Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg geen Dualboot.  (gelezen 11879 keer)

scaniaboyy8

  • Gast
Krijg geen Dualboot.
« Gepost op: 2008/11/30, 20:59:01 »
Heey,
Ik heb eindelijk de Ubuntu CD binnen en wil een dualboot maken, nu ben ik bij de partities.
Ik moet de root en de swap partitie maken, ik volg precies die tutorial van wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualboot ofzo.
Ik doe precies wat er staat en het lukt niet.
De bestandsgrootte die overblijft waar ik de home partitie van moet is onbruikbaar.
Eerst is het wel één keer gelukt maar toen drukte ik perongeluk op terug en was weer alles weg.
Nu lukt het niet meer.

Mvg Scaniaboyy8

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/30, 21:01:34 »
Doe het eens zo, dit is makkelijker dan de wiki-methode:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Een aparte /home is niet nodig, en sowieso te ingewikkeld voor beginners met Linux, vind ik.

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/01, 08:15:31 »
Doe het eens zo, dit is makkelijker dan de wiki-methode:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Een aparte /home is niet nodig, en sowieso te ingewikkeld voor beginners met Linux, vind ik.
Ja die site zegt dat ik niet handmatig moet doen, maar ik heb al met het geheugen geklooid en als ik dan die optie wil doen die de site geeft is dat 100% Ubuntu dus dan heb ik geen Windows meer, ik heb maar in totaal 31GB voor Ubuntu gemaakt, dit is eigenlijk te klein maar dit valt niet meer aan te passen, graag een oplossing voor dat onbruikbaar.

Mvg Scaniaboyy8

Offline mp

  • Lid
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/01, 09:55:00 »
Je zegt dat je al met geheugen hebt geklooid. Hoe is je harde schijf momenteel ingedeeld?
Is die 31Gig gewoon vrije ruimte? Dan kun je die toch nemen bij de eerste optie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/01, 11:09:22 »
31 GB is veel meer dan Ubuntu minimaal nodig heeft.... 10 GB is ruim zat, normaal gesproken.

Als je nu eens die partitie van 31 GB vernietigt, zodat het onbruikbare ruimte wordt? Dan zal de installeerder van Ubuntu vervolgens constateren dat er onbruikbare ruimte bestaat en zal hij automatisch voorstellen om Ubuntu daarop te installeren. Vervolgens maakt hij automatisch een partitie aan voor Ubuntu, in de onbruikbare ruimte.

Lees dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie
(voor jou is alleen punt 3 van belang).

Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/01, 13:53:16 »
Citaat
31 GB is veel meer dan Ubuntu minimaal nodig heeft.... 10 GB is ruim zat, normaal gesproken.
Dit wil ik ten zeerste bestijden ?
Misschien is het genoeg om eens te proeven aan Ubuntu bij een kale installatie ?
maar wil je normaal kunnen werken en wat dingetjes gaat installeren is zelfs 12 Gig voor alleen de / met een aparte /home al te weinig..

Leert de ervaring mij..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/01, 15:05:51 »
Citaat
31 GB is veel meer dan Ubuntu minimaal nodig heeft.... 10 GB is ruim zat, normaal gesproken.
Dit wil ik ten zeerste bestijden ?
Misschien is het genoeg om eens te proeven aan Ubuntu bij een kale installatie ?
maar wil je normaal kunnen werken en wat dingetjes gaat installeren is zelfs 12 Gig voor alleen de / met een aparte /home al te weinig..

Leert de ervaring mij..

Tja, voor mij is het zat.... Van die 10 GB gebruik ik er maar ongeveer 4. Met een redelijk pakket aan programma's erbij geïnstalleerd, plus volledige multimedia-ondersteuning....

Mijn grote flaptop is tienvoudig opstartbaar, waarvan acht soorten Linux. Bij alle acht heb ik ruim voldoende aan de 10 GB. Zonder aparte /home.

Alleen openSUSE pakt wel iets meer ruimte dan Ubuntu, ik geloof iets van 5 GB van de 10. Maar dat is dan ook een dikke Mercedes Benz.  :-)

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/01, 19:41:24 »
Ik heb het ietsjes groter kunnen maken, maar kan ik ook eerst de swap en dan de root want dan werkt het namelijk wel, dan staat er gewoon vrije ruimte ipv Onbruikbaar.

Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/02, 02:36:42 »
Ik denk dat de fout die je maakt is dat je alleen maar primaire partitie aan het maken bent.

Dit is niet nodig in Linux.
En je kan maar maximaal 4 primaire partitie's maken en daarna nix meer.

Dus houd je windows op Primair, anders werkt die niet.
En gebruik voor je Ubuntu "Logische" partities.

Dan kan je er zoveel maken als je wilt.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/02, 02:39:57 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/02, 08:30:51 »
Ik denk dat de fout die je maakt is dat je alleen maar primaire partitie aan het maken bent.

Dit is niet nodig in Linux.
En je kan maar maximaal 4 primaire partitie's maken en daarna nix meer.

Dus houd je windows op Primair, anders werkt die niet.
En gebruik voor je Ubuntu "Logische" partities.

Dan kan je er zoveel maken als je wilt.


Oké maar die site wat ik had van wiki zegt dat de swap wel primair moet zijn maar kan ik ook eerst de swap en dan de root maken?
En hoe maak ik vrije ruimte onbruikbaar?

Mvg Scaniaboyy8

Offline mp

  • Lid
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/02, 11:03:29 »
Oké maar die site wat ik had van wiki zegt dat de swap wel primair moet zijn maar kan ik ook eerst de swap en dan de root maken?
En hoe maak ik vrije ruimte onbruikbaar?

Mvg Scaniaboyy8
Die site is verkeerd, swap kan ook op een logische partitie. Je maakt vrije ruimte onbruikbaar door een partitie te verwijderen. Je bent dan wel alles op die partitie kwijt, dus doe het met een lege partitie.

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/02, 13:25:46 »
Oké maar die site wat ik had van wiki zegt dat de swap wel primair moet zijn maar kan ik ook eerst de swap en dan de root maken?
En hoe maak ik vrije ruimte onbruikbaar?

Mvg Scaniaboyy8
Die site is verkeerd, swap kan ook op een logische partitie. Je maakt vrije ruimte onbruikbaar door een partitie te verwijderen. Je bent dan wel alles op die partitie kwijt, dus doe het met een lege partitie.
Wat raad je me aan om te doen?
Onbruikbaar maken of met root/swap/home?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/02, 13:29:08 »
Wat raad je me aan om te doen?
Onbruikbaar maken of met root/swap/home?

Maak gewoon onbruikbare "vernietigde ruimte" op je harde schijf. Dus naast je Windowspartitie een bepaalde hoeveelheid (minimaal 10 GB) onbruikbare, niet-geformatteerde lege ruimte.

De installeerder van Ubuntu zorgt er dan automatisch voor, dat er in die loze ruimte een root en een swap worden gemaakt. Makkelijker kan het niet.  :-)

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/02, 18:28:53 »
Ik heb 41GB vrije ruimte voor Ubuntu, maar die krijg ik niet onbruikbaar!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/02, 18:34:32 »
Ik heb 41GB vrije ruimte voor Ubuntu, maar die krijg ik niet onbruikbaar!

Partitie vernietigen/verwijderen = "onbruikbare ruimte" maken. Bijvoorbeeld met de Gparted LiveCD:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/02, 18:37:11 »
Ik heb 41GB vrije ruimte voor Ubuntu, maar die krijg ik niet onbruikbaar!

Partitie vernietigen/verwijderen = "onbruikbare ruimte" maken. Bijvoorbeeld met de Gparted LiveCD:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Er zit GParted bij de Ubuntu Live CD?

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/02, 18:41:44 »
Graag zonder Gparted live CD, ik wil onbruikbare ruimte maar ik heb alleen vrije ruimte!

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/02, 19:44:49 »
NIEMAND?
En BTW er zit geen Gparted bij Ubuntu!

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/02, 20:34:14 »
Heey thanks man, ik wist niet dat die er op zat, ik denk dat staat op een andere CD ofzo!
I'm trying to dualboot Vista with Ubuntu (SLECHT ENGELS!!!!) O0

Edit het lukt niet!
Kan iemand mij precies uitleggen hoe ik vrije ruimte omzet naar onbruikbare ruimte!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/02, 20:48:04 door scaniaboyy8 »

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/02, 21:47:54 »
Kan iemand mij precies uitleggen hoe ik vrije ruimte omzet naar onbruikbare ruimte!

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/03, 16:13:14 »
Kan iemand mij precies uitleggen hoe ik vrije ruimte omzet naar onbruikbare ruimte!

Kan niemand me dan helpen!?

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/03, 16:25:57 »
Je hoeft vrij ruimte toch niet om te zetten?
vrij is vrij.
Als je tijdens de installatie voor handmatig indelen kiest is het gewoon een beetje opletten wat je doet.
Rechtermuistoets op de vrije ruimte en dan voor nieuw kiezen.
Als je alleen primaire partities heby kies je voor logisch.
Dan nog een keertje en dan voor 1 gig en swap kiezen
Dan nog een keertje en voor ext3 bestandssysteem en aankoppelpunt (aanhecht whatever) voor / kiezen.
Dan eerst heel goed kijken wat er gaat gebeuren als je op volgende klikt, blijven de oude windows-partities hetzelfde? wordt er niets geformatteerd (behalve je laatst gekozen ext3)?

Succes. (en blijven opletten, partitioneren blijft gevaarlijk)

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/03, 16:43:01 »
Je hoeft vrij ruimte toch niet om te zetten?
vrij is vrij.
Als je tijdens de installatie voor handmatig indelen kiest is het gewoon een beetje opletten wat je doet.
Rechtermuistoets op de vrije ruimte en dan voor nieuw kiezen.
Als je alleen primaire partities heby kies je voor logisch.
Dan nog een keertje en dan voor 1 gig en swap kiezen
Dan nog een keertje en voor ext3 bestandssysteem en aankoppelpunt (aanhecht whatever) voor / kiezen.
Dan eerst heel goed kijken wat er gaat gebeuren als je op volgende klikt, blijven de oude windows-partities hetzelfde? wordt er niets geformatteerd (behalve je laatst gekozen ext3)?

Succes. (en blijven opletten, partitioneren blijft gevaarlijk)
Ik wil de vrije ruimte die ik heb onbruikbaar maken, zodat Ubuntu zelf aangeeft dat hij daar op kan installeren en ik heb Gparted maar ik snap er de ballen niet van.

Offline mp

  • Lid
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/03, 22:56:21 »
Je hoeft vrij ruimte toch niet om te zetten?
vrij is vrij.
Als je tijdens de installatie voor handmatig indelen kiest is het gewoon een beetje opletten wat je doet.
Rechtermuistoets op de vrije ruimte en dan voor nieuw kiezen.
Als je alleen primaire partities heby kies je voor logisch.
Dan nog een keertje en dan voor 1 gig en swap kiezen
Dan nog een keertje en voor ext3 bestandssysteem en aankoppelpunt (aanhecht whatever) voor / kiezen.
Dan eerst heel goed kijken wat er gaat gebeuren als je op volgende klikt, blijven de oude windows-partities hetzelfde? wordt er niets geformatteerd (behalve je laatst gekozen ext3)?

Succes. (en blijven opletten, partitioneren blijft gevaarlijk)
Ik wil de vrije ruimte die ik heb onbruikbaar maken, zodat Ubuntu zelf aangeeft dat hij daar op kan installeren en ik heb Gparted maar ik snap er de ballen niet van.
Selecteer de partitie waar je vrije ruimte wil van maken en verwijder die.

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Krijg geen Dualboot.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/04, 08:24:10 »
Woow mensen LEES EENS!
IK HEB VRIJE RUIMTE EN IK WIL DIE ONBRUIKBAAR MAKEN HOE??