Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fotmelding bij inloggen Mint 13  (gelezen 990 keer)

Offline Deesibel

  • Lid
fotmelding bij inloggen Mint 13
« Gepost op: 2014/04/14, 10:19:23 »
Beste,

Sinds zaterdag aan het stoeien om Mint naast XP te installeren. In het begin geen Grub menu, uiteindelijk voor elkaar gekregen, toen kon ik alleen via de recovery modus op starten. Maar ook dat voor elkaar gekregen. Het enige wat toen nog niet goed was, was de resolutie. Maar eerst de belangrijke dingen gedaan die worden voorgesteld bij computertip.
Helaas werd het scherm niet beter, dus weer verder zoeken. Het schijnt aan de Nvidia video kaart te liggen. Maar daar vind ik toch veel verschillende verhalen in om te doen.
Wel via de terminaal een tekst aangepast waarin je kan aangeven wat de resolutie moest zijn. Na opnieuw opstarten, bleek er niks veranderd te zijn. Even gelaten voor wat het was en vandaag weer verder. Maar nu kreeg ik een foutmelding op het scherm:

Het starten van de X-server (grafische omgeving) is mislukt. Waarschijnlijk zijn de instellingen niet goed. Wilt u de uitvoer van de X-server bekijken om zo het probleem te bekijken. Yes / No

Yes gedaan, en dan een hoop informatie (met mobiel foto's genomen). Met doorstarten krijg ik alleen het terminaalvenster. Daar zou ik eventueel een opdracht in kunnen
voeren, maar welke?

Videokaart is: Nvidia Corp. G96 (Geforce 9400 GT)

Graag hulp :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: fotmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/14, 10:43:48 »
Probeer eens dit:
- zorg voor (tijdelijk?) bedraad internet;
- start op in herstelmodus (recovery);
- kies root-terminal met netwerkverbinding (of zoiets, weet niet precies hoe die optie heet)
- apt-get install nvidia-current
- reboot

Offline Deesibel

  • Lid
Re: foutmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/14, 10:54:06 »
Beste,

Sinds zaterdag aan het stoeien om Mint naast XP te installeren. In het begin geen Grub menu, uiteindelijk voor elkaar gekregen, toen kon ik alleen via de recovery modus op starten. Maar ook dat voor elkaar gekregen. Het enige wat toen nog niet goed was, was de resolutie. Maar eerst de belangrijke dingen gedaan die worden voorgesteld bij computertip.
Helaas werd het scherm niet beter, dus weer verder zoeken. Het schijnt aan de Nvidia video kaart te liggen. Maar daar vind ik toch veel verschillende verhalen in om te doen.
Wel via de terminal een tekst aangepast waarin je kan aangeven wat de resolutie moest zijn. Na opnieuw opstarten, bleek er niks veranderd te zijn. Even gelaten voor wat het was en vandaag weer verder. Maar nu kreeg ik een foutmelding op het scherm:

Het starten van de X-server (grafische omgeving) is mislukt. Waarschijnlijk zijn de instellingen niet goed. Wilt u de uitvoer van de X-server bekijken om zo het probleem te bekijken. Yes / No

Yes gedaan, en dan een hoop informatie (met mobiel foto's genomen). Met doorstarten krijg ik alleen het terminalvenster. Daar zou ik eventueel een opdracht in kunnen
voeren, maar welke?

Videokaart is: Nvidia Corp. G96 (Geforce 9400 GT)

Graag hulp :)

Offline Deesibel

  • Lid
Re: fotmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/14, 11:38:09 »
Probeer eens dit:
- zorg voor (tijdelijk?) bedraad internet;
- start op in herstelmodus (recovery);
- kies root-terminal met netwerkverbinding (of zoiets, weet niet precies hoe die optie heet)
- apt-get install nvidia-current
- reboot

Hallo Pjotr,

Bedankt voor je bericht, maar er gebeurt niks. Ik heb internet nu aan een draadje gedaan.
In het recovery menu gekozen voor Root (drop to root shell promt). Dat is het enige wat ik dacht dat jij bedoelde...
opdracht ingevoerd en dan krijg ik deze melding:

W: er wordt geen vergrendeling gebruikt voor het alleen-lezen-vergrendelingbestand / var/lib/dpkg/lock
E: Kan niet naar /var/cache/apt schriijven
E: De pakketlijsten of het statusbestand konden of niet ontleend, of niet geopend worden


Offline Deesibel

  • Lid
Re: fotmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/14, 13:36:57 »
Ik heb de log even verder bekeken en misschien hebben jullie hier wat aan:

(==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Mon Apr 14 15:20:55 2014
(==) Using config file: "/ect/X11/xorg.conf"
(==) Using system config directory "usr/share/X11/xorg.conf.d"
Parse error on line 1 of section InputClass in file /ect/X11/xorg.config
                "Option" is not a valid keyword in this section.

Fatal server error:
no screens found

In Recovery mode start Mint ook niet op. Hij mist echt het grafische gedeelte. Krijg alleen maar een terminalvenster. Gelukkig doet XP het wel!
« Laatst bewerkt op: 2014/04/14, 13:44:07 door Deesibel »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: fotmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/14, 15:33:16 »
Probeer dit eens, in de Recovery:

mount -n -o remount,rw /
let op de spaties!

Daarna:

rm /etc/X11/xorg.conf
Gevolgd door:
reboot

Offline Deesibel

  • Lid
Re: fotmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/14, 15:47:39 »
Probeer dit eens, in de Recovery:

mount -n -o remount,rw /gebeurt niks

let op de spaties!
gedaan ;-)

Daarna:

rm /etc/X11/xorg.confrm: cannot remove '//etc/x11/xorg.config/'; No such file or directory

Gevolgd door:
reboot


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: fotmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/14, 15:49:40 »
Niet config, maar conf. En niet // maar /. En niet x11 maar X11.

Exact zijn met de terminalopdrachten!

Offline Deesibel

  • Lid
Re: fotmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/14, 16:06:31 »
Niet config, maar conf. En niet // maar /. En niet x11 maar X11.

Exact zijn met de terminalopdrachten!

Ja sorry, ik weet het. De // is hier fout gegaan net als config. De x had een X moeten zijn in de regel.

Nu wel goed gedaan, want hij doet het weer!!!! Joepie. Is het mogelijk dat je kan zeggen waar het nou aan lag?

Nu blijf ik wel met het probleem zitten van de resolutie. Kan je mij hier ook mee helpen, of moet ik daarvoor een nieuwe topic aanmaken.
Ik zie bij XP dat de tijd niet goed loopt. Ook als ik hem heb aangepast en daarna opnieuw opstart. Het was namelijk net 19.35 (ipv 15.50). Heb je hiervoor ook een oplossing?

Bedankt in ieder geval voor deze eerste stap!



Offline Deesibel

  • Lid
Re: fotmelding bij inloggen Mint 13
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/14, 16:40:18 »
Schaam, schaam. Ineens zag ik in het menu staan over additional drivers.
En jawel drivers voor de Nvidia. Alles binnengehaald en nu een prachtig beeldvullend scherm!

Ook weer opgelost.