Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen  (gelezen 1139 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen
« Gepost op: 2008/05/01, 17:11:07 »
Hallo,

Ik zie in OO Rekenblad nergens de mogelijkheid om een hele rij te knippen en vervolgens tussen twee andere rijen in te voegen. Het lijkt me dat ik hier gewoon iets over het hoofd zie, want dat is toch echt een basisfunctie voor een spreadsheet programma.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe dit moet in OO.

Alvast hartelijk bedankt,

Hendrik

Offline eendje

  • Lid
OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 18:34:22 »
Ik ben ook ff aan het prutsen geweest. Waardeloos, ik krijg het ook niet voor elkaar.  ff gezocht in de bugatracker... DEze bug staat al heel lang open :( http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=21280
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/01, 18:40:57 »
Citaat van: eendje
Ik ben ook ff aan het prutsen geweest. Waardeloos, ik krijg het ook niet voor elkaar.  ff gezocht in de bugatracker... DEze bug staat al heel lang open :( http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=21280
Is het in Open Office 2.4 nog steeds zo? Volgens die draad zou het in 2.4 gerepareerd zijn. En Ubuntu 8.04 heeft OO 2.4 aan boord.

Hendrikdegraaf

  • Gast
OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/01, 19:02:43 »
Ik heb het geprobeerd in Hardy, dus in OO versie 2.4. Ik zie de optie nergens verschijnen. Ik heb het geprobeerd via de rechtermuisknop, zoals ik dat gewend ben van Excel. Misschien is dat niet de juiste manier.........

Is OO de meest geavanceerde OSS variant van een spreadsheet programma, of zijn er alternatieven die meer mogelijkheden bieden?

In ieder geval hartelijk dank voor alle feedback tot dusver!

Hendrik

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/01, 19:16:52 »
Je kunt ook Gnumeric installeren als rekenvel. Mogelijk heeft die dat probleem niet. Gnumeric zit in de pakketbronnen van Ubuntu, dus is eenvoudig te installeren.

Offline Menno_

  • Lid
OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/01, 19:27:42 »
Knippen en plakken in OO gaat altijd over de inhoud van de cellen/rijen/kolommen die zijn geslecteerd.
Invoegen van kolommen en rijen kan je doen door een aantal kolommen/rijen te selecteren en te kiezen voor kolommen/rijen invoegen. Kolommen/rijen worden ingevoegd direct voor eerste kolom/rij die je hebt geslecteerd.

Als je dit weet is het heel simpel om kolommen te verplaatsen:
Selecteer een paar rijen (door in de rijnummers te shift-klikken) en knip de data weg
Selecteer nu de rijen waarheen je de geknipte rijen wilt verplaatsen en kies met de rechetrmuisknop voor rijen invoegen .... alles vanaf de eerste geselecteerde rij wordt naar onderen opgeschoven
Selecteer de eerste vrije cel en kies plakken
Selecteer de lege rijen en verwijder die

Deze methode kost je ongeveer 2 muisklikken extra tov excel, maar hij werkt ook prima. Het is meestal niet zo dat je werk in een rekenblad alleen bestaat uit verplaatsen van rijen/kolommen

Er is overigens nog de mogelijkheid van het "speciaal plakken", helaas werkt dat bij mij maar één keer per sessie: Na het knippen selecteer je ook de rijen waar je de data heen wilt veplaatsen, maar ipv rijen toevoegen kies je voor "speciaal plakken" en daar kun je bij de opties kiezen voor "naar beneden verplaatsen". Zoals gezegd, dat werkt vaak niet :(
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Hendrikdegraaf

  • Gast
OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/01, 20:40:28 »
Het kost inderdaad alleen een paar muisklikken, maar je moet dan eerst kijken hoeveel rijen je wilt gaan knippen, vervolgens moet je hetzelfde aantal rijen invoegen, dan kan je pas plakken. Ik vind het toch een stuk makkelijker als je gewoon kan knippen wat je wilt en het dan op een willekeurige plek kan plakken en dat alles dan mooi automatisch naar beneden schuift. Mja, misschien ben ik wel een erg luie donder.

Ik vind toch dat het een stukje functionaliteit is dat ontbreekt. Hopelijk wordt het nog een keertje gefixt!

Citaat
Het is meestal niet zo dat je werk in een rekenblad alleen bestaat uit verplaatsen van rijen/kolommen
Gelukkig niet, maar ik moet zeggen dat ik het werken met rekenbladen best saai vind. Ik wil de tijd die ik ermee bezig ben graag minimaliseren ;).

Groetjes,
Hendrik

Offline eendje

  • Lid
OO Rekenblad: rijen knippen en invoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/09, 15:22:20 »
Versie 3.0 wordt dit toegoevoegd:

Citaat
Columns and Rows in Spreadsheets Can Be Moved via Drag and Drop
http://marketing.openoffice.org/3.0/featurelistbeta.html#ODF_1.2_support
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?