Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB geheugenstick gebruiken [OPGELOST]  (gelezen 2274 keer)

USB geheugenstick gebruiken [OPGELOST]
« Gepost op: 2010/11/12, 12:48:37 »
Ik heb een raar probleem; als ik mijn geheugenstick inplug herkent Ubuntu deze wel, maar ik kan deze alleen accessen als root. Het vervelende is dat je dan telkens als root moet inloggen om deze te gebruiken.
Hoe kan ik dat veranderen zodat alle gebruikers (en ook root) deze simpel kunnen gebruiken?
Misschien een domme vraag maar ik vind geen oplossing.

Dus ik kan bestanden wel erop zetten na het intypen van gksudo nautilus (na ALT+F2) en dan browsen naar mijn bestandje en het dan erop zetten, maar dat kan ik niet als ik 'gewoon' ben ingelogd.
Ik heb dan als root geprobeerd de eigenschappen van de eigenaar te veranderen maar dan geeft het een foutmelding dat dat niet kan .
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 10:57:44 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/12, 17:14:09 »
Als de USB-stick is ingeplugd en je typt in de terminal gksudo nautilus en vervolgens navigeer je naar de USB stick, je klikt er rechts op en kiest Eigenschappen>Tabblad Rechten dan kan je die niet wijzigen naar Nobody en NoGroup?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline aartje

  • Lid
Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/13, 09:37:26 »
Dit kan je regelen via Systeem->Beheer->Gebruikers en groepen
Je moet daar "Ontgrendelen" en daarna op de gebruiker klikken
die toestemming krijgt om inplugbare items (USB-disk/stick)
te gebruiken. Je klikt op de gebruiker en daarna op
"Eigenschappen" en daarna op "Gebruikersrechten"
Daar kan je een vinkje zetten bij bv.
"Mag automatisch gebruik maken van externe opslagapparaten"
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 09:40:13 door aartje »

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/13, 13:36:53 »
@ Gijsbert: heb ik al geprobeerd, maar dan krijg ik een verbodsteken met de vermelding dat de eigenaar niet kan veranderd worden, en de bewerking wordt afgesloten.

@ aartje: Via de gebruikersaccount wil het ook niet lukken.... Raar eh ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/13, 14:42:52 »
als je het goed wil doen stop je alle gebruikers die toegang moeten hebben in een groep (als het goed is zitten ze allemaal in users)
Mount dan de stick en verander de groep: (gebruikers die je aan een nieuwe groep toevoegd moeten opnieuw inloggen)

sudo chgrp -R users /media/jouw_usb
Verander dan nog even de rechten als dat nodig is:

sudo chmod -R 775 /media/jouw_usb
De snelle en minder veilige aanpak: (geeft de hele wereld lees/schrijf/uitvoer rechten dus verleent zeker toegang)
sudo chmod -R 777 /media/jouw_usb
Nog een optie is om je stick een naam te geven en in /etc/fstab een entry aan te maken.
LABEL=JOUW_USB    /media/usb    vfat     auto,umask=0000,users,rw  0 0
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 14:46:46 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/13, 14:49:02 »
Ik heb die laatste optie gekozen (voor de hele wereld toegang ....lol), maar hij blijft volharden in de boosheid  ???. Ik heb ook geprobeerd via gnome-commander (via Synaptic geïnstalleerd) maar ook deze brengt geen oplossing. Raar eh ?? Heb ik dan een bug in mijn systeem ..... ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/13, 15:45:00 »
Ik heb die laatste optie gekozen (voor de hele wereld toegang ....lol), maar hij blijft volharden in de boosheid  ???. Ik heb ook geprobeerd via gnome-commander (via Synaptic geïnstalleerd) maar ook deze brengt geen oplossing. Raar eh ?? Heb ik dan een bug in mijn systeem ..... ?
Heb je de stick onder Windows gebruikt, als je tenminste Windows gebruikt, en daarna niet "netjes" afgekoppeld?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/13, 15:59:50 »
@Gijsbert: neen hoor Windows is something from the past bij mij; 't is puur Ubuntu 10.04 !! (lol)
Zonder gekheid; ik kan de stick wel gebruiken zonder 1 probleem als rootgerechtigde. 't is alleen maf dat ik er niets op kan zetten vanuit mijn user account (er is er maar een op deze computer). Wat ik ook doe 't is huilen met de pet op !!
Soit ik zal er maar mee leven zeker.... XD

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/13, 16:16:31 »
Had gekund toch, ik ga er niet direct van uit dat iemand Windoloos is. Ik zal even een berichtje sturen naar de mount expert, of hij na dit geval wilt kijken. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/13, 17:18:43 »
Ik zal even een berichtje sturen naar de mount expert, of hij na dit geval wilt kijken. :)
Dat blijk ik dan te zijn  :rolleyes:  :o

De dokter wil wel eerst wat informatie van je. Open eens een terminal, voer volgende twee commando's uit en kopieer/plak de uitkomst hier.

mount
cat /etc/fstab

Normaal wordt een fat geformatteerde USB aangekoppeld met rechten voor de gebruiker die hem aankoppelt, en voor niemand anders.
Een ntfs geformatteerde USB wordt standaard aangekoppeld met lees/schrijfrechten voor iedereen.
Voor een ext3 geformatteerde USB weet ik het niet goed: mogelijk standaard als root, maar in elk geval aan te passen.

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/14, 01:27:48 »
hier is dan die output zoals je hebt gevraagd, maar ik geraak daar ook niet wijzer uit ;


/dev/sda1 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/joris/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=joris)
/dev/sdb1 on /media/usb0 type vfat (rw,noexec,nodev,sync,noatime,nodiratime)
joris@joris-laptop:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2a1b5dd5-a9e2-495d-b714-629d074dad7c /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=68b6c7a7-44da-48aa-abd9-ce821a248937 none            swap    sw              0       0
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/14, 10:45:06 »
Ik zie daarmee toch al dat je stick geformatteerd is in vfat (FAT32), en dat je zoals het hoort, niets hebt in /etc/fstab. De opties die je krijgt, zijn anders dan een vfat USB van mij (/dev/sdc on /media/Creuzer type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,flush). Ik heb Ubuntu 10.4, welke versie gebruik jij?

Ik heb hier een probleem gevonden dat op dat van jou lijkt. http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1478368.html Het probleem werd opgelost door in Synaptic "usbmount" te verwijderen. Standaard is dit NIET geïnstalleerd (bij mij is het inderdaad niet geïnstalleerd). Lijkt me dus eens de moeite om na te kijken. Ik vraag je de opdrachten uit te voeren via de terminal, zodat je de terminal output kan kopiëren en hier plakken. Dat laat mij toe goed te volgen wat er gebeurt.

* Koppel alle USB's af
* Open terminal en voer uit "sudo apt-get purge usbmount"
* Ingeval de folder van je usb er nog is, wis hem: "sudo rm /media/usb0"
* Als dat de oorzaak niet was, zul je voor beide commando's foutmeldingen krijgen en zal er niets veranderd zijn. In het andere geval: eens herstarten en zien of het beter werkt.

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/14, 10:49:14 »
Ik heb en passant via schijfgereedschap ook eens gekeken, en deze stick is FAT32, en er is een vermelding Master Boot Record. Het rare blijft dat ik na gksudo nautilus de rechten NIET kan veranderen (niets van de selecties) in eigenschappen. Ik heb ook een andere stick geprobeerd, maar ook deze had dezelfde probleem dat ik er pas iets kan opzetten als ik via gksudo nautilus werk (dus als root). Ik kan wel bestanden van de stick naar de computer zetten, dat gaat zonder problemen. Maar zoals ik al eerder zei, ik kan geen een eigenschap veranderen om mijn gewone account ook schrijfrechten te geven voor die stick.

Weet iemand een oplossing ??  ???
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/14, 10:53:25 »
Hey Vanadium, ja ik heb gekeken en die usbmount zat geïnstalleerd in mijn pakketbronnen, heb hem verwijderd en nu ga ik eens herstarten en kijken wat het geeft.

Dank je voor te helpen !!!

Onze posts hebben mekaar gekruist; ik was net aan het typen toen jij ook iets hebt getypt, vandaar.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: USB geheugenstick gebruiken voor alle gebruikers
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/14, 10:57:09 »
Hey Vanadium ik ga je héééééééééééééééééééééééééééél hartelijk bedanken ; de zaak is opgelost !!!!
Na verwijdering van die usbmount in Synaptic is inderdaad de zaak OPGELOST !!!!!!

Oneindige gratitude (lol)

Da's toch het toffe aan Ubuntu en dit forum eh ; alles kan opgelost worden .......... XD
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: USB geheugenstick gebruiken [OPGELOST]
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/14, 16:21:54 »
vanaduim, BEDANKT voor jouw advies, mijn sticks zijn nu ook weer te vullen en te benaderen!!!    bedankt

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB geheugenstick gebruiken [OPGELOST]
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/14, 16:57:12 »
Soms zijn postjes van vijf jaar geleden toch nog eens nuttig  =D

Re: USB geheugenstick gebruiken [OPGELOST]
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/14, 19:06:06 »
Heel leuk om deze passage nog eens terug te lezen; maar 5 jaar oud = dood en begraven ........... dus even een slotje erop
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort