Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu heeft geen draadloos internet  (gelezen 3294 keer)

Offline Inderdaad

  • Lid
Ubuntu heeft geen draadloos internet
« Gepost op: 2010/08/10, 15:03:48 »
Ik heb eergisteren Ubuntu op mijn computer gezet met Wubi. Ik had problemen met het krijgen van internet en heb hierna via Windows zowat heel het internet afgestruind op zoek naar antwoorden. Omdat internet onder andere zei dat Wubi niet ideaal is heb ik meteen Wubi eraf gegooid en Ubuntu vanaf een USB-stick op een aparte partitie geïnstalleerd. Mijn computer heeft nu dus twee besturingssystemen: Windows Vista en Ubuntu (10.04, dacht ik).

Het probleem is ongeveer als volgt: Als ik in Ubuntu verbinding wil maken met het netwerk vraagt hij eerst om de sleutel en daarna probeert hij verbinding te maken. Na enige tijd geeft hij echter het bericht 'Wireless network disconnected'. Ik kan dit trucje herhalen zo vaak ik wil, maar Ubuntu blijft weigeren verbinding te maken. De grap is dat ik ook geprobeerd heb om mijn computer via een ethernet-kabel dan toch aan het internet te hangen, maar zelfs deze 'Wired connection' pakte hij niet, met dezelfde symptomen als hierboven. Windows maakt verbinding als altijd en ik post dit topic dan ook via Windows.

Via het internet vond ik iets over 'Wake-on-LAN' dat het probleem schijnt op te lossen, maar de site waarop deze oplossing wordt beschreven is inmiddels dood. Wat ik dus precies moet doen is onduidelijk. Ik heb in de BIOS instellingen in het energiebeheer geloof ik 'Resume from LAN' op 'enabled' gezet, maar nog weinig verschil gemerkt. Drivers downloaden wil ook niet helemaal omdat Ubuntu nog geen internetverbinding heeft.

Volgens ipconfig (Windows) is mijn ethernet-adapter van het type "NVIDIA nForce 10/100/1000 Mbps Ethernet" en mijn draadloze netwerk-adapter van het type "802.11 n/g/b Wireless LAN USB Adapter".

Wie kan mij helpen?

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Inderdaad

  • Lid
Re: Ubuntu heeft geen draadloos internet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/10, 15:15:07 »
Beide sites had ik al eens eerder gevonden. Ik heb mijn installatie ook gedraaid met de tips van die site aan de hand.

Het commando ipconfig /release lijkt niet te werken; toch zou ik dat nog eens kunnen proberen, eventueel ook met bedraad internet. De andere pagina begint meteen met: installeer drivers, maar gaat er dan vanuit dat bedraad internet werkt. Hoe kan ik binnen Windows die drivers vinden en ze vervolgens in Ubuntu installeren?

Re: Ubuntu heeft geen draadloos internet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/10, 15:57:14 »
Voor de Wifi verbinding, zorg dat je de cd met Window drivers bij de hand hebt of kopier het inf bestandje van je Windows installatie en volg dan punt 11 van de link voor geen draadloos.
Voor je bedraade internet, probeer het eerst met ipconfig /release let op de spatie voor /
En kan je een terminal openen (onder Hulpmiddelen) en daarin typen:  ifconfig   en de uitkomst hier plaatsen via kopiëren en plakken?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu heeft geen draadloos internet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/11, 07:25:01 »
ik gebruik een modem van Thomson draadloos moest alleen. SSID code invullen en de WPA code en werkt perfect.
volgens mijn is dat met andere modems ook zo. als het goed is staat de code onder op de modem. dan moet het goed gaan O0

als ik het goed heb begrepen gaat het om WIFI thuis en niet onderweg?.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu heeft geen draadloos internet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/11, 07:32:16 »
Het is wel raar dat het bedraad netwerk ook niet doet. Dit moet eigelijk direkt werken, zelfs vanaf de live-cd. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Ubuntu heeft geen draadloos internet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/11, 09:30:13 »
het kan zijn de bedraad internet ook niet meteen werkt.
ik had een redelijke nieuwe computer samengesteld en kreeg video pas werkend na wat tweaks.
bovendien moest ik via windows een linux driver downloaden van de fabrikant van mijn netwerkkaart (realtek)
en vervolgen onder Linux installeren. (ik had een partitie die ik vanuit beide OS kon benaderen maar even op usb stick zetten werkt ook)

eerst gaf bedraad netwerk aan dat er wel een verbinding was maar nadat ik het connecte door erop te klikken, gaf het "no connection" na een minuut.
na het installeren van de driver verbond deze automatisch

EDIT:
ik kan niet zo weten wat je moederbord is dus kan ook niet voor je opzoeken welke driver je nodig hebt.

misschien kun je met jouw product specificaties op nividia site drivers vinden
heel mischien kun je het met deze algemene driver van nForce regelen omdat ik geen specifieke driver heb kunnen vinden
http://us.download.nvidia.com/XFree86/nforce/1.25/NFORCE-Linux-x86-1.25.zip
« Laatst bewerkt op: 2010/08/11, 09:45:11 door Gr8Jen »

Offline Inderdaad

  • Lid
Re: Ubuntu heeft geen draadloos internet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/11, 11:55:21 »
Ik zal eens kijken naar die driver. Ik heb gisteren geprutst met drivers en dergelijk, en kwam op 'packages' die normaal heel simpel via Synaptic worden geinstalleerd maar waar ik geen raad mee wist toen ik ze via Windows moest downloaden. Weet iemand hoe dat ik zijn werk gaat? Hoe installeer ik een package (extensie .tar.gz) ?

Stel dat ik nu bedraad netwerk draaiende heb, haalt Ubuntu dan zelf ook drivers op voor mijn draadloze adapter?

@lachendearend: SSID hoef ik geloof ik niet in te vullen, omdat mijn netwerk zelf uitzendt. Ik weet de WPA code, maar dat helpt me niet verder. Het gaat inderdaad om een thuisnetwerk.

@MKe: Tja.. (coole avatar, btw xD)

@Gr8Jen: Ik doe het inderdaad ook via een partitie die beide OS kunnen benaderen. Ubuntu kan trouwens ook mijn C-schijf in, is dat raar? Aangezien Windows daar op staat. En mijn moederbord.. daar zeg je me wat. Hoe kan ik daar zelf achter komen? Ondertussen ga ik eens kijken wat ik met die driver kan bereiken.

EDIT: Help! Wil ik die driver installeren, moet ik kiezen uit: Fedora 7, RHEL3_U9, RHEL4_U5, RHEL5_U6, RHEL5, RHEL5_U1, SLES10_SP1 en SuSE 10.2. Wat te kiezen? Bovendien beweert de readme dat "This archive provides drivers for SATA and LAN controller of NVIDIA nForce 550/570/590 and NVIDIA nForce professional 3600/3400/3050." Is dat wel wat ik zoek?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/11, 12:03:12 door Inderdaad »

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Ubuntu heeft geen draadloos internet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/11, 20:48:07 »
misschien kun je beter een driver zoeken die bij jouw moederbord past.

je hebt geen fedora of opensuse en ik weet niet war die andere voor staan.
als je jouw pc opstart staat er heel even je type moederbord.
en je kan ook je computerkast even openmaken. type en merk staat staat meestal op het moederbord zelf