Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine  (gelezen 4927 keer)

Offline Bjarno

  • Lid
    • Bjarno.be
Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Gepost op: 2010/08/29, 19:57:49 »
Zijn er mensen bekend met het gratis sharewareprogramma Game Maker? Dit programma maakt het mogelijk door middel van een D&D (Drag 'n Drop) systeem snel en eenvoudig games te maken. Ook is er een ingebouwde programmeertaal Game Maker Language (die ik gebruik ;) ).

Dit is natuurlijk alleen voor windows (en sinds kort ook voor mac) maar natuurlijk niet voor Linux. Dus ik dacht om dit werkende te krijgen onder wine maar ik krijg een error bij het spelen van mijn zelfgemaakte spel (in windows dan):

Citaat
Failed to create Direct Music Performance.

en daarna

Citaat
Unexpected error occured when running the game.


Ik had reeds al eerder pogingen genomen om directx te gebruiken zonder resultaat :( Is er iemand die toevallig een werkende én up-2-date guide heeft?

Greetz,
Bjarno :)

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/29, 21:51:44 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Bjarno

  • Lid
    • Bjarno.be
Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 22:19:44 »
De zoekresultaten gaan voornamelijk over Game Maker zelf en niet over zijn games ;) Of van (oudere versies) van game maker spellen gemaakt in oudere versies van game maker.


Toch bedankt voor de moeite :)

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/29, 22:34:29 »
Welke versie van Game maker heb je? En welke versie van Wine gebruik je?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Bjarno

  • Lid
    • Bjarno.be
Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/29, 22:58:17 »
Welke versie van Game maker heb je? En welke versie van Wine gebruik je?
Het gaat over Game Maker GAMES! (deze kunnen gemaakt zijn van versie 5 tot versie 8). Game Maker zelf heb ik nog niet geprobeerd te installeren aangezien ik eerst wil zien of de games zelf werken (anders is het waardeloos). Als ik Game Maker zou installeren is het versie 8 (Pro) ;)

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/30, 00:01:10 »
Ik begrijp dat het om games gaat, maar ik neem aan dat je de games die onder GameMaker in Wine gemaakt zijn ook weer onder Wine wilt spelen.
Daarnaast maakt het ook uit welke versie van Wine je gebruikt om games te spelen, bijv onder 1.0 werkt het niet, onder 1.2 wel.
Of sla ik de plank mis en heb je Wine niet nodig om games te spelen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/06, 20:28:20 »
Als je zelf "games" maakt onder game maker, tja...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/07, 18:31:15 »
Als je zelf "games" maakt onder game maker, tja...

Wat een opmerking.. Als de OP nu een ontwikkelaar is, en graag zijn games wil porten naar Linux, kunnen we dat volgens mij erg goed gebruiken, we hebben ze broodnodig.

ontopic: heb je jouw game al eens proberen starten mert wine via de terminal?
Je hoeft gewoon het commando "wine " gevolgd door het pad naar je game in te geven, dan krijg je normaal een uitgebreidere errorlog.

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/07, 20:31:09 »
Als je zelf "games" maakt onder game maker, tja...

Wat een opmerking.. Als de OP nu een ontwikkelaar is, en graag zijn games wil porten naar Linux, kunnen we dat volgens mij erg goed gebruiken, we hebben ze broodnodig.

ontopic: heb je jouw game al eens proberen starten mert wine via de terminal?
Je hoeft gewoon het commando "wine " gevolgd door het pad naar je game in te geven, dan krijg je normaal een uitgebreidere errorlog.
Als je zelf "games" maakt onder game maker, tja...
Wat een opmerking.. Als de OP nu een ontwikkelaar is, [...]

Citaat van: Wikipedia
Een persoon die, of een bedrijf dat zich bezighoudt met het programmeren van software is een softwareontwikkelaar.
Euhm, sorry, maar game maker noem ik dus niet programmeren. Een kind van 8 kan het.

Citaat
[...] en graag zijn games wil porten naar Linux, kunnen we dat volgens mij erg goed gebruiken, we hebben ze broodnodig.
Euhm, als ik denk aan "games", zie ik Call Of Duty, World of Warcraft, Halo, Half Life, Team Fortress, Command & Conquer etc... voor mij. Voor zover ik weet zijn er al zeer goede varianten van Pacman en Bejeweled verkrijgbaar onder Linux ;)

Eventjes serieus nu. Voor zover ik game maker begrijp zet het een reeks symbolen achter elkaar waarna het de runtime en dit "script" in een binary propt die je kan uitvoeren. Voor zover ik weet zou Wine dat moeten ondersteunen. Graag een volledige errorlog dus.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/10, 21:37:01 »
Eerst en vooral excuses voor het late antwoorden, ik heb het erg druk gehad de laatste tijd.

Euhm, sorry, maar game maker noem ik dus niet programmeren. Een kind van 8 kan het.

Eerst een quote van wikipedia ophalen, en daarna zeggen wat jij programmeren noemt. Dat is objectief en subjectief met elkaar mengen hé?
Of het nu met C, Gambas, Python of de Game Maker Language is die de OP'er gebruikt, het blijft toch wel degelijk programmeren en software ontwikkelen.

Citaat
Euhm, als ik denk aan "games", zie ik Call Of Duty, World of Warcraft, Halo, Half Life, Team Fortress, Command & Conquer etc... voor mij. Voor zover ik weet zijn er al zeer goede varianten van Pacman en Bejeweled verkrijgbaar onder Linux Wink

Als ik denk een spelletje wil spelen, zal ik ook eerder neigen naar de spellen die jij vernoemt. Maar dat neemt niet weg dat de dingen die de OP'er ontwikkelt, geen games zijn toch?

Even kort samengevat bedoel ik eigenlijk gewoon. Ik zou iedereen die interesse heeft om voor Linux te ontwikkelen (of porten) alleen maar aanmoedigen. Daarom ging ik in op jouw opmerking.

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/12, 09:10:17 »
Eerst en vooral excuses voor het late antwoorden, ik heb het erg druk gehad de laatste tijd.

Eerst een quote van wikipedia ophalen, en daarna zeggen wat jij programmeren noemt. Dat is objectief en subjectief met elkaar mengen hé?
Of het nu met C, Gambas, Python of de Game Maker Language is die de OP'er gebruikt, het blijft toch wel degelijk programmeren en software ontwikkelen.
Game Maker Language is een programmeertaal (of scripttaal, als je dat wilt). Helaas is het gros van spellen maken in game maker "gewoon" drag- en drop. Dat noem ik geen programmeren.

Citaat
Als ik denk een spelletje wil spelen, zal ik ook eerder neigen naar de spellen die jij vernoemt. Maar dat neemt niet weg dat de dingen die de OP'er ontwikkelt, geen games zijn toch?

Even kort samengevat bedoel ik eigenlijk gewoon. Ik zou iedereen die interesse heeft om voor Linux te ontwikkelen (of porten) alleen maar aanmoedigen. Daarom ging ik in op jouw opmerking.
Ik bedoelde alleen maar dat de kwaliteit van de "games" die uit Game Maker komen, meestal te wensen over laten (no offence), en dat je met Game Maker enkel hele simpele spelletjes kunt maken, niet iets waar de Linuxgemeenschap voor staat te springen. (We hebben al genoeg spelletjes zoals Patience, Mijnenveger, Pac-man, etc...).

Just my 2 cents.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/28, 00:48:44 »

Ik bedoelde alleen maar dat de kwaliteit van de "games" die uit Game Maker komen, meestal te wensen over laten (no offence), en dat je met Game Maker enkel hele simpele spelletjes kunt maken, niet iets waar de Linuxgemeenschap voor staat te springen. (We hebben al genoeg spelletjes zoals Patience, Mijnenveger, Pac-man, etc...).

Just my 2 cents.

- SeySayux

Allereerst heeft dat vrij weinig te maken met Game Maker, er zijn zat slechte programma's geschreven in hogere programmeertalen. Het is net hoeveel tijd iemand in het ontwikkelen van een spel wil stoppen en hoe kundig iemand is. Het is misschien niet jouw ding, maar op YoYo games (een site vol Game Maker spellen) vind ik persoonlijk toch nog wel aardige dingen op staan (Zoo escape, Nimbus Sky Princess en Total Anarchy bijvoorbeeld). Er kan dus veel meer mee gemaakt worden dan de spellen die jij opnoemt.
Overigens geen kritiek op jou hoor, natuurlijk zijn er ook dingen die het aanzien niet waard zijn en het is een algemeen beeld die gamemaker oproept.

En nu geheel on-topic:
Er is verschil in de Game Maker versies en de daarbij behorende oplossingen.
En dat is niet het enigste, je hebt ook nog zoiets als 'core' en games die andere .dll files gebruiken.
Dus eenvoudig zal het niet worden vrees ik, tenzij je meer informatie over het spelletje weet.
Vaak staat er op YoYo games wat meer informatie (als hij daar ook op staat, het is daar een grote grabbelton wat betreft Game Maker spellen dus je kan geluk hebben). Anders helpt google/youtube ook nog wel eens. Als je me de titel of URL geef wil ik hier wel kijken of ik het werkende kan krijgen.


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline lemio

  • Lid
    • Lemio
Re: Game Maker Games werkende krijgen onder Wine
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/02, 23:12:52 »
Met game maker 8.0 getest. Het meeste werkte alleen gaf hij aan het begin even een error... gewoon OK klikken en hij draait. Alleen met DLLs ging hij bij mij moeilijk doen (Giimote, 39DLL...).
Game maker is trouwens heel goed om een begin met programmeren te maken... doordat je de basisprincipes leert ALS dit DAN dat, WHILE etc.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/02, 23:15:28 door lemio »