Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sollicitanten niet openbaar bespreken?  (gelezen 13751 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Gepost op: 2010/09/12, 23:12:58 »
Beste mensen, ik vind het niet gepast dat jullie sollicitanten openbaar bespreken....

Een sollicitatie verdient vertrouwelijkheid, want openbaarheid kan mensen beschadigen en nieuwe sollicitanten afschrikken. Dat willen we niet....

Moderator edit: Topic afgesplitst om e.e.a. duidelijk te kunnen bespreken.

Wijziging:
titel verduidelijkt.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/13, 11:27:33 door Pjotr »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Sollicitaties niet open bespreken?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/13, 00:24:18 »
Ik moet zeggen dat ik dat topic ook met verbazing heb gelezen. Was bijna van plan de knop 'Meld dit bericht aan de moderator' te gebruiken, omdat ik dacht dat dit per ongeluk voor iedereen zichtbaar op het forum terecht was gekomen.
Wat mij betreft kan dit niet hoor, iedereen laten meelezen wat jullie van een sollicitant/sollicitatie vinden. :o

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Sollicitaties niet open bespreken?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/13, 00:43:45 »
Voor de volledigheid: dit topic is afgesplitst van een ander topic en een relevante reactie in dat topic was:
Het nieuwe - officieel nog niet ingevoerde - plan is om niet echt meer met sollicitaties te werken, maar gewoon iedereen die meedoet als teamlid te beschouwen. Rechten worden uitgedeeld aan wie die nodig heeft. Voor het documentatie-team werken wel al op die manier.

Voor het beheer-team en support-team ligt deze opzet minder voor de hand, omdat hier veel rechten en grote verantwoordelijkheden bij horen. Maar de sollicitatie openbaar bespreken lijkt me sowieso een goed plan. Het versturen van sollicitaties per mail moeten we denk ik vanaf, mensen kunnen in de toekomst gewoon een topic openen om te solliciteren.
mensen beschadigen en nieuwe sollicitanten afschrikken. Dat willen we niet....
Dat willen we niet....

Integendeel, mensen juist meer betrekken. De vraag is hoe?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Sollicitaties niet open bespreken?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/13, 04:05:09 »
Ik ben niet gewoon me met dergelijke zaken te bemoeien, maar dit komt over als of je in een fabriek met meer dan duizend man gaat solliciteren en elke werknemer op de tribune zit om het gesprek te volgen. Persoonlijk zou ik me in de zeik genomen voelen, ongeacht wat, hoe en waarom de uitkomst wordt. Ik hoop dan ook dat het dat dit hele gebeuren heel snel uit het forum gedeelte gehaald wordt. Open en OPEN zit nog steeds een verschil tussen, sorrie, maar dit gaat te ver.  :'(

- Roc

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Sollicitaties niet open bespreken?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/13, 04:19:11 »
Ik heb het betreffende topic weer in het besloten gedeelte gezet, om te overleggen.

Re: Sollicitaties niet open bespreken?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/13, 09:22:43 »
Was dit mijn solicitatie? Die mag van mij weopenbaar

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Sollicitaties niet open bespreken?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/13, 10:46:34 »
Ik vind dat openbare sollicitaties wel moeten kunnen, al hoeft dat voor mij niet op het forum te zijn. Bij voorkeur op de nieuwe Ubuntu-NL mailinglijst (al kan dit natuurlijk ook weer per Team verschillen).

De vergelijking met een bedrijf gaat binnen een community helemaal niet op. Binnen een community is het belangrijk dat ook de community achter de keuze van een nieuw Teamlid staat. Een door het team gekozen teamlid, maar niet ondersteunt door de community kan leiden tot conflicten tussen beide (zoals in het verleden de term 'vriendjespolitiek' wel eens gebruikt werd).

Stuurt een, door de community gewaardeerd persoon een openbare sollicitatie, dan zal dit door de hele community toegejuicht worden en zal dit ook de band tussen het team en de community (niet dat ik deze persé wil onderscheiden van elkaar) vergroten. Lig je zelf niet goed binnen de community, dan heeft dat vaak een reden en ben je dan ook om die reden niet geschikt voor de taak.

We zullen dus ook niet bang moeten zijn om iemand openbaar af te wijzen op gegronde redenen. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om deze personen af te gaan kraken. Gewoon op een nette wijze beschrijven beschrijven waarom je die persoon niet geschikt acht voor deze taak. Dit zal de drempel om te gaan solliciteren wel verhogen, maar de personen die over deze drempel zijn gestapt zullen ook klaar zijn voor de taak die hun te wachten staat.

Zo, dat is weer genoeg tekst voor mijn 2 centen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/13, 10:53:52 »
Dat ben ik niet met je eens, Ronnie. Openbare bespreking van sollicitanten zal de animo om te solliciteren flink doen afnemen. En terecht. Er zal ook openbare afbrekende kritiek op sollicitanten gaan komen. Dat is onvermijdelijk.

Daarmee kan het functioneren van openbaar bekritiseerde sollicitanten volledig onmogelijk worden gemaakt. Zowel in de ogen van de gemeenschap (zeggenschap) als in eigen ogen van de sollicitant (motivatie).

Openbare bespreking van sollicitanten beschadigt mensen en zal de stroom aan sollicitanten doen opdrogen. Je zou wel gek zijn om je aan zoiets bloot te stellen...
« Laatst bewerkt op: 2010/09/13, 11:26:23 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/13, 19:42:03 »
In het geval van teams die al goed bezig zijn op een goed zichtbare plek kan iedereen gewoon meedoen.
Maak wat artwork, schrijf een handleiding, enz.
Iemand die goed bezig is rolt dan bijna vanzelf het team wel in, als hij/zij dat wil.
Het gedane werk is in dat geval dan een soort sollicitatie :)

In dit geval is er nog geen team en zou de sollicitatie in vertrouwelijkheid afgehandeld moeten worden.
Ik ben het dan ook eens met de reactie van Pjotr hierboven.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/13, 20:07:33 »
Pjotr: +1

Nee, in géén geval bespreekt men sollicitanten en sollicitaties in het openbaar, ook (juist) niet als de kandidaat daar geen bezwaar tegen heeft.
Geen bezwaar tegen hebben van de één kan leiden tot "in hemelsnaam" maar toestemmen met openbaarheid van de ander.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Double12

  • Lid
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/13, 20:50:05 »
In de teams waar nu al meritocratie geldt (zoals Artwork en Documentatie) is, zoals Johan zegt, het werk wat je uitvoert voor dat team een sollicitatie. Iedereen die bijdraagt, is teamlid.

Voor teams waar dit niet mogelijk is, zoals in dit geval Beheer, is nog wel een ouderwetse sollicitatie nodig. Het doel is om zo'n sollicitatie niet helemaal afgesloten voor de community te behandelen. Maar ik heb me misschien wat vergist in het open bespreken van zo'n sollicitatie, te zien aan de reacties hier.
Laten we vooralsnog deze sollicitaties maar bespreken in het LoCo-teamforum (het enige besloten subforum), tot we een beter middel hebben gevonden om sollicitaties zowel transparant als vertrouwelijk te behandelen.

Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/13, 23:23:17 »
Dat je een naam van een sollicitant bekend maakt, dat kan mijn inziens wel. Denk aan zwaarwegende bezwaren. Maar een team waar men naar een plek solliciteert hoeft men niet openbaar te maken. Tenslotte is het team wat samen moet werken met de sollicitant. Open prima, maar te open schrikt af zoals Pjotr schrijft.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/13, 23:32:40 »
Maar aan de andere kant:
Het is inderdaad zo dat wij uiteindelijk moeten samenwerken met de sollicitant. Maar jullie uiteindelijk ook. Jullie zullen het toch met ons moeten kunnen vinden, als dat niet zo is, dan hebben we een probleem. Dus jullie moeten ook inspraak hebben mijns inziens.

Ik stem voor een heel nieuw plan:
Wij bespreken besloten of wij de sollicitant erbij willen of niet. Ongeacht of er meer stemmen voor of tegen zijn binnen het team, zodra we klaar zijn met bespreken (resultaat hebben), openen we hier een topic om naar jullie mening te vragen. Dit kan dan meewegen in onze uiteindelijke beslissing.

Wat vinden jullie van dit plan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/14, 00:04:49 »
Maar aan de andere kant:
Het is inderdaad zo dat wij uiteindelijk moeten samenwerken met de sollicitant. Maar jullie uiteindelijk ook. Jullie zullen het toch met ons moeten kunnen vinden, als dat niet zo is, dan hebben we een probleem. Dus jullie moeten ook inspraak hebben mijns inziens.

Ik stem voor een heel nieuw plan:
Wij bespreken besloten of wij de sollicitant erbij willen of niet. Ongeacht of er meer stemmen voor of tegen zijn binnen het team, zodra we klaar zijn met bespreken (resultaat hebben), openen we hier een topic om naar jullie mening te vragen. Dit kan dan meewegen in onze uiteindelijke beslissing.

Wat vinden jullie van dit plan?

Geen goed plan: het blijft beschadigend voor personen en zal dus sollicitanten afschrikken. Het huidige systeem van coöptatie werkt prima, en vereist beslotenheid bij de behandeling van sollicitaties.

Voor de goede orde: coöptatie wordt veel toegepast in Nederland en België:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Co%C3%B6ptatie

Niet te bang zijn voor beschuldigingen van vriendjespolitiek of voor ander gemekker en gemauw, mensen.... Je doet het toch nooit goed voor iedereen, dus gezeur hou je sowieso. Met welk systeem dan ook.

Mijn mening: gewoon stevig in je schoenen staan en dit goed werkende coöptatiesysteem in stand houden. Met de bijbehorende beslotenheid. Gemekker schouderophalend naast je neerleggen.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/14, 00:24:21 »
Wat vinden jullie van dit plan?
Doet me denken aan Pietje Bel en de bende van de zwarte hand.

Volgens de C.o.C. en geen coöperatie (verwant met het invitatieprincipe):

Citaat
Werk samen <knip> Uw doel zou moeten zijn om samen te werken
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/14, 10:45:22 »
@testcees: het is coöptatie, niet coöperatie.  :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/14, 11:27:55 »
Ik wil even zeggen dat ik het helemaal eens ben met wat Pjotr tot nu toe heeft gezegd. En ook dat je bijdrages aan de gemeenschap als sollicitatie gelden. Voor het beheerteam is dat misschien lastig, maar ik denk dat dit voor de overige teams prima kan.
Documentatie, vertalen, artwork, promotie, prikbord dit zijn wat voorbeelden van "teams" (in hoeverre er nog teams zijn) waar je gewoon zonder echte drempel aan kan meewerken. Wil je ECHT in zo'n team, ga wat bijdragen, en je rolt vanzelf wel dieper in een team of krijgt meer verantwoordelijkheid (daar is dan geen officiële sollicitatie voor nodig).

Nu heb ik vooral het forumteam nog niet genoemd. Deze oogt lastiger om op de bovenstaande manier uit te voeren. Echter ben ik van mening dat deze gewoon op dezelfde manier kan werken. Als jij graag moderator wilt worden, probeer je dan wat meer zo op te stellen. En moderators zien vanzelf wel aan je gedrag (jouw posts) of je een geschikte moderator zal zijn.

....Open en OPEN zit nog steeds een verschil tussen....
Heeel goed punt! Dat we nu naar meer openheid gaan betekent vooral dat iedereen kan bijdragen. In mijn ogen is open niet gelijk dat iedereen overal evenveel stemrecht heeft. En niet dat iedereen van alles op de hoogte gehouden moet worden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/14, 13:07:34 »
@testcees: het is coöptatie, niet coöperatie.  :)

Das heel fijn, maar eh..
"Coöptatie is een systeem waarbij leden van een vereniging, vergadering of raad zelf nieuwe leden kiezen of aanwijzen."

Zijn wij een vereniging? Nee, nog niet.
Zijn wij een vergadering? Nee, dat zijn we niet.
Zijn wij een raad? Nee, dat zijn we ook niet.

Hoe dan ook gaat het in tegen de C.o.C. die Cees aanhaalde. Cees +1
Verder blijf ik mijn plan op de vorige pagina.

Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/14, 14:04:57 »
Dat klopt Vistaus, Ubuntu_NL is niets van dat alles, dus zolang er geen statuten zijn, is het niet verstandig om de hele sollicitatie procedure openbaar te behandelen. Het is tot dan meer dan genoeg, als de sollicitaties openbaar zijn. En het openbaar maken van de namen van de kandidaten en wie uiteindelijk gekozen is. Zolang Ubuntu-NL, nog geen vereniging, stichting o.i.d. is kan men zich niet conformeren aan de Gedragscode.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Double12

  • Lid
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/14, 15:35:45 »
Ik wil even zeggen dat ik het helemaal eens ben met wat Pjotr tot nu toe heeft gezegd. En ook dat je bijdrages aan de gemeenschap als sollicitatie gelden. Voor het beheerteam is dat misschien lastig, maar ik denk dat dit voor de overige teams prima kan.
Documentatie, vertalen, artwork, promotie, prikbord dit zijn wat voorbeelden van "teams" (in hoeverre er nog teams zijn) waar je gewoon zonder echte drempel aan kan meewerken. Wil je ECHT in zo'n team, ga wat bijdragen, en je rolt vanzelf wel dieper in een team of krijgt meer verantwoordelijkheid (daar is dan geen officiële sollicitatie voor nodig).

Nu heb ik vooral het forumteam nog niet genoemd. Deze oogt lastiger om op de bovenstaande manier uit te voeren. Echter ben ik van mening dat deze gewoon op dezelfde manier kan werken. Als jij graag moderator wilt worden, probeer je dan wat meer zo op te stellen. En moderators zien vanzelf wel aan je gedrag (jouw posts) of je een geschikte moderator zal zijn.
Zeker moet meritocratie ook bij forum-team (moderators) en beheer-team doorwerken. Met een bepaalde houding op het forum laat je zien dat jij de taak van moderator wel zou aankunnen. Maar dat betekent niet gelijk dat je ook de zin en tijd hebt om moderator te worden. Daarvoor moet je actief kenbaar maken dat je voor de functie beschikbaar bent. Dat kenbaar maken kan door een sollicitatie, maar het zou ook kunnen door een post op het forum waaruit blijkt dat je wel de zin en tijd hebt om ergens verder aan mee te werken. Teamleden weten dan dat ze die persoon zouden kunnen vragen op het moment dat de functie beschikbaar is.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/14, 19:12:40 »
(Mijn mening)

Een open post om jezelf kandidaat te stellen is ok, dat is een eigen keus.

Het open stellen van overleg over die kandidaten kan niet openbaar. Eenvoudigweg omdat de één vóór zal zijn en de ander tegen. En dat zal zijn weerslag hebben op reacties van kandidaten naar teamleden/moderators die tegen die kandidaat waren.

Zo'n beslissingen worden met het gehele team genomen en iedereen gaat achteraf akkoord met die beslissingen ook al is het met tegenzin omdat je er tegen was. En achteraf moet daar niet meer over gepraat worden.

Die beslissingen worden dan naar buiten gebracht uit naam van het gehele team.
Wie er vóór of tegen was maakt niet meer uit en hoeft niemand te weten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/14, 21:01:04 »
Zeker moet meritocratie ook bij forum-team (moderators) en beheer-team doorwerken. Met een bepaalde houding op het forum laat je zien dat jij de taak van moderator wel zou aankunnen. Maar dat betekent niet gelijk dat je ook de zin en tijd hebt om moderator te worden. Daarvoor moet je actief kenbaar maken dat je voor de functie beschikbaar bent. Dat kenbaar maken kan door een sollicitatie, maar het zou ook kunnen door een post op het forum waaruit blijkt dat je wel de zin en tijd hebt om ergens verder aan mee te werken. Teamleden weten dan dat ze die persoon zouden kunnen vragen op het moment dat de functie beschikbaar is.
Een open post om jezelf kandidaat te stellen is ok, dat is een eigen keus.
Doet me denken aan de manier waarop je Ubuntu lid kan worden van de internationale gemeenschap.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InternationaleGemeenschap/UbuLid

Voor sommige teams kan dat veel eenvoudiger. Een aantal leden die actief waren op de wiki zijn teamlid geworden. Die hebben daar vaak heel eenvoudig op "gesolliciteerd" met een opmerking op het forum of op irc. Als een "onbekende" lid wil worden en wordt afgewezen zie ik dat niet als iemand beschadigen of wegjagen.

Coöptatie is zoals het forumteam op dit moment werkt. De leden van het forumteam kiezen zelf nieuwe leden.

Ik wil wel opmerken dat de sollicitatie van Dooitze ging over het meewerken aan de Ubuntu-NL website, niet voor moderator of server-beheerder. Het lijkt mij ook duidelijk dat er een optimaal maximum is aan het aantal teamleden met speciale bevoegdheden zoals moderator maar dat is toch niet de enig denkbare manier om een bijdrage te leveren?

Het open stellen van overleg over die kandidaten kan niet openbaar.

Het huidige forumteam zal het geen goed idee vinden dit overleg, in aanwezigheid van de kandidaat, op irc te doen. Toch zie je dat bij de internationale Ubuntu gemeenschap wel. En dat verloopt heel beschaafd en met argumenten over en weer. Je kan anderen vragen ook op de irc meeting te komen om bijvoorbeeld een goed woordje te doen. De beslissing blijft bij het team en de kandidaat kan daar begrip voor hebben.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/14, 21:39:09 »
Ik sluit me bij jou aan Cees. Ik vind het juist goed om dat open te bespreken, zeker met de kandidaat erbij. IRC is inderdaad een mooie plek daarvoor :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/14, 22:56:48 »
Met "een open topic" wilde ik enkel zeggen dat dit kan, meer niet.
En dat "Ubuntu-Lid" zijn ... lijkt mij niet hetzelfde, en vind ik persoonlijk ook niets. Is weer zo'n "Ik ben het en jij niet". (Komt zo over bij mij, daarom hoeft het zo niet te zijn, begrijp me niet verkeerd)

Inderdaad, voor de teams is door het openstellen het eenvoudig geworden. Je helpt mee en door meer en meer te doen word je eigenlijk automatisch lid van het team.

En i.v.m. Dooitze (en anderen). Voor er veranderingen gemaakt worden is er sowieso veel voorbereidend werk. Dat kan op "test-pagina's" die samen met anderen aangemaakt worden en dan in één keer overgezet worden naar de "officiële pagina's".
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Tom

  • Lid
Re: Sollicitanten niet openbaar bespreken?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/15, 08:38:02 »
En dat "Ubuntu-Lid" zijn ... lijkt mij niet hetzelfde, en vind ik persoonlijk ook niets. < Kijk eens hij is lid van de kerk en jij niet .. ets (pffff).
Zoals het voorheen werkte was dat niet goed dan ,waarom moet het anders worden .. jullie gezever over open etc is gewoon belachelijk.
Wat een energie wordt er weer in dit topic verspilt zeg.
Laat het toch zoals het was het ging toch.
Dus Pjotr +1.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 08:41:28 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.