Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub bootloader op diskette ?  (gelezen 2827 keer)

grub bootloader op diskette ?
« Gepost op: 2006/09/15, 11:48:58 »
Hoy,

Ben vandaag even bezig geweest om alle info
die ik tot hiertoe had verzameld te ordenen.
interessante  info heb ik hier gevonden : http://home.kabelfoon.nl/~moongies/sw9vc4htz2/linux_installatiehandleiding.pdf

Hier wordt vermeld de grub bootloader op een diskette te zetten en zo dan linux op te starten.Op mijn 1e Hdd van 60 gb stonden 4 partities : C E F en G. G heb ik als logische partitie verwijderd zodat ik nu een vrjie ruimte heb van 12,69 gb.
Mijn plan : ubuntu opstarten van de cd en installen op deze beschikbare ruimte, maar GRUB op een diskette installeren. Lijkt dat haalbaar ?
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

grub bootloader op diskette ?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/15, 12:03:59 »
Dit is de info volgens ubuntu; blijkbaar wordt de partitie die ik heb vrijgemaakt niet vermeld:

Disk /dev/hda: 60.0 GB, 60040544256 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 7299 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1        1435    11526606    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            1436        7298    47094547+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5            1436        3985    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda6            3986        5642    13309821    7  HPFS/NTFS

Disk /dev/hdb: 122.9 GB, 122942324736 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14946 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdb1               1        2550    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/hdb2            2551       14946    99570870    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hdb5            2551        7649    40957686    7  HPFS/NTFS
/dev/hdb6            7650       14946    58613121    7  HPFS/NTFS
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

grub bootloader op diskette ?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/16, 15:30:54 »
Sorry dat ik zo doordram over installatie op deze pc maar volgens deze informatie is het niet aan te raden grub op MBR te zetten onder Win2K :

http://home.zonnet.nl/fred.van.lieshout/linux/HOWTO/grub-w2k-howto-nl.html
:lol:
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/16, 16:03:35 »
"'ik' heb gehoord dat Windows 2000/Windows XP of anti-virus software kan klagen als de MBR niet de Windows opstartsoftware bevat."

Niet mijn ervaring! Ik heb een dual boot systeem met Windows XP Professional SP-2 en Ubuntu. Grub staat gewoon in de MBR.

Op de Windowspartitie staat Avast antivirus. Geen enkel probleem gehad, Windows XP start zonder piepen op en ook Avast klaagt niet.

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/16, 16:14:44 »
Aanvulling op mijn eerdere bericht:

Misschien dat er moeilijkheden kunnen ontstaan als je Norton antivirus op de Windowspartitie hebt ge

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/16, 16:40:19 »
Citaat van: pjotr123
Aanvulling op mijn eerdere bericht:

Misschien dat er moeilijkheden kunnen ontstaan als je Norton antivirus op de Windowspartitie hebt ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/16, 17:16:40 »
Hahaha, fantastisch, Profox!
Ook al is het waarschijnlijk geGIMPt...

Groet, Pjotr.

Azalin

  • Gast
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/17, 01:51:02 »
Ik weet in elk geval uit ervaring dat Norton een probleem heeft als het Windows inderdaad niet in de MBR staat... met andere woorden, als GRUB dus in je MBR staat dan gaat het lopen zeuren. Maar moeten we een programma als Norton ook serieus gaan nemen? Dit is het programma dat niet meer update of de on-access scanner laat crashen als de systeem schijf een bepaalde naam heeft... een bepaalde naam zoals bijvoorbeeld Systeem of geen naam... Mijn hemel. Lekker profi. Dus MOET je met Windows werken? Dan schop Norton er zo hard af dat er een gat in de muur ontstaat... want hoewel mcafee erg is, Norton  is bijna net zo erge rommel. Neem dan AVG, Avast of NOD32

grub bootloader op diskette ?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/17, 11:52:06 »
Hoy,
Ja ik weet zeer goed dat Norton problemen geeft. Ik heb Internet Security op mijn systeem staan , onder licentie van mijn provider (Belgacom ADSL Multi).Dit is inbegrepen in het abonnement Multi (toegang met meerdere PC's)
Ik werk nog altijd met Win2K (tamelijk stabiel, stabieler dan xp) op een systeem van 4 jaar oud.
AVG heb ik al goede ervaring mee, maar Win2K heeft gen firewall . Misschien freeware (Seagate personal firewall)

Plan is om begin volgend jaar een nieuwe configuratie te bouwen.
http://www.forcom.be/indexbig.htm
Volgens jullie gesprekken op het forum hebben jullie blijkbaar een voorliefde voor Mac hardware of vergis ik me?

Daar zou ik dan in dual boot XP en ubuntu op installeren. Ik moet dan toch helemaal opnieuw beginnen.
Probleem is een beetje dat ik een "valse" versie heb van XP en MS blijkbaar alle lekken aant dichten is.(i.v.m. updates) Tot enkele maanden kon ik dat nog oplossen met een javascriptje maar dat feest is blijkbaar gedaan.
Misschien helemaal overschakelen op Ubuntu ;)
Ondertussen de basics van linux onder de knie proberen  te krijgen op die oude AMD 350, 65 ram
Groetjes
:)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Azalin

  • Gast
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/17, 13:08:41 »
Mmm, naja, of iedereen hier liefhebber is van Mac hardware dat weet ik niet. Ik vind Mac wel mooi maar duur en hier bij ons ook minder makkelijk te verkrijgen. Voorheen was Mac voor mij al helemaal niet toegankelijk aangezien het niet op Intel processoren draaide en je dus sowieso alleen maar MacOS kon draaien. MacOS van voor 10 was leuk ... tot het problemen gaf en dan moest je maar via een achterdeur proberen binnen te komen. Ik heb dus absoluut geen voorkeur voor Mac, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is. Integendeel zelfs.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/17, 13:40:20 »
Ik ben helemaal geen liefhebber van de Mac hardware. Helemaal overschat. Dan vind ik de software nog wel wat beter. Mac OS X is best leuk, maar het is ook niet zo goed als het soms wordt voorgesteld. Ligt eraan wat je zoekt in een OS. Totale vrijheid = Linux
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/17, 16:11:41 »
Als je een gratis firewall voor Windows 2000 zoekt, dan raad ik Zone Alarm aan. Die heeft een gratis basiseditie, die perfect werkt. AVG is een prima gratis virusscanner, hoewel ik zelf meer een fan ben van de (eveneens gratis) Avast.

Maar eigenlijk is het beter om Windows af te koppelen van het internet (netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount). Dan ben je van alle veiligheidsgedonder af. Websurfen kun je dan, onbekommerd en vrij, via Ubuntu!

Groet, Pjotr.

grub bootloader op diskette ?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/18, 14:54:35 »
Bedankt voor de info pjotr123, maar eigenlijk was jouw laatste bericht hetgeen ik uiteindelijk van plan ben : xp en linux samen, maar alle online verrichtingen met ubuntu. Kzal wel eerst de basis onder de knie moeten krijgen ,dan.

Dell computers heeft leuke aanbiedingen (met een legitieme versie van xp)
Probleem is een beetje met die kant en klare systemen dat men NOOIT vermeld welk mainboard ze gebruiken (wss het goedkoopste)
Voordeel is wel dat het systeem getest wordt op compatibilieit; iets wat niet zo gemakkelijk is als je aparte onderdelen aankoopt. In dit laatste geval heb je wel een kleine dosis geluk nodig. :)

Groetjes,
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

grub bootloader op diskette ?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/18, 15:36:04 »
Als ik het dus goed begrijp kan ik met mijn huidige systeem ( Win2K en Norton internet security) het wel vergeten om een dual boot met Ubuntu te installeren. Tenzij ik heel het zaakje reorganiseer, evt.xp met Zone alam en AVG of Avast
:/
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline theokus

  • Lid
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/18, 15:48:54 »
Citaat van: profoX
Ik ben helemaal geen liefhebber van de Mac hardware. Helemaal overschat. Dan vind ik de software nog wel wat beter. Mac OS X is best leuk, maar het is ook niet zo goed als het soms wordt voorgesteld. Ligt eraan wat je zoekt in een OS. Totale vrijheid = Linux
Mac brengt regelmatig computers op de markt.
In elke soort zit bijna dezelfde hardware...
waarop hun OS draait zonder problemen.
Giet dit alles in een "oogstrelend design" en je ziet een Mac.

Mijn enige probleem hierbij is dat deze computers peperduur zijn...
Steve Jobs en Co, kopen hardware in massa aan, aan prijzen
waarvan de gewone gebruiker enkel kan dromen...
Dit is een zeer slimme zet en het blijkt ook nog een geslaagde tactiek,
want Mac verkoopt als zoete broodjes ondanks hun dure verkoopsprijzen.

Misschien is het een normale evolutie of een bewuste keuze, vermits de laatste
jaren heel wat is veranderd:
- een cpu van Intel i.p.v. Motorola
- een OS op basis van Linux
Wat is gebleven is de gebruiksvriendelijkheid en dat is voor mij vrijheid...
Met de aangeboden toepassingen kan iedereen direct aan de slag en dat is voor mij vrijheid...
Zelfs volslagen leken kunnen onmiddellijk aan de slag en dat heb ik gezien met eigen ogen;)
Het systeem is ook veilig i.v.m. virussen en andere.
Maar dat is van minder belang in een werkomgeving waar g
As good as it gets

grub bootloader op diskette ?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/18, 16:52:33 »
Mooi stukje tekst ! ;)
Volgens mijn informatie werkte Mac vroeger inderdaad met grafische cpu waardoor veel minder hdd en cpu capaciteit nodig was dan IBM machines. Blijkbaar gaat dat nu niet meer op (intel proc. en overnames door MS) Duur zijn ze altijd geweest. Samen met een goede vriend hebben wij al menig systeem zelf samengesteld ( http://www.forcom.be/) (http://www.itware.be/)
Ik denk wel dat je dan iets goedkoper gesteld bent en je kan specifieke componenten uitkiezen aan de voor jou voordeligste prijs.
Juist instellen van bios en partities heb ik echter altijd aan mijn vriend overgelaten en die kennis mis ik nu wel een beetje (overschakelen op ubuntu !) Studeren is de boodschap nu :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline theokus

  • Lid
grub bootloader op diskette ?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/19, 00:02:50 »
Citaat van: Summer of 69
Mooi stukje tekst ! ;)
Volgens mijn informatie werkte Mac vroeger inderdaad met grafische cpu waardoor veel minder hdd en cpu capaciteit nodig was dan IBM machines. Blijkbaar gaat dat nu niet meer op (intel proc. en overnames door MS) Duur zijn ze altijd geweest. Samen met een goede vriend hebben wij al menig systeem zelf samengesteld ( http://www.forcom.be/) (http://www.itware.be/)
Ik denk wel dat je dan iets goedkoper gesteld bent en je kan specifieke componenten uitkiezen aan de voor jou voordeligste prijs.
Juist instellen van bios en partities heb ik echter altijd aan mijn vriend overgelaten en die kennis mis ik nu wel een beetje (overschakelen op ubuntu !) Studeren is de boodschap nu :)
Dank u maar ik ben wel ferm off-topic bezig;)

Ik dacht dat ik met Gag64 kon dualbooten maar het lukt dus niet meer.
Heb Vista ge
As good as it gets