Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers voor grafische kaarten in Linux  (gelezen 3528 keer)

Drivers voor grafische kaarten in Linux
« Gepost op: 2010/02/19, 10:06:37 »
Ik wil ff een topic beginnen over de drivers voor grafische kaarten in ubuntu. Ik heb zelf een ATI Radeon HD4650 kaart en had nergens problemen mee, behalve als het aankwam op het bekijken van video's. Ik krijg dan af en toe een beetje flikkerende beelden. Het beeld zelf is scherp genoeg. Ik draaide Kubuntu als laatst en installeerde de nieuwe ATI Catalyst 10.2 driver. Na de herstart logde ik in en het laadscherm bleef hangen op de harddisk. Ik besloot na een paar keer herstarten om Kubuntu opnieuw te installeren. Toen ik inlogde na de schone installatie bleef mijn beeld zwart, zag ik alleen de muis, kon ik wel klikken en ik zag witte vensters tevoorschijn komen. Ik besloot om de release candidate van windows 7 even te proberen. Tot mijn verbazing hoefde ik geen driver te installeren maar had windows automatisch een specifieke HD4650 driver geinstalleerd. Als ik nu video kijk heb ik geen last van flikkeringen. Ik dacht dat het aan mijn beeldscherm lag, maar het blijkt dus aan de driver voor mijn videokaart te liggen. Ik weet dat de drivers voor grafische kaarten de laatste jaren sterk verbeterd zijn, maar toch is het hartstikke jammer dat dit gebeurt. Ik ben in de afgelopen maanden Ubuntu-freak geworden, maar dit stelt me erg teleur... :( Ik wil eigenlijk weer Kubuntu draaien, maar ik wil wel fatsoenlijk video's kunnen bekijken.
PC Thuis: AMD Phenom 550 Dual Core @ 3.4Ghz (overgeklokt) | 2GB DDR3 1600Mhz Kingston | ATI Radeon HD4650 | 320GB HDD | Ubuntu 10.04 (64bits)
PC Werk: Intel Pentium E5200 Dual Core @ 2,5Ghz | 4GB DDR2 800Mhz OCZ | 500GB HDD | Ubuntu 10.04 (64bits)

Re: Drivers voor grafische kaarten in Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/19, 11:54:16 »
Ik moe je eerlijk zeggen dat de ATI drivers nog steeds bagger zijn. Ik had toen ook een ATI kaart en heb TEVEEL problemen mee gekregen uiteindelijk toch maar een Nvidia-kaart aangeschaft en tot nu toe geen enkel probleem ondervonden.

Maar dit terzijde Ik weet zelf niet hoe het nog steeds zit met Closed source ati drivers maar de ontwikkeling van de opensource drivers van ati gaat stukken beter. Je moet eens alle drivers van ATI verwijderen en aanvinken wat je voor je krijgt bij hardware drivers. Normaal is het flikkeren van beeld dat compiz aanstaat of iets dergelijks.

Je kunt de video-output ook veranderen alsgoed is staat ie op gl of zo probeer het te veranderen naar X11 al is dit zeggen ze slechtste kwaliteit omdat het traag is.

Re: Drivers voor grafische kaarten in Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/19, 11:59:10 »
Gebruik je voor het afspelen van Video's een backend zoals Xine of gewoon 'sudo apt-get install vlc' gedaan? Dat wil zeggen video kijken met vlc mediaplayer?

Met xine als backend raak ik ook verward in die keuzes als uitvoer mogelijkheid, gl, xv etc.... Met vlc speel ik alles probleemloos af, maar moet wel zeggen dat ik een nvidia heb gekozen juist vanwege de goede drivers.
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Drivers voor grafische kaarten in Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/19, 12:37:41 »
Ik wil ff een topic beginnen over de drivers voor grafische kaarten in ubuntu. Ik heb zelf een ATI Radeon HD4650 kaart en had nergens problemen mee, behalve als het aankwam op het bekijken van video's. Ik krijg dan af en toe een beetje flikkerende beelden. Het beeld zelf is scherp genoeg. Ik draaide Kubuntu als laatst en installeerde de nieuwe ATI Catalyst 10.2 driver. Na de herstart logde ik in en het laadscherm bleef hangen op de harddisk. Ik besloot na een paar keer herstarten om Kubuntu opnieuw te installeren. Toen ik inlogde na de schone installatie bleef mijn beeld zwart, zag ik alleen de muis, kon ik wel klikken en ik zag witte vensters tevoorschijn komen. Ik besloot om de release candidate van windows 7 even te proberen. Tot mijn verbazing hoefde ik geen driver te installeren maar had windows automatisch een specifieke HD4650 driver geinstalleerd. Als ik nu video kijk heb ik geen last van flikkeringen. Ik dacht dat het aan mijn beeldscherm lag, maar het blijkt dus aan de driver voor mijn videokaart te liggen. Ik weet dat de drivers voor grafische kaarten de laatste jaren sterk verbeterd zijn, maar toch is het hartstikke jammer dat dit gebeurt. Ik ben in de afgelopen maanden Ubuntu-freak geworden, maar dit stelt me erg teleur... :( Ik wil eigenlijk weer Kubuntu draaien, maar ik wil wel fatsoenlijk video's kunnen bekijken.

Wat shinger al zegt, als je hier goed rondkijkt zal je zien dat je echt niet de enige bent met problemen met een ATI kaart.

Heb je gebruikt gemaakt van envy? Dit is een tool om de nieuwste videekaart drivers mee te downloaden. Je vind het in synaptic door te zoeken naar envyng-gtk.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline jan11000

  • Lid
Re: Drivers voor grafische kaarten in Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/19, 16:16:45 »
Zet compiz eens uit, wat gebeurd er dan?
-Nog steeds fout dan is het de ati driver.

-Nu opeens goed.
(nu komt de gok van mij).
In compiz kun je de verversings snelheid wijzigen, wijzig dit eens naar de verversingssnelheid van je monitor.
Heb ergens een een beschrijving gezien of voor een film of voor een spel., dus je kan het beste googlen proberen.

Re: Drivers voor grafische kaarten in Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/19, 16:54:55 »
Bedankt allemaal, ik zal ut wel weer eens proberen. Wat zal ik eens met windows7 doen?? :|
PC Thuis: AMD Phenom 550 Dual Core @ 3.4Ghz (overgeklokt) | 2GB DDR3 1600Mhz Kingston | ATI Radeon HD4650 | 320GB HDD | Ubuntu 10.04 (64bits)
PC Werk: Intel Pentium E5200 Dual Core @ 2,5Ghz | 4GB DDR2 800Mhz OCZ | 500GB HDD | Ubuntu 10.04 (64bits)

Re: Drivers voor grafische kaarten in Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/19, 17:35:25 »
Wat zal ik eens met windows7 doen?? :|

eraf gooien
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Drivers voor grafische kaarten in Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/27, 22:11:57 »
gewoon erop laten?
motion@home:~$ sudo apt-get install steam