Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: commands  (gelezen 1199 keer)

commands
« Gepost op: 2008/01/17, 00:22:25 »
Ik heb vandaag mijn Ubuntu cd ontvangen via ShipIt.
Als ik de cd in de computer doe, krijg ik de mededeling dat ik " help"  moet typen voor een
overzicht van verschillende commands.
Nu is mijn vraag; welke moet ik gebruiken om:
1.de cd als live cd te gebruiken
2 ubuntu te installeren.
Andere vraag; moet ik eerst Windows de-installeren voordat ik Ubuntu installeer, of doet Ubuntu dat zelf ?
De weinige info die op de cd hoes staat is hierover niet erg duidelijk.

Alle hulp is welkom voor deze nieuwe Linux gebruiker !!!

NB ik heb de afgelopen twee maanden Ubuntu 7.04 gedraaid via WUBI.

Vrtiendelijke groet, Robin

commands
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/17, 00:47:30 »
De live-cd is als live-cd te gebruiken. Als je met deze opstart, kom je ook in een menu waarin je kan kiezen voor normaal opstarten.
Installeren kan met de alternate-cd, maar dit kan net zo goed met de live-cd (laatste vind ik zelf makkelijker)

Je kan kiezen voor een dual-boot, dan kan je windows erop laten. Is dit niet nodig, dan kan je gewoon over windows heen installeren. Zie volgende link: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/

Hopelijk heb je er iets aan ;)
Op de chat te vinden als debiantux

commands
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/17, 10:14:03 »
Ik krijg het niet voor elkaar.
Ik start op van CD, kies eerst F2 voor taal wijzigen, dan " start of installeer Ubuntu " en
vervolgens krijg ik een zwart scherm met oa de tekst " type help for a list of commands"
en daaronder INITFRAMS.
Wat voor command moet ik hier geven om Ubuntu te starten ?

Groet Robin.

commands
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/17, 10:23:24 »
Klinkt niet echt als een live-cd. Bij mij was het een kwestie van cd op fouten controleren, en daarna Ubuntu opstarten. Zonder commando's in te voeren. Ik kan je hier helaas niet verder mee helpen...
Op de chat te vinden als debiantux

Offline vanadium

  • Lid
commands
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/17, 10:53:58 »
Het lijkt dat de live CD niet correct opstart. Normaal zou je bij het opstarten van de live CD uiteindelijk de Ubuntu Desktop moeten te zien krijgen van de live sessie. Op die desktop staat dan een icoontje "Installeer", waarmee je de installatie op de harde schijf kan starten.

Eén van de redenen voor het niet goed doorstarten is een fout van de CD. In jou geval lijkt me dat weinig waarschijnlijk, want het is een "gedrukte" CD die je werd toegezonden. In elk geval is er bij opstart een keuzemogelijkheid om de CD te testen.

Een andere reden is één of andere hardwareincompatibiliteit. Onlangs heb ik op een ouder systeem, welliswaar pentium met voldoende geheugen, de live CD proberen op te starten, en dat lukte niet. Met Damn Small Linux lukte dat dan wel. Dit betekent evenwel niet dat het onmogelijk zou zijn Ubuntu te installeren: er is een goede kans dat het dan met de alternate CD wel lukt.

Probeer in elk geval enkele keren opnieuw: het kan zijn dat hij er op een bepaald ogenblik toch doorgeraakt.

Als het niet lukt, is je resterende kans de alternate CD. Die ga je dan evenwel moeten downloaden en branden, tenzij die ook via Shipit te krijgen is. De alternate CD is een installatieprocedure met textinterface. Er is meer kans dat je er volledig doorgeraakt, en bovendien geeft die ook meer kans op systemen met eerder beperkt geheugen (256 Mb of zelfs 128 Mb).

Als ook dat niet lukt, dan kan je niet anders dan een andere distributie proberen.

commands
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/17, 11:20:21 »
Het blijkt dus aan de cd-rom speler te liggen, want toen ik opstartte vanaf de DVD-speler
ging het prima !
Voor nu nog 1 vraag; er staat op de cd hoes dat bij installatie alle software en data gewist zal worden.
Betekent dat dat ik Windows niet zelf hoef te verwijderen ??

Groet Robin.

Offline joop905

  • Lid
commands
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/17, 11:23:33 »
Citaat van: robindekker
er staat op de cd hoes dat bij installatie alle software en data gewist zal worden.
Betekent dat dat ik Windows niet zelf hoef te verwijderen ??

Groet Robin.
dat doet de CD voor je

commands
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/17, 11:26:55 »
Ok, dan ga ik er mee aan de gang !!
Lukt het niet dan zal ik hier  weer hulp vragen.

Groet Robin.

Offline joop905

  • Lid
commands
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/17, 11:32:53 »