Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Owner 1000?  (gelezen 532 keer)

Owner 1000?
« Gepost op: 2017/02/22, 14:46:58 »
Ik heb een HD uit mijn bezweken HP laptop in een USB-HDD behuizing gestopt. Op die HD stond Mint 17.1 met LVM. Het data-volume is niet te zien in Ubuntu, maar wel in Mint 17.1, ge-boot vanaf een bootable USB-stick. Bijna alle data heb ik kunnen kopieren naar een ander (extern) volume, behalve een rits foto's die vanaf mijn (Samsung) mobiel middels USB zijn opgeslagen. Tijdens het kopieren naar een ander volume krijg ik de melding dat ik geen permissie heb; ik kan ze zelfs niet bekijken. In de bijlage is te zien dat de owner "1000" is. Wie ik wel ben met een bootable USB versie weet ik niet en hoeveel rechten ik heb, dus ook niet. Wat te doen om toch de juiste rechten te krijgen om die foto's te kunnen bekijken en te kunnen verplaatsen c.q. kopieren?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Owner 1000?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/22, 15:11:36 »
Als je deze benaderd met gksudo nautilus dan kun je er wel bij en de rechten veranderen.

En vanuit terminal waarschijnlijk ook.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Owner 1000?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/22, 16:39:16 »
De software bibliotheek van Ubuntu even geraadpleegd en Logical Software Manager geinstalleerd. Na activeren ziet die de logische partities op het USB-HDD device wel. Na afsluiten van dat programma zie ik onder "Locaties" nu wel de virtuele volumes, die voorheen door Ubuntu niet werden herkend. Het openen van de map met foto's lukt probleemloos, alsmede het kopieren naar een andere disk/volume/USB-stick. Verplaatsen gaat echter (nog) niet, maar dit probleem is dus opgelost, zonder terminal-command.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Owner 1000?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/22, 17:44:02 »
Rechtenprobleenpje.
Zoals ik al zei, in root-nautilus even de rechten aanpassen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Owner 1000?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/26, 17:56:50 »
De eerste gebruiker op een geïnstalleerde linux heeft (doorgaans) ID 1000. Bij een Live sessie is dat (doorgaans) ID 999. Om bijgevolg de bestanden van een andere ID dan deze van de Live gebruiker te kunnen benaderen werk je best met sudo.

Re: Owner 1000?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/27, 17:15:19 »
De eerste gebruiker op een geïnstalleerde linux heeft (doorgaans) ID 1000. Bij een Live sessie is dat (doorgaans) ID 999. Om bijgevolg de bestanden van een andere ID dan deze van de Live gebruiker te kunnen benaderen werk je best met sudo.

met gksudo. Zoals ik al zei. Naar ik begrijp veroorzaakt sudo juist rechtenproblemen (dit is onlangs hier in een topic besproken).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore