Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Traag Opstarten  (gelezen 3721 keer)

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Gepost op: 2008/05/03, 00:45:10 »
Hallo allemaal,

Ik gebruik ubuntu nu al een maand of twee en ben zeer tevreden.
Het enigste wat me echt tegen valt is dat het opstarten van mijn laptop nu langer duurt.(veel langer)

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

MightyA

Offline siegi

  • Lid
Traag Opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 00:59:52 »

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 01:07:12 »
Citaat van: siegi
Is het scherm toevallig zwart tijdens het opstarten?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/handig/#head-95de8da3d3ca25014ccfb733243beab353257021
Ten eerste bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb eens gekeken.
Bij mij staat er 1200x800, dat klopt wel geloof ik.

Ik heb nu nog dualboot en nadat ik voor ubuntu kies laad die eerst met een balkje
dat op en neer gaat. Daarna laad er een balkje dat vol loop, deze blijft op 1/3 ong 10 sec hangen
dan schiet deze door. Na het inloggen krijg ik eerst de standaart ubuntu wallpaper ong 20 sec.
Dan komt mijn thema en alles loopt verder perfect door.

Groetjes Mightya

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/12, 19:09:12 »
BailHope

Heb gehoord dat jij misschien een oplossing weet, ik weet niet precies hoe de mail functie op dit forum werkt.
Dus ik probeer het zo nog eens.

Traag Opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/12, 19:39:55 »
Tja, de kans dat je op deze manier de aandacht van Bail trekt, is maar klein he.
Als je nou eens ging zoeken onder gebruikerslijst (helemaal bovenaan) Daar zoek je Bail Hope, vervolgens zie je dan vanzelf wel iets emailachtigs staan.
Succes ermee.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Traag Opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/12, 19:43:28 »
Het kan zijn, dat Ubuntu je NTFS partitie test, dat gaat bij mij ook erg traag op een dual-boot systeem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Tsiburaska

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/12, 19:51:38 »
Een Windows waar later Linux op komt heeft dit wel vaker, zie boven staande bericht, dus als je een PC wilt zonder deze bekende elende eerst Linux versie naar keuze en dan pas windows.

Een mogelijkheid is om Windows van C naar D schijf te zetten, en dan C verwijderen en daar linux op te zetten zodat deze vooraan komt, maar dat kun je terug vinden op het  Windows forum  www.helpmij.nl

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/12, 19:55:01 »
Misschien heb ik zijn aandacht niet gekregen, maar ik weet wel hoe en wat nu.

Dus allemaal bedankt,

Ik ga eerst een proberen zonder dualboot.
Als dat niet werkt. Ga ik eens naar de gebruikerslijst.

Nogmaals bedankt.

Mightya

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/12, 19:57:28 »
Citaat van: Tsiburaska
Een Windows waar later Linux op komt heeft dit wel vaker, zie boven staande bericht, dus als je een PC wilt zonder deze bekende elende eerst Linux versie naar keuze en dan pas windows.

Een mogelijkheid is om Windows van C naar D schijf te zetten, en dan C verwijderen en daar linux op te zetten zodat deze vooraan komt, maar dat kun je terug vinden op het  Windows forum  www.helpmij.nl
Werkt het ook als ik winblow er gewoon afgooi met gparted???

Offline lizardman

  • Lid
Traag Opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/12, 19:58:05 »
Hmmz.. ik heb reeds op 2 verschillende laptops het traag opstarten gezien. Het heen en weer gaande balkje blijft in de midden ergens steken en staat daar geruime tijd stil, dan gaat hij verder en gaat over in de vol-lopende balk en start verder normaal op. Beide laptops hadden dit verschijnsel niet bij vorige versies (dapper, feisty, gutsy).

Weet echter nog steeds niet waar nu precies de knoop zit, maar vermoed dat het iets met hardware (hdd) detectie te maken heeft.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Tsiburaska

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/12, 20:05:11 »
Lizardman , U zou nog last kunnen hebben van achtergebleven niet verwijderde windows deeltjes die storen...
Zet de harde schijf een vol met films en als vol deze verwijderen, alle rotzooi is dan overschreven geweest...


@ Mightya,
Of het verwijderen helpt weet je nooit zeker,
ik zou dit alleen doen als je windows nooit of niet meer gebruik en geen
garantie meer hebt want bij alleen Linux en geen windows meer doen ze voor garantie die niets met Linux te maken heeft al moeilijk!

Offline lizardman

  • Lid
Traag Opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/12, 20:13:32 »
Citaat van: Tsiburaska
Lizardman , U zou nog last kunnen hebben van achtergebleven niet verwijderde windows deeltjes die storen...
Zet de harde schijf een vol met films en als vol deze verwijderen, alle rotzooi is dan overschreven geweest...
Voor de duidelijkheid: beide laptops zijn dualboot, en waren dat ook tijdens vorige versies (Dapper, feisty, gutsy). Ze zullen dat ook in de toekomst blijven, en het kan niet zo zijn dat Windows er af zou moeten om netjes te kunnen opstarten. Veel beter lijkt mij om uit te zoeken wat er precies dwars zit en daar een oplossing of zonodig een workaround te verzinnen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Traag Opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/12, 20:18:46 »
Druk eens in het grub menu op de e, kies de regel die begint met "kernel" en druk weer op de e
Haal aan het einde van de regel "quiet" en "splash" weg, druk op enter en daarna op de b.
Nu kan je precies zien waar hij mee bezig is tijdens het opstarten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Traag Opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/12, 20:21:59 »
Ik vermoed het nieuwe systeem van herkenning van video-hardware. Probeer dit eens:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu
(punt 3)

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/12, 20:22:19 »
Citaat van: Tsiburaska
Lizardman , U zou nog last kunnen hebben van achtergebleven niet verwijderde windows deeltjes die storen...
Zet de harde schijf een vol met films en als vol deze verwijderen, alle rotzooi is dan overschreven geweest...


@ Mightya,
Of het verwijderen helpt weet je nooit zeker,
ik zou dit alleen doen als je windows nooit of niet meer gebruik en geen
garantie meer hebt want bij alleen Linux en geen windows meer doen ze voor garantie die niets met Linux te maken heeft al moeilijk!
Windows word door mij alleen nog voor 1 spel gebruikt. Windows partitie is 5Gb.
Qua garantie maak ik mij geen zorgen, is toch alleen voor hardware en hebben niks met mijn software te maken. Als ik echte grote software problemen heb. Alles herinstalleren.

Ik heb een intel centrino, alles werd lekker vanzelf herkend en werkt zonder problemen.
Ik ga nu eens een stopwatch pakken en kijken wat het aan tijd scheeld zonder windows partitie.
Ik zal de plaats waar windows heeft gestaan unlocated achterlaten.

Ik laat het jullie nog wel weten.

Offline lizardman

  • Lid
Traag Opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/12, 20:22:36 »
De verschijnselen die in deze bug:https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/190414 worden beschreven doen zich voor. Met dien verstande dat het stilstaan langer dan 10 seconden duurt.

*edit* @pjotr Tip van jou natuurlijk al lang geprobeerd :-) Hielp echter niet, helaas.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/12, 20:25:23 »
Citaat van: pjotr123
Ik vermoed het nieuwe systeem van herkenning van video-hardware. Probeer dit eens:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu
(punt 3)
Ik heb daar al eens naar gekeken, mijn resolutie staat op 1200x800.
Zo heb ik hem ook ingesteld bij mijn >voorkeuren >schermresolutie

Ga er vanuit dat ik niet per se 800x600 moet gebruiken voor een snelle start.

Groetjes Mightya

Offline lizardman

  • Lid
Traag Opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/12, 20:45:57 »
Ik zal morgen (later op de dag als ik bij een van de laptops kom) de workaround die wordt voorgesteld in bug#190414 door Stéphan Kochen gaan proberen.

Wordt vervolgd..
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/12, 20:47:31 »
Citaat van: lizardman
Ik zal morgen (later op de dag als ik bij een van de laptops kom) de workaround die wordt voorgesteld in bug#190414 door Stéphan Kochen gaan proberen.

Wordt vervolgd..
Ho ess eff

Hoebedoel je bug#190414, waar kan ik hier meer over lezen.

Graag meer info over wat je bedoeld.

Alvast bedankt Mighty a

Offline lizardman

  • Lid
Traag Opstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/12, 20:56:09 »
deze: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/190414 maar ik had hem ook al genoemd in post #16 ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/12, 20:58:42 »
Citaat van: lizardman
deze: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/190414 maar ik had hem ook al genoemd in post #16 ;)
Had al eff gegoogld maar heb niet de rechten om menu.lst te wijzigen. Dus eerst dat eff uitzoeken.

Hahahaha
Je zult wel denken, die kerel weet nog geen eens hoe die zijn rechten moet krijgen en zit al in de menu.lst

Offline lizardman

  • Lid
Traag Opstarten
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/12, 21:04:20 »
Je kunt de tip die Johanvd hiervoor beschrijft eens proberen dan kun je zien wat er gebeurd, en of het zin zou hebben je menu.lst aan te passen.

Rechten: Alt-F2 vul dan in gksu gedit. Dan je passwoord. Daarna start de tekst-editor op met root rechten en kun je je menu.lst bewerken.
*Maar opgepast* want foutjes in menu.lst kunnen vervelende gevolgen hebben.

*edit* zpelling
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/12, 21:31:19 »
Citaat van: lizardman
Je kunt de tip die Johanvd hiervoor beschrijft eens proberen dan kun je zien wat er gebeurd, en of het zin zou hebben je menu.lst aan te passen.

Rechten: Alt-F2 vul dan in gksu gedit. Dan je passwoord. Daarna start de tekst-editor op met root rechten en kun je je menu.lst bewerken.
*Maar opgepast* want foutjes in menu.lst kunnen vervelende gevolgen hebben.

*edit* zpelling
Kijk eens

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=cb89b6b6-ca50-444a-aa43-cc79d7e63102 ro
#   clocksource=hpet

## Setup crashdump menu entries
## e.g. crashdump=1
# crashdump=0

Dit stond in menu.lst
Nou heb ik toegevoegd "#   clocksource=hpet"
Dit heeft niet geholpen maar ik weet ik niet of ik het juist heb toegevoegd.

Mightya

  • Gast
Traag Opstarten
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/12, 21:54:20 »
Citaat van: lizardman
deze: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/190414 maar ik had hem ook al genoemd in post #16 ;)
Super Bedankt, om daar eens mee te beginnen.

Het heeft absoluut zeker geholpen. Nu duurt het 2 sec en dan komt het laadbalkje.

Dit heb ik gedaan

Alt F2 en "gksu gedit" ingetypt
Heb het menu.lst geladen. (>Bestandssysteem>boot>Grub>menu.lst)

Heb dit daar aan toegevoegd. (Het geen dat tussen haakjes staat, haakjes weglaten)

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=cb89b6b6-ca50-444a-aa43-cc79d7e63102 ro
(# defoptions=quiet splash clocksource=hpet)

Daarna via de terminal "$ sudo update-grub"

Opnieuw opgestart, kon mijn ogen niet geloven.
Geweldig zo`n Linux systeem.

Super bedankt nog een keer.

Groetjes Mightya

-----------------------------------------------edit-------------------------------------------
@laacque: Hahahaha, toch maar goed dat ik zo om de aandacht heb gevraagd. :P
-----------------------------------------------edit-------------------------------------------

Offline lizardman

  • Lid
Traag Opstarten
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/12, 21:57:37 »
Hee, kijk ik ff niet en dan heeft ie het al opgelost :)
Mooi dat het werkt, ik ga het morgen meteen proberen als ik in de buurt van die laptop kom.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)