Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: antivirus  (gelezen 1833 keer)

noel

  • Gast
antivirus
« Gepost op: 2006/11/28, 21:13:17 »
ik ben op zoek naar een goed antivirus voor mijn 6.06
voor windows geen probleem, maar voor ubuntu?

ikzelf

  • Gast
antivirus
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/28, 21:19:43 »
voor ubuntu zijn er heel erg weinig virussen, als je toch graag een virusscanner wilt, dan moet je even zoeken op het forum.

nils holkerson

  • Gast
antivirus
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/28, 21:37:04 »
ik denk niet dat je er wat aan zult hebben, een virusscanner. ik heb sinds ik ubuntu draai geen virusscanner gebruikt. en nooit ergens problemen mee gehad. het is wel handig als je er een hebt voor het branden van cd's ed. om die vervolgens in een windows-pc te stoppen

Offline Dave

  • Lid
antivirus
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/28, 22:57:47 »
precies, daarom heb ik er ook 1 geinstalleerd.
ga je wat installeren voor iemand en zit er gelijk virussen op, kan toch niet?

Offline Dave

  • Lid
antivirus
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/28, 22:59:16 »
AVG trouwens. even zoeken op het forum over hoe te installeren.

Offline Soul-Sing

  • Lid
antivirus
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/28, 23:01:07 »
avast is prima en gratis

installen: daarna = avastgui = in de terminal. daarna een mooie graf.interface!

grafische bijdrage,
avast virusscanner, gratis voor linux. de deb. file installeren. gaat met behulp van debi, dus uitstekend. opstarten grafische interface: ga naar alacarte, kies bijv. voor internet, nieuw menu-item, boven en onder avastgui invullen, eventueel een prettig plaatje kiezen voor de snelkoppeling: klaar.
helemaal grafisch
helemaal gratisch

nils holkerson

  • Gast
antivirus
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/28, 23:07:10 »
Citaat van: leoquant
avast is prima en gratis

installen: daarna = avastgui = in de terminal. daarna een mooie graf.interface!
waar haal je die vandaan? in synaptic staat die bij mij niet.

KSR

  • Gast
antivirus
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/29, 02:55:23 »
Virusscanner is niet echt nodig onder Linux, maar als je toch zo graag wil: http://www.avast.com/eng/download-avast-for-linux-edition.html

Offline Soul-Sing

  • Lid
antivirus
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/29, 09:16:38 »
Citaat van: nils holkerson
Citaat van: leoquant
avast is prima en gratis

installen: daarna = avastgui = in de terminal. daarna een mooie graf.interface!
waar haal je die vandaan? in synaptic staat die bij mij niet.
op de site van =avast=. de deb file.
voor als je perse een scanner wil. :) ( het is niet echt nodig)

Offline Dave

  • Lid
antivirus
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/29, 09:30:50 »
wel als je regelmatig wat download ook voor anderen.
Straks krijgen linux gebruikers nog de naam virusverspreiders te zijn.
kleine moeite om bestanden voor het branden even te scannen.

nils holkerson

  • Gast
antivirus
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/29, 09:43:45 »
heb je wel een punt dave, een kennis van me had laatst zoveel virussen op zijn pc staan dat de provider hem erafgegooit heeft. wel draait hij windows, maar het lijkt me dat dit ook kan gebeuren als je linux hebt...

Azalin

  • Gast
antivirus
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/29, 15:58:27 »
Citaat van: nils holkerson
heb je wel een punt dave, een kennis van me had laatst zoveel virussen op zijn pc staan dat de provider hem erafgegooit heeft. wel draait hij windows, maar het lijkt me dat dit ook kan gebeuren als je linux hebt...
Kan me voorstellen dat een isp je verbinding dicht knikkert als je computer allerlei spam gaat sturen als gevolg van een worm of virus dat je PC heeft besmet, tenminste als dat er vreselijk veel zijn per keer en als je PC de hele dag aanstaat.
Maar onder Linux is de kans geloof ik kleiner dan 1 procent dat je PC besmet raakt met een worm of virus. Overigens gooien ze je verbinding echt niet dicht als er uit jou naam virussen of wormen verstuurd worden die helemaal niet door jou gestuurd zijn (van-veld spoofen) dus als ze niet van jouw PC afkomstig zijn of wanneer je veel van die rommel ontvangt.
Maar echt heel prettig is het natuurlijk niet wanneer iemand van jou een mailtje ontvangt met een attachment van iemand anders er aan waar, achteraf blijkt, een virus in zit... Dus een scanner kan misschien wel eens handig zijn, maar persoonlijk denk ik dan alleen bij het versturen en ontvangen van e-mail... ik moet eerlijk zeggen dat ik trouwens geen een heb draaien. Alleen zo nu en dan eens checken of er virus is, maar een on-access scanner gebruik ik niet.