Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een lange lijst van files en dir's van eigenaar wisselen stuk voor stuk?  (gelezen 705 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Ik heb een lange lijst van 288 folders met in iedere folder weer 20 files.
Zowel files als dir's zijn van de superuser, dus $ls -l levert op:
drwx.... root root …. datum-tijd dir-naam en  rwx.... root root ….datum-tijd file-naam.
Ik wil ze allemaal van  eigenaar wisselen (naar jacques jacques), om ze eenvoudig te kunnen bewerken (copy, paste, del).
Je zou dat natuurlijk stuk voor stuk kunnen doen door het commando chown: chown newuser file en chown newuser dir. 
 Is er niet een of ander script waarmee het simpeler kan: ..for i do chown....???

Offline Beekhof

  • Lid
De files vormen groepen met telkens dezelfde extensie (.jpg,png,ole, etc en ook de folders vormen een groep recup_dirx met x 1 t/m 288.
Resultaten van gelukte operatie PhotoRec om verwijderde files terug te vinden.

Offline jan11000

  • Lid
Ik doe dit met krusader.
rechts klik op map,
ook onderliggende mappen aanvinken.
Dit is een grafische manier.

Offline aartje

  • Lid
Of doe in een terminalwindow:

sudo chown -R jacques.jacques directorynaam

"-R" betekent "recursief"

"directorynaam" is de naam van de top-directory waaronder je alles van eigenaar en groep wil veranderen.
Je kan ook meerdere directorynamen opgeven.

Ik ga er van uit dat de bestanden op een ext[2,3,4] filesysteem staan. Op een ntfs- of fat-
filesysteem kan weer een heel ander verhaal zijn.
Daar kan het afhangen van met welke opties die filesystemen gemount zijn.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/27, 12:06:01 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Met de commandolijn gaat het inderdaad in principe zoals aartje zegt, via de -R optie. Dit werkt op elk linux, unix en apple-OSX systeem.

Je moet dit evenwel als beheerder doen: als gewone gebruiker kan je geen bestanden van anderen "claimen". Dus in ubuntu: "sudo chown -R $USER:$USER <foldernaam>"

Wees hier heel voorzichtig en maak geen fouten! Als je per ongeluk de eigenaar van alle bestanden van je computer verandert, dan kan je herinstalleren ...

Grafische bestandsbeheerprogrammas (nautilus in Ubuntu) laten ook toe van in één keer permissies of eigenaars van alle bestanden en folders onder een folder aan te passen. Hier moet je dan evenwel eerst een bestandsbeheervenstertje opstarten met beheerdersbevoegdheden (in Ubuntu kan dit met het commando "sudo -H nautilus").

Ook aartjes opmerking omtrent bestandsbeheer is relevant. Als de bestanden staan op een bestandssysteem dat geen linux permissies ondersteunt, dan worden de permissies voor het hele bestandssysteem ineens ingesteld tijdens het aankoppelen van de partitie en werken commando's als chown/chmod niet.

Offline Beekhof

  • Lid
Merkwaardige ervaring met het lezen en bewerken van de “gevonden” files (eerder deleted)  terug gevonden, d.m.v. sudo PhotoRec /dv/sdb (deze actie deed ik op mijn Desktop-pc en vanuit de folder /home/jacques/Desktop. Dat leverde folders recup_dir.1t/m288., met daarin de verloren files.
Onleesbaar en het was niet mogelijk om er (de oninteressante) te verwijderen, omdat de eigenaar root of wel superuser bleek te zijn.
1e vraag: Komt dat door sudo??

Ik heb die files via copy/paste (in GUI “schuiven”) overgezet naar een USB-stick en daarna weer naar mijn Laptop. En wat bleek? Zij waren nu gewoon toegankelijk te lezen en te verwijderen!

Dit heb ik gedaan en het werkte allemaal prima.
2e vraag: hoe komt het dat wat op de ene PC niet en op de andere wel leesbaar is??

Offline aartje

  • Lid
Met de commandolijn gaat het inderdaad in principe zoals aartje zegt, via de -R optie. Dit werkt op elk linux, unix en apple-OSX systeem.

Je moet dit evenwel als beheerder doen: als gewone gebruiker kan je geen bestanden van anderen "claimen". Dus in ubuntu: "sudo chown -R $USER:$USER <foldernaam>"



Oops , ja, stom van me. Ik zal het in mijn originele antwoord veranderen, voor het nageslacht ;)

Offline Beekhof

  • Lid
Bedankt Aartje en Vanadium: inderdaad is jacques slechts een vam de vele mensen op deze aarde: vul daarom je naam in, de"gebruikersnaam" (=USER = de naam die  je op je pc gebruikt dus.
Het ging nu prima, probleem opgelost.