Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem usb-stick  (gelezen 2713 keer)

Offline met-rob

  • Lid
probleem usb-stick
« Gepost op: 2012/11/23, 11:47:00 »
Omdat ubuntu 10.04 niet meer wordt ondersteund heb ik 12.04 (live-usb-stick) geinstalleerd en even later de updates. Daarna was mijn muis dood. Geen nood, mijn documenten staan op een andere usb-stick.
Herinstallatie12.04 vanaf stick lukte niet meer. Via downgrade 10.04 (live-CD)  een 12.04 live-cd aangemaakt. Installatie12.04 vanaf live-cd gaat goed, beter dan vanaf stick.
Helaas zie ik nu op de documenten usb-stick alleen een lege map 'lost-found'. Paniek, is alles verdwenen? Via 'eigenschappen' zie ik dat er 1Gb aan gegevens op de stick staan, komt overeen met hetgeen ik er vanaf 10.04 op heb gezet. Het lijkt erop dat ik nu niet de rechten heb om erbij te komen, of dat de documenten verborgen zijn.
Vraag: hoe kan ik bij de documenten komen?
Ik ga op zoek naar retrieve-software, maar jullie suggesties zijn welkom.

Re: probleem usb-stick
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/23, 14:09:50 »
Hoe heb je die documenten op de USB stick gezet?

Offline HarzG

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/23, 17:36:20 »
Als je een live-CD gaat booten, dan kan je daarmee met Alt-F2 een opdracht laten uitvoeren. Deze opdracht tik je dan "gksu nautilus" (zonder aanhalingstekens).
Hierdoor ben je administrator/beheerder en kan je alle bestanden zien/bewerken/kopiƫren die op een USB-stick of een harddisk staan.
Wat zie je dan in de map lost+found?

NB_1: Bij het schrijven van 1GB data naar een USB-stick moet je enige tijd wachten en daarna de stick netjes afmelden met "medium uitwerpen". Als de schrijfactie nog niet klaar is dan zie je een melding dat nog "data worden geschreven". Heb je zo'n melding gezien en de stick niet getrokken totdat deze melding verdwenen was?
NB_2: 10.04 wordt nog tot april 2013 ondersteund.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/23, 18:29:44 »
Vermoedelijk is dit een fat32 geformatteerde USB, waarvan de directorystructuur beschadigd is. De gegevens nemen dan nog ruimte op de schijf in als "lost clusters", dit zijn clusters die gemarkeerd staan als "in gebruik", maar er is geen enkele directoryingang die ernaar verwijst.

Je vermijdt dat inderdaad door zeer zorgvuldig te ontkoppelen, in bestandsbeheer of via een icoon in unity of de desktop, en dan nog enkele secondjes te wachten vooraleer je de USB eruit haalt. Zelfs met goede zorg blijft een fat32 bestandssysteem zeer kwetsbaar.

Offline jabuca

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/24, 08:13:05 »
Hallo met-rob

Omdat ubuntu 10.04 niet meer wordt ondersteund heb ik 12.04 (live-usb-stick) geinstalleerd en even later de updates. Daarna was mijn muis dood. Geen nood, mijn documenten staan op een andere usb-stick.


Long Term Support (LTS): deze release wordt minimaal 5 jaar van veiligheids- en stabiliteits-updates voorzien.

Vr.gr.
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Ramana

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/24, 08:35:05 »
Wellicht een bitje omgevallen op de USB-stick. Opnieuw installeren lukt dan niet, omdat bij installatie m.b.v. een USB-stick wat data op de USB geschreven wordt (zoals b.v. taalkeuze).  Daarom voor een herinstallatie een nieuwe installatie-stick aanmaken... 

Offline HarzG

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/24, 11:30:17 »
Long Term Support (LTS): deze release wordt minimaal 5 jaar van veiligheids- en stabiliteits-updates voorzien.
... kleine correctie (bron: overzicht uit EN-wikipedia)
Vroeger was er een verschil bij de versie-ondersteuning: LTS-server 5 jaar, LTS-desktop 3 jaar. Sinds 12.04 is het voor beiden 5 jaar.

Vermoedelijk is dit een fat32 geformatteerde USB, waarvan de directorystructuur beschadigd is.
Omdat er lost-found staat
Helaas zie ik nu op de documenten usb-stick alleen een lege map 'lost-found'.
gaat het m.i. om een USB-stick met ext2/3/4.

@met-rob:
Er zijn naast "grafische programma's" ook meerdere terminal-programma's. Met de geavanceerde functies kan veel worden gevonden. In de Engelse documentatie staan veel tips o.a. over ddrescue en testdisk.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline met-rob

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/26, 11:18:21 »
Eenieder bedankt voor de reakties.

@ Ramana: dit verklaart waarom een 2de installatie vanaf een live-usb niet lukt.

@ Vanadium: stick is in ext2 geformatteerd, zie bericht na "mount":
     /dev/sda1 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro) proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
     sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev) none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
     none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw) none on /sys/kernel/security type securityfs (rw) ...... enz, enz.
     dev/sdb1 on /media/Nieuw volume type ext2 (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks)
     Heeft ext4 problemen met ext2?

@ HarzG: met ALT-F2 kom ik niet ver, waarschijnlijk geen nautilus.
     ddrescue gedownload, maar ddrescue /dev/sdb1 /dev/sda1 werkt toch niet.

Ook een tip om "chmod777 /dev/sbd1" te gebruiken werkt niet, waarschijnlijk omdat de stick niet goed is benoemd.
Ergens geef ik de commando's verkeerd. kunnen jullie helpen?  Ik ben een leek op linux, welke fout maak ik?





Offline HarzG

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/26, 12:08:23 »
@ HarzG: met ALT-F2 kom ik niet ver, waarschijnlijk geen nautilus.
     ddrescue gedownload, maar ddrescue /dev/sdb1 /dev/sda1 werkt toch niet.
Daar moet je heel blij mee zijn, want daarmee wilde je zonet je installatie op de harde schijf overschrijven met de data van een defecte UBS-stick.
Je gebruikt krachtige commando's. Wees voorzichtig en lees eerst wat daarmee gedaan wordt. Als je niet 100% zeker bent, vraag eerst en probeer liever niet zomaar iets uit.

Een fout als administrator/sudo kan je systeem of je data onherstelbaar beschadigen.
(voorbeelden: sdb is niet sdb, bij chmod is een spatie nodig tussen chmod en het getal)

Start een terminal en voer daarin de volgende commando's uit.
sudo umount /dev/sdb1dan
sudo mkdir /media/usbdatadan
sudo mount /dev/sdb1 /media/usbdatadan
gksu nautilus
Nadien kan je met Nautilus bladeren naar de map /media/usbdata
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline met-rob

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/26, 18:54:06 »
HarzG, ook met de map /media/usbdata kom ik niet dieper in de documenten.
Nu nautilus werkt ga ik er maar eens dieper op in.

Ook met spatie tussen chmod en 777 is 'bewerking niet toegestaan'
Verrassend: een document naar de foute stick schrijven en weer ophalen gaat goed.
Dus de toegang tot de stick is okee; alleen 1 bestand van 850Mb met documenten is niet te openen en alleen te zien via 'vrije ruimte schijf'.

Intussen heb ik met schijfgereedschap de stick bekeken en krijg de melding 'apparaat is bezet;
detail: devise is mounted and no online capability in fsck tool for file system'
Betekend dit dat fsck niet met ext2 overweg kan?
Ik lees in de diverse forums nog geen oplossingen, wel dat je met fsck erg moet oppassen om je gegevens niet te beschadigen.

Zien jullie nog kansen? Alvast bedankt, RobK



Offline jan11000

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/26, 19:04:31 »
Om fsck te doen, moet je je hd unmounten(loskoppelen).
Of je dit bij reoveren moet doen is een andere vraag, wel zou ik eerst een kopie van je usb stick maken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/26, 19:48:29 »
Je zal zeker die partitie eens moeten checken met fsck. De 800 MB bezette ruimte zal dan als gerecoverde bestanden in Lost+Found terechtkomen (maar je zal er toch niet veel mee kunnen doen).

Herformatteren, die boel. Dat wordt de vlugste oplossing.

Offline HarzG

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/26, 23:01:51 »
@vanadium:
met-rob wil de beschadigde back-up van /home herstellen/benaderen. Voordat het ultieme advies "formatteren" uitgevoerd wordt, zou ik nog een paar pogingen willen doen om de data te herstellen.

@met-rob:
Als je in een terminal met "sudo testdisk /dev/sdb" de USB-stick gaat bekijken, wat kom je dan tegen?
Je hebt de optie om bij /dev/sdb met quick en met advanced te kijken.
Bij advanced worden dan superblocks getoond. Deze kunnen te gebruiken zijn als de normale weergave beschadigd is. Als er superblocks gevonden worden, kan fsck verteld worden deze te gebruiken waardoor een normale weergave weer mogelijk wordt ("1e ingang defect, jammer, maar we hebben nog de back-up-ingang").
NB: Het gaat mij om "kijken" voordat je iets gaat schrijven, dus let op de meldingen/vragen die je tegenkomt.

Plan B: kan je met een live-USB of live-CD  (als sudo/root) je data op de USB-stick zien/kopiĆ«ren?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline met-rob

  • Lid
Re: probleem usb-stick
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/03, 21:33:35 »
Ik dank iedereen voor de hulp.
De stick ga ik formatteren, een reddingspoging kost teveel tijd en is zeer onzeker.
Het is een goede les om beter te backuppen en te werken met partities op de HDD.