Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafische desktop veranderen  (gelezen 3408 keer)

Grafische desktop veranderen
« Gepost op: 2010/02/20, 20:21:56 »

Hallo,

ik wil wat weten over het veranderen van de desktop en aangezien dat het onderwerp is van deze topic dacht ik dat iemand hier dat vast wel weet.
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn dekstop compleet kan customizen? Dan bedoel ik dus inlog scherm, iconen, bovenste en onderste balk, geluiden etc. Ik weet dat het kan via Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk, maar dan kan ik maar heel weinig dingen veranderen. Is hier dus een programma o.i.d. voor?

Alvast bedankt voor de reacties en mijn excuus als ik mijn vraag verkeerd geplaatst heb.

Mvg

Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/21, 00:08:28 »
Hoe wil je het eruit laten zien? Er is een heleboel mogelijk, kijk eerst eens hier http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/hoe-ziet-jouw-grafische-desktop-eruit/ of misschien heb je zelf een plaatje.
En ook niet onbelangrijk, welke versie van Ubuntu of Kubuntu heb je?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/21, 01:08:59 »

Ik heb een houten achtergrond en het lijkt me dus heel gaaf om daar een thema bij te maken, compleet met iconen, geluiden, inlog scherm etc.
Ik ben ooit wel een 'wooden theme' tegengekomen maar dat zag er niet uit, vandaar dat ik het zelf is wil proberen.
Verder gebruik ik Ubuntu 9.10, Karmic Koala  :)

Thanks for your reply!
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/21, 07:51:18 »
Kijk eens op http://gnome-look.org, daar vind je allerlij thema's voor gnome die je gewoon gemakkelijk kan toevoegen in de thema instellingen. het login thema veranderen is tegenwoordig wel wat moeilijk gemaakt maar de achtergrond aanpassen en kleuren veranderen kan wel maar dan via een kleine omweg:

druk op [alt]+F2 en voer het volgende commando in:

gksudo -u gdm dbus-launch gnome-appearance-properties
je kan dit commando natuurlijk ook toevoegen aan je menu zodat je het niet vergeet.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/21, 07:53:10 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Tux55

  • Lid
Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/21, 08:39:27 »
Je kan zelf themes installeren voor van alles en nog wat. Vensterrandjes, achtergrond van venster, icoontjes en loginmanagerthemes. Je kan dit via de Gnome-website (http://art.gnome.org/) doen, maar je kan het veel makkelijker doen via het programma: Gnome Art manager. Te installeren via Synaptic Package manager. Het is een soort Synaptic, maar dan voor themes. Je moet als je een theme hebt geselecteerd op de download-only knop klikken. Dan kan jezelf aanwijzen waarin hij het moet downloaden. Weet helaas nog niet hoe een loginmanagertheme kan installeren. Maar bij andere themes moet je gaan naar het venster 'Appearance', je moet dan kiezen install (installeer) new theme, daarna moet aanwijzen waar het gedownloade theme-bestand staat.

Veel geluk en plezier verder,  ;)

Offline rutgerr

  • Lid
Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/21, 10:40:20 »
Ik kwam dit op het net tegen: http://farm1.static.flickr.com/156/405394003_15b04e2c2e_o.png
Die werkbalk onderaan vind ik wel iets hebben  =D Weet iemand toevallig hoe zo een ding heet?

greetz

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/21, 11:28:00 »
cairo-dock of awn, ik zie soms het verschil niet. :|
nog wat hout  http://www.downv.com/Linux-software-download/wood-texture zelf even kijken of het wat is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/21, 11:29:30 »
Ik kwam dit op het net tegen: http://farm1.static.flickr.com/156/405394003_15b04e2c2e_o.png
Die werkbalk onderaan vind ik wel iets hebben  =D Weet iemand toevallig hoe zo een ding heet?

greetz
Ik garandeer je dat een dock lang niet altijd lekker werkt. Het ziet er mooi uit, maar bij sommige docks is functionaliteit ver te zoeken.

Offline rutgerr

  • Lid
Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/22, 08:10:47 »
Leek me wel tof ^-^

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/22, 15:51:10 »
Het lijkt op de AWN balk inderdaad. Ik heb hem ook en hij werkt bij mij goed.
Er zijn inderdaad leuke thema voor gnome, maar als je echt leuk wil klooien met een desktop stap dan over naar KDE ! Nog meer in te stellen en ik vind het mooier (maar dat is een kwestie van smaak). Ik heb ze allebei omdat ik van afwisseling hou.

Gr Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline Tux55

  • Lid
Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/23, 09:46:17 »
Zoals ik eerder al vertelde ik weet niet hoe de Loginmanager (Loginwindow) theme kan veranderen. Ik gebruik Ubuntu 9.10, ik zit momenteel achter een andere computer met 9.04 en daar kon ik het wel vinden. Ook hoorde eerder ook al iets op dit forum dat dit met vorige versies wel kon. Als je bij 9.10 naar System>Preferences>Loginscreen gaat kan je alleen maar instellen automatisch inloggen en het normale. Over themes is niks meer te vinden. Ik kan wel themes verkrijgen dat werkt prima, maar ze installeren... :(

Al vast bedankt ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hardware:
Netbook:Asus Eee PC 900:
Intel Celeron (900 Mhz)
1 GB (=werkgeheugen)
15 GB SSD (=hardeschijf)

Laptop: Toshiba Satellite L300-10Q:
Intel Pentium Dual Core T2370 (1,73 Ghz)
2 GB (=Werkgeheugen)
160 GB Hitachi HDD
Intel 965 Chipset
Intel GMA X3100 (=Grafische kaart, onboard)

Desktop: VPR Matrix
Intel Pentium 4 (2.4 GHz)
1 GB (=Werkgeheugen)
 ??? (=Hardeschijf)
Nvidia Geforce 2 (200 MX=Grafische kaart)

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/23, 10:39:20 »
Veranderen van je loginscherm, open een terminal en type
gksudo -u gdm dbus-launch gnome-appearance-properties
Het lijkt verdacht veel op het scherm van Uiterlijk, maar het is niet het zelfde als het gewone Uiterlijk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/23, 17:45:41 »
Veranderen van je loginscherm, open een terminal en type
gksudo -u gdm dbus-launch gnome-appearance-properties
Het lijkt verdacht veel op het scherm van Uiterlijk, maar het is niet het zelfde als het gewone Uiterlijk.

Hoi Gijsbert, ik heb net die terminal command uitgevoerd en krijg inderdaad een scherm wat enorm lijkt op het scherm van Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk.
Ik heb verder niks verandert maar nu heb ik wel boven in mijn scherm 2 icoontjes staan (zie bijlage) die er voorheen niet stonden. De rechtermuisknop werkt niet bij deze icoontjes en krijg deze dus niet verwijdert. Weet jij of iemand anders hoe ik deze weg krijg?

Alvast bedankt!

Mvg
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/23, 18:02:54 »
Ga naar Systeem>Voorkeuren>Toetsenbord>Tabblad Toegankelijkheid en zet het vinkje uit bij Toegankelijksheidfuctionaliteit etc.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/23, 18:06:48 »
Ga naar Systeem>Voorkeuren>Toetsenbord>Tabblad Toegankelijkheid en zet het vinkje uit bij Toegankelijksheidfuctionaliteit etc.

Dankje, maar nu is er maar 1 van de 2 weg?
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/23, 18:45:30 »
Bij mij waren ze verdwenen, het heeft ook iets met de trage toetsen etc. te maken, op het zelfde tabblad zijn ook alle andere vinkjes uit?  In het configuratie scherm heet het Assisterende Technologieën, had er van mij niet in gehoeven, maar waar je dit uit moet schakelen heb ik (nog) niet gevonden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grafische desktop veranderen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/23, 19:19:25 »

Hee Gijsbert, sorry ze zijn wel allebei weg. Ik heb m'n notebook even herstart en nu zijn ze idd allebei verdwenen.
Thanks voor je hulp!

Mvg
Samsung R519. Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU T2400 @ 2,00 Ghz. Geheugen (RAM): 3,00 GB