Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KVM en USB  (gelezen 944 keer)

Offline cor9957

  • Lid
KVM en USB
« Gepost op: 2009/02/19, 09:01:57 »
Hoi allemaal,

Ik heb een (vind ik) vreemd probleem.
Ik heb een server (HP Proliant ML350 G5) met daarop Ubuntu 8.04 Server 64 bit geïnstalleerd. Met KVM heb ik daarop 2 virtuele servers (1 x CentOS 5.2 (file server) en 1 x Windows 2003 Enterprise Edition Windows Terminal Server) draaien. Deze setup werkt als een speer en super stabiel.
Waar ik een probleem mee heb is het volgende; aan de machine hangt een USB HD voor de backup, onder Ubuntu zie ik die als /dev/sda. Omdat alle bestanden op de CentOS server staan wil ik de USB schijf 'forwarden' van de Ubuntu naar de CentOS server. Ik doe dit door de CentOS server op te starten en daarbij de optie -hdd /dev/sda mee te geven.
Als de CentOS server dan is gestart kan ik de USB HD mount als /dev/hdd1 en kan er netjes op lezen en schrijven. Het probleem is nu dat na verloop van tijd de USB HD in Ubuntu verhuist van /dev/sda naar /dev/sdb met als gevolg dat de schijf niet meer te benaderen is onder CentOS.
Heeft iemad anders iets soortgelijks ook al eens aan de hand gehad en heeft daar een oplossing voor gevonden die hij/zij wil delen. Weet iemand misschien een andere (stabielere) oplossing om een USB apparaat onder KVM te 'forwarden'
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Cor.

Offline mrGee

  • Lid
Re: KVM en USB
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/19, 10:15:54 »
Hallo
Ik heb hier zelf nog niet mee te maken gehad, maar ben hier in een ander forum wel eens over
gestruikeld. Gebruikt worden oa. udev en zijn set regels
Wat je in ieder geval wilt, is dat de usb device 'persistent' aanwezig is of gevonden
kan worden.
Hier;
http://www.reactivated.net/writing_udev_rules.html#builtin

check oa. even; builtin persistent naming schemes
En ik dacht dat in dit forum ook al aandacht is geschonken aan het
labelen van een disk, om hem zo ten allen tijde weer terug te vinden

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >