Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk bij boot telkens niet beschikbaar  (gelezen 1573 keer)

ruitenag

  • Gast
Netwerk bij boot telkens niet beschikbaar
« Gepost op: 2008/11/07, 12:38:37 »
Goede middag,

Ik heb net een nieuwe Ubuntu machine ingericht. Hij gaat gebruikt worden als server, maar voor het gemak heb ik maar full-version (dus inclusief desktop) geinstalleerd. Ik ben een klopper dus alleen CLI is ook welkom.
Nu heb ik de machine goed lopen alleen bij het opstarten is telkens het netwerk niet beschikbaar. Eerst stond de kaart op raoming (3com) maar dit heb ik veranderd in DHCP. Dit werkte goed (in de DHCP server had ik het IP adress geforceerd) en dit kwam ook goed over. Na een reboot komt ineens de kaart niet meer werkend op (192.168.7.x) . Wanneer ik de kaart weer aanpas naar eerst iets anders en dan weer DHCP komt deze weer netjes in 192.168.5.64 . En werkt alles weer. Ook als ik de kaart op handmatig zet werkt het niet na een reboot. Wel als de machine op is en dan de configuratie aanpassen werkt het weer.
Hoe kan dit ?
Is er ergens een setting die ik over het hoofd heb gezien, of is dit ergens onder water dat ik moet oplossen ?
Ik heb al een Ubuntu server (welliswaar 7.x) al ruim 2 jaar naar wens draaien, dus ik dacht dit gaat me wel lukken met deze nieuwe installatie. Helaas.

Ik ben zelf redelijk nieuw met Ubuntu, kom zelf van OpenVMS af.  Ultrix ken ik wel en een beetje Linux. Graag extra hulp voor dit probleem.

Alvast dank,

Anton van Ruitenbeek

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Netwerk bij boot telkens niet beschikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/07, 14:53:03 »
Ik zou zelf handmatig /etc/network/interfaces aanpassen.
Dan laat de networkmanager die verbinding met rust en kan je zelf bepalen wat de instellingen moeten zijn.

Voorbeeldje:
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth1
#iface eth1 inet dhcp

iface eth1 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.254
Verander eth1 naar eth0 als je maar 1 netwerkkaart hebt, ook kan je kijken met het ifconfig commando welke je moet hebben.
De rest van de instellingen spreekt voor zich denk ik.

ruitenag

  • Gast
Netwerk bij boot telkens niet beschikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/07, 15:14:37 »
Deze /etc/network/interfaces heb ik niet met de hand aangepast, maar (natuurlijk) wel tussendoor gecontroleerd wanneer ik middels de interfacemanager het netwerk ging aanpassen.
Deze is (inmiddels):
------------------
auto lo
iface lo inet loopback



iface eth0 inet static
address 192.168.5.14
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.5.204

auto eth0
------------------
Volgens mij is hier niets mis mee.
Wat me wel opviel, is dat wanneer ik DHCP kies, dat dan 'iface eth0 inet DHCP' komt en de overige regels wel blijven staan. Dit is volgens mij ongewoon.

AvR

ruitenag

  • Gast
Netwerk bij boot telkens niet beschikbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/07, 15:16:27 »
Hoe krijg ik in een vierkantje de 'geciteerde tekst' van bv een bestandje ?

AvR

ruitenag

  • Gast
Re: Netwerk bij boot telkens niet beschikbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/03, 14:43:08 »
Inmiddels heb ik nog geprobeerd om Ubuntu 8.10 te installeren. Deze gaf het beeldscherm 'out of range' na de installatie. Hierna Ubuntu 6.06 geinstalleerd. Deze gaf dezelfde probleem als 8.10.
Hierna de 3com kaart verwijderd en hiervoor een Accent kaart terug. Nu opnieuw 8.04 installeren. Nu werkt het geheel wel, maar de /etc/network/interfaces heeft alleen maar gegevens voor 'lo'.
Waar staan nu de gegevens van de eth0 ?

mvgr,
AvR

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Netwerk bij boot telkens niet beschikbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/03, 15:05:42 »
Geef dan eens het volgende in (gewoon in de CLI):

ifconfig eth0 up
Nadien moet je via een gewone 'ifconfig' de IP-settings van je eth0 kunnen zien. Als dat niet het geval is vrees ik dat je netwerkkaart niet juist herkend of ondersteund wordt door de kernel.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

ruitenag

  • Gast
Re: Netwerk bij boot telkens niet beschikbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/04, 18:35:57 »
@DarkStar:
Thanks, maar de 'nieuwe' kaart werkt inmiddels, maar waar worden de gegevens bewaart van deze kaart. Normaal (ifconfig) bewaart dit in /etc/network/interfaces. Maar nu dus niet. De kaart werkt en krijgt netjes zijn (fixed) IP-adres van de DHCP server. Ik ben geintereseerd in welk bestand de gegevens staan.

AvR