich aanpast aan de grootte van de pagina en het scherm? Want nu zijn er dikwijls kaders die groter zijn dan het scherm daardoor, dat ik moet slepen of schuiven met de muis in en op een kader om het op te schuiven om alle knoppen te zien te krijgen.

Als je dat afstelprogje gebruikt *zou normaal gesproken * er ook een scroll functie moeten aanwezig zijn ; anders heb je niets aan dat vergroten van je letters.
Desnoods de app Magnus installeren en gebieden apart uitvergroten (in een klein venster) ....
Maar dit is natuurlijk de reden van té grote vensters etc. Maar ik dacht dat normaal gezien er ook een scroll functie moet te voorschijn komen .
En als je in instellingen ./ universele toegang / grote letters kiest is dat dan nog te klein voor je ogen ? Je kan ook spelen met de Zoom functie en muisaanwijzer .... misschien geeft dat een goed resultaat ?
Ik probeer maar hardop te denken, maar dat afstelprogramma is duidelijk geen goede software om met LO te gebruiken.

Ik zou niet weten hoe ik vanuit een editor moet printen. Gimp gebruik ik niet, dat is voor afbeeldingen dacht ik?
Hallo, open het programmaatje gedit in Ubuntu, type Hallo wereld! en dan Ctrl+P, printen. Heb je dan wel een normaal afdrukscherm?

En de alt en rechtermuistoets indrukken: ik kan dan de kader van het printen wel versmallen, maar heel de kader verkleinen lukt niet. Het onderste stuk van de kader, waar uiteindelijk de knop Afdrukken zou moeten staan, is nergens te zien.
Als versmallen mogelijk is dan kan verlagen ook door de muis dan omhoog te bewegen :)

Dikwijls geprobeerd maar verlagen lukt echt niet, ik krijg wel een pijltje bovenaan, zo 'n ding waarmee je normaal gezien het formaat kan veranderen, waarmee je het langs boven zou kunnen verkleinen maar dat lukt niet. Alleen links en rechts smaller maken kan, bovenaan en onderaan kan ik het niet verkleinen.

Ik zou niet weten hoe ik vanuit een editor moet printen. Gimp gebruik ik niet, dat is voor afbeeldingen dacht ik?
Hallo, open het programmaatje gedit in Ubuntu, type Hallo wereld! en dan Ctrl+P, printen. Heb je dan wel een normaal afdrukscherm?

Dat is een heel goeie tip, heb ik geprobeerd en dan krijg ik inderdaad wel een kleiner afdrukscherm te zien. Bedankt!

De foutopsporingsmodus is bezig ondertussen.

Ik heb al een oplossing gevonden voor de te grote kader, maar heb er nog een vraag over. Ik heb een afstelprogramma geïnstalleerd waarmee ik de lettertypes kan vergroten, kan schalen. Omdat anders alle letters veel te klein zijn.

Als ik die schaalfactor verklein, dan komt op den duur wel het volledige kader boven en zie ik wel de knop om af te drukken en die om afdrukvoorbeeld uit te zetten. Maar dan worden in alles de letters weer kleiner.
Kan ik die schaalfactor niet groter zetten, maar zonder dat de kaders dan veel te groot worden? Dat dat zich aanpast aan de grootte van de pagina en het scherm? Want nu zijn er dikwijls kaders die groter zijn dan het scherm daardoor, dat ik moet slepen of schuiven met de muis in en op een kader om het op te schuiven om alle knoppen te zien te krijgen.

Als je dat afstelprogje gebruikt *zou normaal gesproken * er ook een scroll functie moeten aanwezig zijn ; anders heb je niets aan dat vergroten van je letters.
Desnoods de app Magnus installeren en gebieden apart uitvergroten (in een klein venster) ....
Maar dit is natuurlijk de reden van té grote vensters etc. Maar ik dacht dat normaal gezien er ook een scroll functie moet te voorschijn komen .
En als je in instellingen ./ universele toegang / grote letters kiest is dat dan nog te klein voor je ogen ? Je kan ook spelen met de Zoom functie en muisaanwijzer .... misschien geeft dat een goed resultaat ?
Ik probeer maar hardop te denken, maar dat afstelprogramma is duidelijk geen goede software om met LO te gebruiken.

Bedankt voor uw uitleg, maar een scroll functie zie ik nergens. Zonder het afstelprogramma zijn de letters in alle programma 's en in de menubalken enzo allemaal veel te klein. Het is daarom dat ik het afstelprogramma gebruik om die schaalfactor omhoog te zetten.

Joshua Orbit

  • Gast
Bedankt voor uw uitleg, maar een scroll functie zie ik nergens. Zonder het afstelprogramma zijn de letters in alle programma 's en in de menubalken enzo allemaal veel te klein. Het is daarom dat ik het afstelprogramma gebruik om die schaalfactor omhoog te zetten.

Kan je ons misschien vertellen hoe dat afstelprogje heet ? Dan kan ik eens simuleren en zoeken naar een eventuele oplossing.

Had je ook eens geprobeerd bij dat printvenster in LO om de combinaties Ctrl +  en Ctrl - of Ctrl 0 (nul) in te drukken ? Dat zijn zowat de meest universele inzoom en uitzoom commando's die er zijn. Om te testen : open LO writer (bv) en druk Ctrl p en probeer dan de bovengenoemde commando's eens .... wie weet .... ??
« Laatst bewerkt op: 2020/08/15, 07:41:14 door Joshua Orbit »

Dat programma heet Tweaks (afstellingen): Tweak advanced GNOME 3 settings

Het commando met ctro+ heb ik geprobeerd, maar aangezien ik nu in dat Tweak programma de schaalfactor op 1,25 gezet heb zie ik terug het volledige printscherm. Alleen zijn de lettertypes, zoals overal in de werkbalken en in programma 's vrij klein.

JorisC

  • Gast
Citaat van: Els Stevens
]Ik zie nergens meer de knop staan om af te drukken, omdat die pagina heel het scherm in beslag neemt.
Die knop  Afdrukken is er niet in het afdrukvoorbeeld  ! Rechts onderaan klik eerst op OK en dan krijg je een nieuw scherm om de printer te selecteren en daar rechts bovenaan staat de knop afdrukken .