Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie van een .tar.bz2 bestand  (gelezen 903 keer)

Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Gepost op: 2017/06/18, 16:42:05 »
    Goeden middag,

    Heb enige tijd geleden Ubuntu 17.04 geinstalleerd en merk dat daarin nog veel te verbeteren valt, zoals:
    • het systeem valt regelmatig uit
      Firefox valt met regelmaat uit
      updates kunnen niet gedownload worden
      Thunderbird Mazzilla, zit niet in het pakket
      enz.
Mijn vraag gaat over het laatste punt n.l. Thunderbird. Heb deze zelf gedownload en geopend, maar weet verder niet hoe verder Thunderbird geïnstalleerd kan worden. Door dubbel te klikken op het geopende bestand, kan ik het wel openen, maar dat is niet de bedoeling. Weet dat ik met cd-file, en install Thunderbird moet werken, maar hoe precies is mij nu ontgaan.

Graag jullie hulp.
Met dank,
Peter
« Laatst bewerkt op: 2017/06/18, 17:11:14 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/18, 18:18:21 »
Thunderbird zit in ubuntu dacht ik.
Heb je de canonical partners aangezet in update server/sources,
dan heb je meer software programma's ter beschikking.

En natuurlijk moet je zorgen dat je update gaat werken, is heel belangrijk.

Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/18, 19:27:40 »
Thunderbird zit in ubuntu dacht ik.
Heb je de canonical partners aangezet in update server/sources,
dan heb je meer software programma's ter beschikking.

En natuurlijk moet je zorgen dat je update gaat werken, is heel belangrijk.

Dat dacht ik ook van Thunderbird, maar misschien omdat ik Ubuntu-Gnome 17.04 heb geinstalleerd, dat het niet zo is en dat er zoveel missers in zitten.
Overigens waar kan ik de update sever/sources vinden ??
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/18, 19:49:29 »
Hallo Peter,

Normaal in zo'n situatie zitten er in zo'n tar.gz map tekstbestanden met aanwijzingen voor de installatie. Die heten dan Readme of Install en zo zijn er nog wat namen. Maar hier niet. Ik vind dat geen goede zaak.

Aan de andere kant is het doodsimpel. Plaats de uitgepakte map uit het tar.gz bestand in je thuismap en start het bestand thunderbird in die map. Klaar, hij draait.

Heb je meer gebruikers dan alleen jezelf, dan zal je een echte installatie moeten doen. Dat is wat ingewikkelder. Laat dat dan even weten.

Dan wat betreft het niet standaard aanwezig zijn van dit email programma las ik ergens dat de mensen van Ubuntu de integratie met Gnome niet voldoende vonden. Ik heb hem in Ubuntu Gnome 16.04 lang gebruikt en snap dat niet erg. Daar draaide het prima.

Als Thunderbird gewoon via Synaptic te installeren valt (zal toch wel, zeg!) doe het dan vooral langs die weg. Zo nee, laat weten! Dan zet ik hem (die 17.04) om een laptop en zoek het voor je uit. Want dat wil ik dan ook weten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/18, 20:39:26 »
Waarschijnlijk dat de zoekfunctie van Gnome Software dan niet goed werkt. Synaptic is denk ik echt de beste optie (zoals Just ook aangeeft) momenteel voor het installeren van pakketten. Hoewel die niet echt vriendelijk is voor beginners kun je daar tenminste wel gewoon alle beschikbare pakketten zien.  Zoals rico70 al heeft aangetoond moet Thunderbird gewoon in de pakketbronnen staan (dat je Ubuntu GNOME hebt zou niet uit moeten maken).

Mocht je het niet kunnen vinden ben ik benieuwd naar het resultaat van:
apt policy thunderbird
Mocht dat ook geen resultaat geven dan ben ik benieuw naar de inhoud van /etc/apt/sources.list

Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/18, 21:21:21 »
Is TB niet standaard al geinstalleerd in Ubuntu Gnome?
(dus niet alleen in de repo's, maar al geinstalleerd)

Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/18, 21:48:03 »
Even een algemeen antwoord aan al de reacties tot zover.
Weet nu waar de canonical partners voor instelling update server te vinden zijn. dit gedaan te hebben krijg ik ee foutmelding. (zie bijlage)
Hoe moet ik dit probleem nu oplossen ??
TB is kennelijk niet standaard in UBU 17.04 Gnome, anders had ik dit probleem niet. Zie ook bijlage.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/18, 22:12:02 »
Hmmm...ik zie het: Ubuntu Gnome 17.04 is een beetje mank...
Citaat
Ubuntu Gnome bietet Gnome 3.24 als Desktop-Umgebung an, allerdings nicht komplett. Einige Komponenten tragen niedrigere Versionsnummern, beispielsweise Gnome Software 3.22.
Citaat
Abgesehen von Firefox, LibreOffice und den kaum brauchbaren Gnome-Anwendungen sind kaum Anwendungen in Ubuntu Gnome vorinstalliert. Verbessern kann man das über das ehemalige Software-Center, »Gnome Software«. Will man aber Bibliotheken installieren, die nicht automatisch über eine Abhängigkeit installiert werden, muss man das auf der Kommandozeile tun, da »Gnome Software« diese nicht anzeigt.

Ik zou voor een LTS versie gaan.

Update:
Deze kwam ik nog tegen bij de Known Bugs:
Citaat
The Software app can't open third-party .debs for packages not in Ubuntu. Also, the Software app can't open .flatpakref files. (1672424)

Walk away while you can...  ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/06/18, 22:27:58 door VuurVosje »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/18, 22:35:30 »
Advies 1: installeer niet via "downloaden" en "uitvoeren" (... van en /tar.bz2 bestand).
Advies 2: als Gnome Software niet goed werkt, ga (conform advies van jvecht en erik1984) dan met Synaptic of de terminal aan de slag om Thunderbird te installeren.
... in de terminal
sudo apt update && sudo apt install thunderbird
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/19, 05:36:08 »
Beter is om de LTS versies te gebruiken van ubuntu.
Bijv 16.04.
17.04 is maar 9 maanden werkzaam, dan moet je weer updaten naar volgende versie, wat problemen kan opleveren.
En de 16.04 is stabieler, in de andere versies worden nieuwe systemen/software getest, die dan vaak weigeren.

Offline rico70

  • Lid
Re: Installatie van een .tar.bz2 bestand
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/19, 06:57:44 »
die dan vaak weigeren.
Wat een onzin, ik gebruik Ubuntu al vanaf 5.04 (naast Debian) en heb dit nog nooit meegemaakt