Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wifi van acer one  (gelezen 7849 keer)

wifi van acer one
« Gepost op: 2008/07/18, 22:39:25 »
hallo allemaal,

ik heb onlangs een acer one aangeschaft, en heb er direct ubuntu opgezet maar ik krijg de wifi niet meer goed aan de praat. heb madwifi geinstalleerd via:



$ sudo apt-get install build-essential
$ wget http://snapshots.madwifi.org/special/madwifi-ng-r2756+ar5007.tar.gz
$ tar xfz madwifi-ng-r2756+ar5007.tar.gz
$ cd madwifi-ng-r2756+ar5007
$ make
$ sudo make install
$ sudo modprobe ath_pci

(bron: http://brunoabinader.blogspot.com/2008/05/atheros-ar5bxb63-on-ubuntu-hardy-heron.html)

en dan doet de wifi het wel, maar als ik het laptopje weer opnieuw opstart is het madwifi programmaatje niet opgestart en ik heb geen idee hoe ik het weer aan de praat krijg!
heeft iemand een idee?

alvast dank, steef

Calimerubuntu

  • Gast
wifi van acer one
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/18, 23:38:23 »
Systeem-voorkeuren-sessies en dan toevoegen, blader dan naar het programma dat automatisch opgestart moet worden


cali

wifi van acer one
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/19, 14:09:05 »
ok, alleen welk progamaatje moet ik dan aan klikken? in de map van madwifi staan nog meer mappen en wat andere dingetjes, maar welke de madwifi opstart weet ik niet.

Calimerubuntu

  • Gast
wifi van acer one
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/19, 14:22:54 »
ben er niet zeker van , maar probeer eensgewoon bij opdracht madwifi in te typen


cali

wifi van acer one
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/19, 18:14:56 »
heb geprobeerd madwifi in te typen bij systeem-voorkeur-sessies-toevoegen, maar krijg dan een fout melding:

De opstartopdracht mag niet leeg zijn.

wat nu??

Offline Drummies

  • Lid
wifi van acer one
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/19, 18:20:59 »
steef76

bij systeem-voorkeur-sessies sessie opties aanvinken onthouden welke progs opgestart zijn als ik uitlog
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

wifi van acer one
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/19, 18:57:58 »
bij systeem-voorkeur-sessies sessie opties aanvinken onthouden welke progs opgestart zijn als ik uitlog

werkt ook niet, helaas

wifi van acer one
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/19, 19:29:16 »
Even een vraagje tussen door steef76, hoe bevalt de Acer One?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

wifi van acer one
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/19, 20:22:25 »
verder bevalt ie wel goed, het originele os is echt niks, maar met ubuntu draait ie wel goed hoor, alles doet het, behalve dan die wifi.... verder is de standby modus als je het scherm dicht doet ook niet optimaal, maar is voor mij geen probleem.
en het ziet er gewoon goed uit. lekker compact en het weegt niks(0,9kg).
yep, ben er blij mee

wifi van acer one
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/19, 23:09:18 »
Ja ik wil ook zo'n eeePC, alleen de keuze is groot. Vandaar mijn belangstelling hoe het bevalt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

wifi van acer one
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/20, 11:22:09 »
heb de oplossing:
open een terminal, log in als root en dan de volgende regel:

$ echo ath_pci >> /etc/modules

werkt perfect, had alleen even niet door hoe ik als root moest inloggen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
wifi van acer one
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/20, 11:34:05 »
Mooi dat je het hebt opgelost. Maar ik ben heel benieuwd waarom de standaard Linpus Linux je niet bevalt. Wat is er mis mee?

Schijnt te zijn gebaseerd op Fedora, en Fedora vind ik persoonlijk een heel prettige distro.

Ik ben zelf heel geïnteresseerd in de Acer Aspire One, vandaar. Ik zou er zelf een tweevoudig opstartbaar apparaat van maken, dus Ubuntu *naast* Linpus zetten. Enfin, dat is persoonlijk...  :-)

wifi van acer one
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/20, 12:50:56 »
op zich is er niets mis mee, alles doet het; mp3, java, youtube enz. maar er zijn maar weinig dingen die je kan veranderen. bijvoorbeeld het progje om mp3 af te spelen vind ik amarok wel prettig, en dat kan je op die linpus versie niet opzetten. sterker nog, volgens mij zat er geen pakketbeheer op. ik heb ergens op het internet gelezen dat het ding "idiot proof" is. er is dus bijna niets dat je kan veranderen.
liever ubuntu dus.

paulschot

  • Gast
wifi van acer one
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/21, 08:05:04 »
steef, ik heb zo'n acer one aangeschaft en hij bevalt mij prima. Ik wil er alleen ubuntu op zetten maar dat lukt niet. Heb al een aantal dingen geprobeert met het kopieeren can cd naar sd kaart maar hij pakt het niet. Hoe heb jij het erop gekregen?

wifi van acer one
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/21, 17:39:17 »
ik had nog een mapje met de iso van ubuntu 8.04 in m'n pc staan, en heb dat met Ub8convert2.exe gebruikt om een bootable usb stick van te maken, dit is wel een windows progje. als je alleen linux hebt moet dit denk ik ook wel lukken:

www.pendrivelinux.com/2008/05/15/usb-kubuntu-804-persistent-install-from-linux/#more-400

vervolgens moet je wel de bios van de acer veranderen zodat ie met usb opstart.
dit werkte in 1 keer!

succes & veel plezier!!!

steef

lesleyvandriessen

  • Gast
wifi van acer one
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/29, 01:50:58 »
Idd dit heeft voor  mij ook gewerkt moet alleen nog even de wifi driver installeren voor de rest werkt alles prima. Heb jij nog een bios update uitgevoerd steef of niet ? Ik had namelijk het probleem dat mijn wifi ongeveer 1 min werkte en dan niet meer. Dit was verholpen na een bios update. Ik heb de 120GB versie met XP, moet zeggen dat ik verstel sta hoe snel zo'n laptopje nog is. Maar ik heb er natuurlijk meteen Ubuntu opgezet.

Hier staan allemaal handige tips om ubuntu zo goed mogelijk te draaien:

https://help.ubuntu.com/community/AspireOne

Henkster

  • Gast
Re: wifi van acer one
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/16, 19:36:53 »
Wie heeft van jullie die Ubuntu 8.10 volledig werkend en dat dus WLAN ook volledig werkt voor de Acer one (120gb/1gb versie)?

Ik heb hier weliswaar 8.10 werkend.. en ik heb ook de tutorial van https://help.ubuntu.com/community/AspireOne helemaal gevolgd (eerst dus ook ubuntu 8.04 geïnstalleerd).. maar die wlan krijg ik maar niet aan de gang, sterker ik kan gewoon bijvoorbeeld onder Network configuration (onder system, anders in 8.10) de DNS nog niet eens veranderen (fout melding: "connection not supported (read-only)").
Als je dan in Konsole ifconfig doet lijkt het een en ander wel goed te zijn .. en zie ik een correct ip adres voor wlan overgenomen vanuit 8.04 ....
Hoe kan ik netwerk kaarten configureren met behulp van alleen de Konsole? Iemand?
Ik word behoorlijk gefrustreerd..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wifi van acer one
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/16, 20:37:47 »
Wie heeft van jullie die Ubuntu 8.10 volledig werkend en dat dus WLAN ook volledig werkt voor de Acer one (120gb/1gb versie)?

Ik heb hier weliswaar 8.10 werkend.. en ik heb ook de tutorial van https://help.ubuntu.com/community/AspireOne helemaal gevolgd (eerst dus ook ubuntu 8.04 geïnstalleerd).. maar die wlan krijg ik maar niet aan de gang, sterker ik kan gewoon bijvoorbeeld onder Network configuration (onder system, anders in 8.10) de DNS nog niet eens veranderen (fout melding: "connection not supported (read-only)").
Als je dan in Konsole ifconfig doet lijkt het een en ander wel goed te zijn .. en zie ik een correct ip adres voor wlan overgenomen vanuit 8.04 ....
Hoe kan ik netwerk kaarten configureren met behulp van alleen de Konsole? Iemand?
Ik word behoorlijk gefrustreerd..

Atheros draadloze chipset, toch?

Zie hier:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

Henkster

  • Gast
Re: wifi van acer one
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/16, 22:09:34 »
tja .. daar heb ik dus naar gekeken en gevolgd 9atheros uitgezet).. maar in netwerk configuratie blijf ik het probleem hebben dat ik bepaalde netwerk instellingen niet meer kan veranderen voor wlan0 (read-only).. raar.. ik weet het .. de 8.10 lijkt niet echt te kunnen werken bij mij?
Of zal ik de bios eens updaten?

Re: wifi van acer one
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/16, 22:30:13 »
Wie heeft van jullie die Ubuntu 8.10 volledig werkend en dat dus WLAN ook volledig werkt voor de Acer one (120gb/1gb versie)?

Ik heb hier weliswaar 8.10 werkend.. en ik heb ook de tutorial van https://help.ubuntu.com/community/AspireOne helemaal gevolgd (eerst dus ook ubuntu 8.04 geïnstalleerd).. maar die wlan krijg ik maar niet aan de gang, sterker ik kan gewoon bijvoorbeeld onder Network configuration (onder system, anders in 8.10) de DNS nog niet eens veranderen (fout melding: "connection not supported (read-only)").
Als je dan in Konsole ifconfig doet lijkt het een en ander wel goed te zijn .. en zie ik een correct ip adres voor wlan overgenomen vanuit 8.04 ....
Hoe kan ik netwerk kaarten configureren met behulp van alleen de Konsole? Iemand?
Ik word behoorlijk gefrustreerd..
Heb je de wifi schakelaar aan de voorkant ook wel eens omgezet?
Toen ik de Acer One binnen kreeg hadden ze 8.10 voor geïnstalleerd. Nadat ik de draadverbinding had gebruikt werkte mijn wifi niet meer. Met een externe usb wifi had ik gelijk verbinding. Na enige keren de drivers opnieuw te hebben geïnstalleerd en de voornoemde schakelaar te hebben over gehaald en natuurlijk de juiste WAP code ingevuld te hebben bij de configuratie, werkte de wifi weer. Misschien kan ik je helpen met bepaalde instellingen door te geven.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Gerben

  • Lid
Re: wifi van acer one
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/16, 21:09:54 »
Hoi,

Ik heb ook een Aspire one met ubuntu. Ik heb hem nu een week en ik had meteen ubuntu geinstalleerd. Wifi werkte perfect tot vandaag... Onder het netwerkicoontje staan nu geen draadloze netwerken meer. De madwifi drivers zijn geinstalleerd zoals beschreven op https://help.ubuntu.com/community/AspireOne
Het rare is dat het eerst wel werkte en nu niet meer?
Iemand een idee?
De oplossing van steef krijg ik niet voor elkaar, dan zeg hij
toegang geweigerd.

Offline dirk1965

  • Lid
Re: wifi van acer one
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/16, 22:35:47 »
Welke heb je erop staan? 8.04.1 of 8.10? Ik heb de 8.10 er nu weer op staan en heel af en toe wil idd de wifi niet werken. gewoon een kwestie van hem even terug uit te schakelen enkele seconden gerust te laten en terug opstarten, maar dit is ondertussen heel zeldzaam.
Ik heb die wifi werkend gekregen door in terminal: sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid-generic in te voeren. (zie ook de site https://help.ubuntu.com/community/AspireOne ) Wel niet vergeten de oorspronkelijke driver uit te schakelen, anders doet hij het niet.

Heb er even de netbook remix opstaan gehad. Hier werkte wifi out of the box maar daar had ik dan weer problemen om het filesysteem om te zetten naar ext2. Dus liever dit dan een SSD die binnen het jaar naar de knoppen is. Ondertussen heb ik de Intrepid zo aangepast dat het scherm groot genoeg is (onderste paneel verwijderen en alles aan het bovenste paneel toevoegen)

Hopelijk heb je hier iets aan. (o ja, ook niet vergeten van je wifi schakelaar "aan" te zetten. Je kan dit niet controleren dus dat is een beetje trial and error vrees ik.)

Offline Gerben

  • Lid
Re: wifi van acer one
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/17, 00:14:34 »
Welke heb je erop staan? 8.04.1 of 8.10? Ik heb de 8.10 er nu weer op staan en heel af en toe wil idd de wifi niet werken. gewoon een kwestie van hem even terug uit te schakelen enkele seconden gerust te laten en terug opstarten, maar dit is ondertussen heel zeldzaam.
Ik heb die wifi werkend gekregen door in terminal: sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid-generic in te voeren. (zie ook de site https://help.ubuntu.com/community/AspireOne ) Wel niet vergeten de oorspronkelijke driver uit te schakelen, anders doet hij het niet.

Heb er even de netbook remix opstaan gehad. Hier werkte wifi out of the box maar daar had ik dan weer problemen om het filesysteem om te zetten naar ext2. Dus liever dit dan een SSD die binnen het jaar naar de knoppen is. Ondertussen heb ik de Intrepid zo aangepast dat het scherm groot genoeg is (onderste paneel verwijderen en alles aan het bovenste paneel toevoegen)


Hopelijk heb je hier iets aan. (o ja, ook niet vergeten van je wifi schakelaar "aan" te zetten. Je kan dit niet controleren dus dat is een beetje trial and error vrees ik.)

Ik heb 8.10. Ik heb je tip geprobeerd en op nieuw gestart maar weinig succes... Ik vind het gewoon raar dat ik bij mijn netwerk alleen een bedraad netwerk kan zien en geen draadloze netwerken. Ik denk persoonlijk dat het in de netwerkmanager zit maar ik weet het niet zeker.

Offline Gerben

  • Lid
Re: wifi van acer one
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/17, 11:44:46 »
De wifi doet het vandaag spontaan weer! Ik begrijp niet hoe het kan maar ik post dit nu met WIFI.

Offline dirk1965

  • Lid
Re: wifi van acer one
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/17, 12:17:37 »
Ik heb hier en daar wel eens gelezen dat sommige mensen de batterij moeten afkoppelen en terug aankoppelen voor die wifi het wou doen. Blijkbaar moest jouw AA1 iets langer uitstaan voor het wou werken.  Je kan die verkeerde driver ook zogenaamd 'blacklisten', ik vermoed dat hij dan sowieso niet meer mee opstart.