Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers Intel  (gelezen 2069 keer)

Drivers Intel
« Gepost op: 2016/04/28, 22:31:45 »
Checking if Intel graphics card available...
  • checking for i915 module in /sys/module
  • module NOT found, checking for upgraded variant(s)
  • i915_bpo
  • module found: NOT installing 01.org version
Checking if Intel graphics card available... OK
Retrieving information from 01.org...
  • fetching https://download.01.org/gfx/ilg-config.cfg
  • saving to /home/dennis/.ilg-config
  • fetched 1627 bytes
  • fetched 9481 bytes
  • looking up [Ubuntu xenial] configuration
Retrieving information from 01.org... OK
Checking distribution... Failed
 
Ik krijg deze foutmelding na het installeren van de intel graphics installer. Het programma staat geinstalleerd, alleen ik krijg dit bericht na dat ik in dit programma op Begin klikte.
Deze site kwam ik tegen, in de hoop dat dit de oplossing zou zijn. Maar te vergeefs heeft dat niet zo mogen zijn. Ik heb een Intel i3-6100 proc met een Skylake gpu erop.
Draai op deze pc Ubuntu Mate 16.04 en Linux Mint 17.3
« Laatst bewerkt op: 2016/04/28, 22:33:32 door DennisEhv76 »

Re: Drivers Intel
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/28, 23:05:22 »
Onder welke distro krijg je dit? Ik vermoed Mint, klopt dat?

Als het Mint is, doe het volgende:
https://sites.google.com/site/usertipslinuxmint/intel-graphic-driver

En dan staat hier ook nog wat: https://communities.intel.com/thread/99074?start=0&tstart=0

Re: Drivers Intel
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/28, 23:11:56 »
Nee deze melding krijg ik in Ubuntu.

In Linux Mint krijg ik na op start te klikken, deze melding: You don’t seem to have an Intel i915 chipset so no updates are needed.

Dus ik krijg 2 totaal verschillende informaties. En dat vind ik dus zo vreemd.

Re: Drivers Intel
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/28, 23:17:19 »
Nu ben ik in Mint dus die site aan het volgen. Kom ik aan bij: gksudo pluma /ect/lsb-release, dan krijg ik een leeg veld te zien. Dus ik denk oke, dan plaats ik die rood gedrukte tekst zo in dat tekstbestand om deze vervolgens op te slaan, wat vervolgens niet lukt omdat hij dat bestand niet gevonden krijgt. Gaat lekker zo  =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Drivers Intel
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/28, 23:28:11 »
Waarom wil je überhaupt een nieuwer stuurprogramma?

Re: Drivers Intel
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/28, 23:38:05 »
Ik word een beetje gek met het scrollen dat ik horizontale strepen door het beeld zie lopen. Voornamelijk in Google Chrome, Opera en Firefox. Het maakt niet eens uit of ik hardewareversnelling aan of uit heb staan, de strepen blijven komen. Dus ik hoopte met de laatste nieuwe drivers dat het probleem opgelost zou zijn. Ik weet ook niet of de orginele drivers van Intel zelf staan geinstalleerd of de drivers van Linux zelf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Drivers Intel
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/28, 23:48:48 »
In Linux heb je altijd de officiële stuurprogramma's van Intel, want Intel levert die aan de makers van de Linuxkernel.

Het heeft dus meestal totaal geen zin om te proberen daar zelf iets voor te installeren, al helemaal niet als het oudere videokaarten betreft....

Re: Drivers Intel
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/29, 00:06:45 »
Dit is volgens mij de laatste Intel GPU de Skylake, en zo slecht moet deze niet eens zijn. Maar ik geloof jou meteen als je dit zegt, en dan is het bij mij dus goed :-). Maar waardoor komen die hinderlijke storingstrepen voornml bij het scrollen in een browser? Het is irritant als je dus aan het scrollen bent :P

Dit valt mij op bij deze pc, zal morgen eens mijn andere pc aansluiten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Drivers Intel
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/29, 00:15:40 »
In jouw geval gaat het om een spiksplinternieuwe videokaart van Intel; wellicht helpt het wanneer je een zo nieuw mogelijke Linuxkernel installeert. Want dan heb je ook het nieuwste stuurprogramma van Intel.

In Linux Mint 17.3 zou ik sowieso de nieuwste kernel van de 4.4-serie installeren. In Ubuntu 16.04 heb je die al. Maar wellicht is zelfs die nog niet nieuw genoeg....

Er zijn veel probleemmeldingen over Skylake. Helaas is wachten op nieuwe kernels het enige wat eraan te doen is, vrees ik.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/29, 00:21:42 door Pjotr »

Re: Drivers Intel
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/29, 00:22:30 »
Ik snap je volkomen :)

Ik merk ook als ik de kernel 4.4.0.15 gebruik. Dan heb ik geluid via HDMI. Maar als ik de laatste nieuwe installeer de 4.4.0.21 dan is opeens het geluid over HDMI verdwenen. Ik kan instellen wat ik wil, Dus ik denk dat die kernel voor mij dus niet voldoet. Storingstrepen met scrollen, en geen geluid over HDMI bij de aller laatste kernel van de 4.4 serie. Dus dan zou ik op deze pc dan beter de 4.5 installeren? Hopende dat de rest van mijn hardware enzo geen hinder zal ondervinden

Re: Drivers Intel
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/29, 00:37:20 »
Nu begin ik het mij af te vragen of het aan de Intel driver zal liggen? Want op mijn andere pc met een Nvidia GT730 kaartje erin zie ik het ook in alle browsers. Hier staat ook Kodi op geinstalleerd en als ik daar een film bekeek of een serie op mijn tv een uhd 55" zag ik ook storingstrepen door de serie heen. Niet steeds, maar wel met regelmaat. Ik dacht eerst dat mijn videokaart niet opgewassen  was voor mijn UHD 55" tv. Maar als de zelfde kaart ook dit laat zien op mijn pc monitor 24" Full HD, dan begin ik opeens vraagtekens te plaatsen of ik niet gek word.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Drivers Intel
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/29, 00:50:28 »
Probeer je films met verschillende programma's af te spelen, zelf heb ik met vlc , dat vlc zeer traag is en zelfs soms stottert.

Re: Drivers Intel
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/29, 01:03:31 »
Nee, ik gebruik kodi met add-ons. Maar ook die zelfde strepen door het beeld zie ik ook op YouTube. Dit is mij nog nooit eerder opgevallen. Ik zit te denken om morgen eens de kernel 3.19 weer eens te gaan gebruiken. Want toen viel mij dit allemaal niet op. Ik hoop niet dat ik dadelijk een videokaart van een aantal honderden euro's moet gaan aanschaffen om alles PERFECT te krijgen. Meeste mensen zullen zich niet eens storen aan dit soort dingen, terwijl ik daarentegen op dan duur woedend kan worden. En dan kan de pc vervolgens de container in. Dus ja, beter voorkomen is beter dan genezen zeggen ze haha.

Re: Drivers Intel
« Reactie #13 Gepost op: 2016/04/29, 08:18:06 »
Vannacht hierover wakker gelegen. Ik zat zelfs zo te denken, zou het kunnen dat mijn tv te zwaar is voor mijn GPU's? En dat mijn tv daardoor schade heeft aangericht? Beide pc's hebben aan mijn tv gehangen. Gezien ik het daarna echt opmerkte, het lijkt me vrij onmogelijk, wat denken jullie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Drivers Intel
« Reactie #14 Gepost op: 2016/04/29, 14:26:24 »
Ik zou er niet van wakker liggen.... Skylake is helaas nog steeds een probleem voor Linux, en dat ligt aan de kernel. Talloze mensen melden problemen:
https://www.google.nl/search?hl=nl&as_q=skylake+problem+ubuntu&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=m&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=images&as_filetype=&as_rights=

Het zou kunnen, dat de 4.6-kernel dit probleem pas oplost.


Re: Drivers Intel
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/30, 21:12:35 »
Dank je wel Anton. De link die jij deelde werkt. Ik heb Compiz aangezet. Verder compiz niet verder ingesteld en beeld is vloeiend. Nu hopend dat dit ook het probleem in kodi is opgelost daardoor.

Re: Drivers Intel
« Reactie #17 Gepost op: 2016/05/01, 13:52:02 »
Hier nog een tweetal links:

Eliminate screen tearing!
https://ubuntu-mate.community/t/eliminate-screen-tearing/2156

New features in Linux Mint 17.3 MATE
Screen-tearing and window managers
https://www.linuxmint.com/rel_rosa_mate_whatsnew.php