Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows  (gelezen 2427 keer)

Opgelost: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Gepost op: 2011/03/02, 18:03:20 »
Hallo, alweer 1-2 jaar geleden ben ik van Windows overgestapt op Ubuntu. Reden: mijn computer liep constant vast. Onder Ubuntu loopt alles als een zonnetje  :-*

Toch wil ik weer Windows gaan gebruiken om b.v. Photoshop te kunnen gebruiken.

Mijn vraag: hoe kom ik überhaupt bij Windows via Ubuntu?

Graag een tip! Bij voorbaat dank.

Groeten Tomatito.
 
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 09:45:30 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/02, 18:27:15 »
Hallo, alweer 1-2 jaar geleden ben ik van Windows overgestapt op Ubuntu. Reden: mijn computer liep constant vast. Onder Ubuntu loopt alles als een zonnetje  :-*

Toch wil ik weer Windows gaan gebruiken om b.v. Photoshop te kunnen gebruiken.

Mijn vraag: hoe kom ik überhaupt bij Windows via Ubuntu?

Graag een tip! Bij voorbaat dank.

Groeten Tomatito.
 

In VirtualBox windows installeren of nog veel gemakkelijker de tip die ik je had gegeven  ;)

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/02, 20:18:50 »
Wine
Dual-boot (pas op! Direct naast Ubuntu zetten geeft problemen met de GRUB, eerst over informeren via het internet is handig)
VirtualBox zoals hierboven gezegd.
GIMP ipv. Photoshop

;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/02, 23:42:05 »
Ik bedoel te zeggen... Windows XP staat nog steeds ergens op mijn computer. Nooit verwijderd, zover ik mij herinner.

Nogmaals hoe kom ik erbij? Of kan ik kijken waar de installatie van Windows precies staat. Dual Boot is helemaal niet nodig.

Groet, Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/03, 01:02:22 »
Dan is het een dualboot? Linker shift ingedrukt houden bij het opstarten om in het grub menu te komen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/04, 00:47:02 »
Geen dualboot. Ik heb mij vergist. Op linker shift gedrukt tijdens het opstarten en ik zag geen Windows-dingen verschijnen.

Wat nu, want ik wil toch Windows XP-terug. Heb mij suf Gegoogled maar ik kan niks kunnen vinden wat op mijn situatie van toepassing is ( = vreemd).

Iemand een tip/advies hoe dit te doen/op te lossen/waar te beginnen. Ik heb al wel begrepen dat mijn uitgangspositie moeilijk is (d.w.z. vanuit Windows Ubuntu in dualboot installeren is simpel, vanuit Ubuntu Windows installeren in dualboot is stuk lastiger).

Groet, tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/04, 07:52:52 »
Even in ubuntu systeem/beheer/partitiebewerker starten, en screenshot posten. Kunnen we even kijken naar de partities ;)

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/04, 09:39:28 »
Ik heb alleen Ubuntu en nu wil ik ook Windows er naast installeren in een nog te realiseren Dualboot.

Begrijp niet waarom je dan info nodig hebt van mijn partitiebewerker (?). Ik heb al even gekeken en daar kom ik alleen Ubuntu tegen.

Ik moet trouwens een ander pad volgen: systeem/beheer/schijfgereedschap (partitie bewerker was onvindbaar).

Alvast dank, gr Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/04, 09:56:10 »
*niet goed geleze, gooi mijn bericht maar weg*
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 10:00:35 door erik1984 »

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/04, 10:02:24 »
draai je photoshop m.b.v. Wine (softwarecentrum) werkt zeer goed zo !

Gimp is echter een volwaardige vervanger; er is maar weinig dat photoshop meer kan.

Windows kan je dus VOLLEDIG vergeten !

Opnieuw installeren van Windows (als je je ubuntu wenst te behouden) kan je dan best via Virtual Box.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/04, 18:09:08 »
Net even geprobeerd om Virtual Box te installeren via ´software centrum´.

Geeft echter aan dat systeem/bestand beschadigd doordat het installatie proces niet goed is afgesloten: fout moet eerst worden hersteld.

Vreemd want ik heb nog nooit Virtual Box geprobeerd te installeren. 

En wat is nu precies het verschil tussen Wine en Virtual Box?

-Wine: het gebruik van losse programma's, in mijn geval Photoshop
-Virtual Box: het gebruik van een ander besturingssysteem: in mijn geval Windows XP en daarin Photoshop te installeren

Zoiets?

Het valt mij op dat bv. op Youtube er hele omslachtige manieren worden getoond om Virtual Box te installeren. Zit ik een filmpje te bekijken van bijna 10 min. om vervolgens onder de reacties te lezen dat het ook gewoon kan via het software centrum. Gaat op deze manier erg veel tijd inzitten  :P,  voor iets heel simpels behalve als je er niks vanaf weet zoals ik.

Groet Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/04, 18:32:53 »
Net even geprobeerd om Virtual Box te installeren via ´software centrum´.

Geeft echter aan dat systeem/bestand beschadigd doordat het installatie proces niet goed is afgesloten: fout moet eerst worden hersteld.

Vreemd want ik heb nog nooit Virtual Box geprobeerd te installeren. 

En wat is nu precies het verschil tussen Wine en Virtual Box?

-Wine: het gebruik van losse programma's, in mijn geval Photoshop
-Virtual Box: het gebruik van een ander besturingssysteem: in mijn geval Windows XP en daarin Photoshop te installeren

Zoiets?

Het valt mij op dat bv. op Youtube er hele omslachtige manieren worden getoond om Virtual Box te installeren. Zit ik een filmpje te bekijken van bijna 10 min. om vervolgens onder de reacties te lezen dat het ook gewoon kan via het software centrum. Gaat op deze manier erg veel tijd inzitten  :P,  voor iets heel simpels behalve als je er niks vanaf weet zoals ik.

Groet Tomatito.


Eigenlijk een hele goede vraag. De simpelste uitleg die ik kan bedenken momenteel: VirtualBox met Windows = Windows, Wine = Linux maar met wat windowsfunctionaliteit nagebootst.

Re: Ubuntu geinstalleerd, hoe kom ik bij Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/04, 22:50:52 »
Dat is tenminste een duidelijk antwoord! Thanks.

Inmiddels Virtual Box geïnstalleerd. Wat betreft de foutmelding hoefde ik alleen maar updates bij te werken. Kon daarna probleemloos Virtual Box installeren. Heb nog wel even getwijfeld tussen Dual Boot en Virtual Box. Maar de veiligheid die Virtual Box bied heeft mij over de streep getrokken (Windows is favoriet doel voor virussen). Ik ga van het weekend goed aan de gang met Virtual Box. Hopelijk heb ik snel Windows XP hierin geïnstalleerd.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)