Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf met een 1  (gelezen 613 keer)

Offline RHJ

  • Lid
Harde schijf met een 1
« Gepost op: 2017/04/04, 21:28:49 »
Aan mijn PC met Linux Mint 17.3 hangen twee externe harde schijven. Ik vermoed dat ik ze onverhoeds heb losgekoppeld. Achter hun standaardnaam, bijv. Samsung, staat nu een 1. Ook de oude naam zonder cijfer wordt bijv in Krusader iedere keer herkend maar onder die naam is er niks meer te beleven. Ik kan er alleen op de Samsung1 - schijf in.

Waarschijnlijk staat de oude naam nog ergens opgeslagen.
Kan ik dat verwijderen en kan ik dan de nieuwe naam vervangen door de oudere?

Met dank,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 2017/04/04, 22:59:24 door RHJ »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf met een 1
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/04, 23:25:50 »
Schakel alle harde schijven (op correcte wijze) af. Open je bestandsbeheer als beheerder: "sudo -H nautilus". Navigeer naar Computer, dan meda, dan $USER ($USER staat voor je login). Daar zal je nog folders zien met de naam van je harde schijf (in jouw geval: Samsung). Wis die folders (vergewis je vooraf dat er geen data instaan! Dat kan het geval zijn als een schijf niet is afgekoppeld. Wis geen folders als er nog data instaan).

Volgende keer dat je de Samsung schijf aankoppelt, zou die terug correct onder "Samsung" aangekoppeld moeten zijn. Indien niet, probeer dan eens opnieuw en herstart eerst de computer vooraleer je de schijf weer aankoppelt.

Offline RHJ

  • Lid
Re: Harde schijf met een 1
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/05, 21:28:37 »
Beste Vanadium,

je hebt me prima geholpen, dankjewel!

Ben teveel een newbie om helemaal de slag te kunnen met je aanwijzingen voor de terminal, maar wat ik moest doen was me duidelijk en het werkt nu. Ik denk nu dat de onduidelijkheid was dat ik nautilus niet had geïnstalleerd.
Ik vond een omweg om met de terminal root-toegang te krijgen via: https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Hoe-krijg-ik-in-Ubuntu-en-Linux-Mint-een-bestandsbeheerder-verkenner-met-rootbevoegdheid-almacht-

Nogmaals dank!
Ruud
« Laatst bewerkt op: 2017/04/05, 21:50:34 door RHJ »