Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!  (gelezen 3798 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Gepost op: 2017/11/27, 12:17:09 »
Vandaag is de vrijgave van Linux Mint 18.3 Sylvia officieel aangekondigd:
https://blog.linuxmint.com/?p=3457

Prachtig nieuw spul, met interessante nieuwigheden als de Flatpak-infrastructuur, waardoor je altijd de nieuwste stabiele versie kunt hebben van bepaalde toepassingen.  :)

Opwaarderen doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/9

Direct-doen-lijstjes:
https://sites.google.com/site/computertip/meteendoenmint

Let op: vooralsnog zijn alleen de Cinnamon- en Mate-edities uitgebracht. De Xfce- en KDE-edities volgen zoals gebruikelijk wat later. Sylvia is trouwens de laatste Mint die ook een KDE-editie heeft; met ingang van de 19-serie zal Mint alleen nog te krijgen zijn in Cinnamon, Mate en Xfce.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/27, 12:19:59 door Pjotr »

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/27, 13:26:13 »


??!!! GEEN MINT KDE MEER!???
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/27, 13:35:14 »
18.3 is de laatste. Mss dat de Duitse Linux Mint community dan een KDE versie maakt, ze maken nu nl ook Lxde versies.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/27, 13:38:36 »


??!!! GEEN MINT KDE MEER!???
18.3 nog wel, maar 19 niet meer:
https://blog.linuxmint.com/?p=3418

Tja, een kleine ontwikkelaarsploeg moet keuzes maken....
Citaat
KDE is a fantastic environment but it’s also a different world, one which evolves away from us and away from everything we focus on. Their apps, their ecosystem and the QT toolkit which is central there have very little in common with what we’re working on.

Maar het valt in de praktijk mee:
Citaat
Users of the KDE edition represent a portion of our user base. I know from their feedback that they really enjoy it. They will be able to install KDE on top of Linux Mint 19 of course and I’m sure the Kubuntu PPA will continue to be available.

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/27, 14:19:26 »
Of OpenSuse toch weer eens gaan verkennen. Ik ben daar toen mee opgehouden omdat ik geen touw kon vastknopen aan hoe deze te installeren.......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/27, 16:15:29 »
Hoi luitjes,
Aan de hand van de site van pjotr, heb ik opgewaardeerd via de terminal, omdat ik bij updatebeheer/bewerken geen mogelijkheid had.
Dit werkte verder goed. Echter daarna heb ik via de terminal ook het aanmeldvenster willen installeren, ik krijg daar geen dialoogvenster om te kiezen.
Na het opstarten kreeg ik de melding dat er geen groetvenster is, probeer op een andere manier aan te melden. Ik moet nu via de commandlijn ( ctrl-alt-F1 ) me aanmelden, en dan met startx de zaak starten, wat gelukkig wel werkt. Nogmaals geprobeerd om dat aanmeldvenster te installeren, echter geen resultaat. Hoe krijg ik het aanmeldvenster terug?
Alvast bedankt voor de reacties

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/27, 16:26:26 »
Hoi luitjes,
Aan de hand van de site van pjotr, heb ik opgewaardeerd via de terminal, omdat ik bij updatebeheer/bewerken geen mogelijkheid had.
Dat klopt, die mogelijkheid komt na een week of zo
Edit : kan nu al via update manager
« Laatst bewerkt op: 2017/11/27, 16:41:34 door rico70 »

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/27, 19:04:28 »
Komt bij mij niet in beeld via de door Pjotr beschreven route.

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/27, 19:52:50 »
Citaat
Komt bij mij niet in beeld via de door Pjotr beschreven route.
Ooh!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/27, 21:30:01 »
Komt bij mij niet in beeld via de door Pjotr beschreven route.
Mss moet je overschakelen naar de hoofd server, lokale mirrors lopen vaak achter

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/27, 21:45:53 »
Klopt. Dank. ;)

Offline ecb

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/28, 11:19:11 »
Geheel kunnen bijwerken via bijwerkbeheer.  ^-^

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/29, 09:00:00 »


??!!! GEEN MINT KDE MEER!???
18.3 nog wel, maar 19 niet meer:
https://blog.linuxmint.com/?p=3418

Tja, een kleine ontwikkelaarsploeg moet keuzes maken....
Citaat
KDE is a fantastic environment but it’s also a different world, one which evolves away from us and away from everything we focus on. Their apps, their ecosystem and the QT toolkit which is central there have very little in common with what we’re working on.

Maar het valt in de praktijk mee:
Citaat
Users of the KDE edition represent a portion of our user base. I know from their feedback that they really enjoy it. They will be able to install KDE on top of Linux Mint 19 of course and I’m sure the Kubuntu PPA will continue to be available.

@ Pjotr: In de onderste regel van je citaat zie ik staan: "They will be able to install KDE on top of LM 19 of course"
In jouw computertips echter raad je ten eerste al af met verschillende werkomgevingen te knoeien en KDE veroorzaakt de meeste storingen van allemaal. Ik meen dat hier mijn kennis wellicht tekort schiet. Dus hoe moet ik dit zien? Wat zijn de mogelijkheden?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/29, 10:51:49 »
@ Pjotr: In de onderste regel van je citaat zie ik staan: "They will be able to install KDE on top of LM 19 of course"
In jouw computertips echter raad je ten eerste al af met verschillende werkomgevingen te knoeien en KDE veroorzaakt de meeste storingen van allemaal. Ik meen dat hier mijn kennis wellicht tekort schiet. Dus hoe moet ik dit zien? Wat zijn de mogelijkheden?
Goeie vraag.... Daar heb ik nog niet over nagedacht, eerlijk gezegd. Ik weet het niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/29, 13:18:05 »
Zo heel erg zijn die "storingen" door er een andere DE bij te installeren ook weer niet. Als je KDE bovenop Mint wil, installeer het dan bij. Je kan dan nog altijd "dubbele" programma's verwijderen en indien gewenst je login manger vervangen. Logischer is natuurlijk meteen voor een distributie te gaan die standaard met KDE komt.   

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/29, 13:44:51 »
Zo heel erg zijn die "storingen" door er een andere DE bij te installeren ook weer niet. Als je KDE bovenop Mint wil, installeer het dan bij. Je kan dan nog altijd "dubbele" programma's verwijderen en indien gewenst je login manger vervangen. Logischer is natuurlijk meteen voor een distributie te gaan die standaard met KDE komt.   
@ Pjotr: In de onderste regel van je citaat zie ik staan: "They will be able to install KDE on top of LM 19 of course"
In jouw computertips echter raad je ten eerste al af met verschillende werkomgevingen te knoeien en KDE veroorzaakt de meeste storingen van allemaal. Ik meen dat hier mijn kennis wellicht tekort schiet. Dus hoe moet ik dit zien? Wat zijn de mogelijkheden?
Goeie vraag.... Daar heb ik nog niet over nagedacht, eerlijk gezegd. Ik weet het niet.

Het idee van werkomgevingen over elkaar installeren spreekt mij toch niet zo ondanks dat de storingen vast mee zullen vallen.
Aangezien ik vooral een gebruiker ben die doorgaans weinig expertise heeft in prutsen "onder de motorkap", neig ik er naar om op termijn over te stappen naar Kubuntu. Enkele zaken staan mij daar wel in tegen: ik vind enkele stukken software van mint voor dagelijks gebruik wat makkelijker maar dat is in Kubuntu installeerbaar. Dan maar wat minder lui. Het updatebeleid van Mint vind ik wel een heel groot voordeel t.o.v. Kubuntu. Het alternatief is uitwijken naar Mint XFCE mijn tweede favoriete werkomgeving.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/29, 13:51:22 »
Ik ben zeer tevreden met Cinnamon en Mate. Geen problemen met de combinatie.

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/29, 14:11:26 »
Ik ben zeer tevreden met Cinnamon en Mate. Geen problemen met de combinatie.
Er schijnt ook vooral veel problematiek te zijn met de combinaties met KDE
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/29, 15:06:31 »
@ZijneBalorigheid, xenopeek van het engelse Mint forum heeft aangegeven dat hij een handleiding wil maken om KDE te installeren en Xfce te verwijderen.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=1383979#p1383979

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/29, 15:09:10 »
@ZijneBalorigheid, xenopeek van het engelse Mint forum heeft aangegeven dat hij een handleiding wil maken om KDE te installeren en Xfce te verwijderen.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=1383979#p1383979
Daar kun je op vertrouwen: xenopeeks handleidingen zijn altijd betrouwbaar en van topkwaliteit.  :)

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/29, 15:13:39 »
@ZijneBalorigheid, xenopeek van het engelse Mint forum heeft aangegeven dat hij een handleiding wil maken om KDE te installeren en Xfce te verwijderen.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=1383979#p1383979
Daar kun je op vertrouwen: xenopeeks handleidingen zijn altijd betrouwbaar en van topkwaliteit.  :)

Dank u beiden! Ik liep er hard aan te denken om over dit onderwerp een aparte draad aan te maken zodat de focus hier kan liggen op Mint 19 op zich.
Er rijzen bij mij wat vragen, die zal ik daar dan stellen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/29, 15:19:21 »
En zodra Mint 19 uit is even de site van de duitse Mint community in de gaten houden. Ze maken nu Lxde versies voor LMDE, Mint 17.3 en 18.x
Kans bestaat dat ze tzt ook KDE versies gaan maken voor Mint 19

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/29, 21:30:02 »
Blij met de update, ook snel even bij 'flatpak' gekeken en dat ziet er wel leuk uit.

Over het verdwijnen van KDE in Mint 19 nog het volgende.
Ik lees iets over het 'ombouwen' van een bestaande Mint editie met een andere desktop.
Natuurlijk zou zoiets best kunnen, maar de kans dat er wat blijft hangen qua 'vervuiling' is natuurlijk aanwezig.
Kubuntu ombouwen zou wellicht nog een betere keuze zijn omdat deze hetzelfde motortje heeft als Mint en KDE al als werkomgeving.  Er blijft natuurlijk wel wat sleutelwerk over omdat Mint een aantal dingen anders geregeld heeft. De beste oplossing is indien men echt Mint en KDE wil gebruiken een minimale Ubuntu installatie doen (dus zonder desktop) en dan de pakketbronnen aanpassen en overzetten naar Mint. Vanuit daar dus alle programma's inclusief KDE downloaden en installeren, het kost zeker meer tijd en is wat meer werk maar dan heb je geloof ik wel de best mogelijke vervanger. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/29, 21:44:12 »
De beste oplossing is indien men echt Mint en KDE wil gebruiken een minimale Ubuntu installatie doen (dus zonder desktop) en dan de pakketbronnen aanpassen en overzetten naar Mint. Vanuit daar dus alle programma's inclusief KDE downloaden en installeren, het kost zeker meer tijd en is wat meer werk maar dan heb je geloof ik wel de best mogelijke vervanger.
Dat lijkt me inderdaad een goede aanpak.

Dit is de regel in mijn pakketbronnenlijst voor de Mintbronnen van 18.3 Sylvia:
deb http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/packages sylvia main upstream import backport
Het enige wat je dan hoeft te doen, is het woord "sylvia" te vervangen door de (nu nog onbekende) codenaam van Mint 19. Voeg daarna deze regel toe aan de pakketbronnenlijst van Ubuntu 18.04 minimal en klaar is Kees.

Het enige wat dan nog van belang is, is dat je de juiste Mintpakketten kiest om te apt-getten. Dit is alvast een (incompleet!) overzicht van wat er te kiezen is:
https://translations.launchpad.net/linuxmint/latest/+lang/nl
« Laatst bewerkt op: 2017/11/29, 21:48:50 door Pjotr »

Re: Linux Mint 18.3 Sylvia is uitgebracht!
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/30, 07:57:35 »
Goedemorgen,

Over deze kwestie heb ik maar even een aparte draad gemaakt
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103318.msg1013012#msg1013012

Kunnen we daar zo veel over Mint KDE kletsen als we willen. En zo niet, is het ook goed ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.