Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computernaam veranderen  (gelezen 592 keer)

Frederik

  • Gast
Computernaam veranderen
« Gepost op: 2014/02/19, 13:15:35 »
Met de terminal heb ik de volgende opdrachten uitgevoerd, de bestanden aangepast en opgeslagen:

gksudo leafpad /etc/hostname

gksudo leafpad /etc/hosts

Computer opnieuw opgestart en nu zie ik nog steeds de 'oude' naam staan. Hoe kan dat of is het artikel onvolledig?
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-9#TOC-Hoe-verander-ik-de-computernaam-

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/19, 13:18:09 »
Vreemd.... Om welke Ubuntuversie gaat het?

Frederik

  • Gast
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/19, 13:58:21 »
Xubuntu 12
Ondertussen ben ik met gebruikers en groepen bezig geweest maar dat schiet ook niet op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/19, 16:52:12 »
Net even uitgeprobeerd op Xubuntu 12.04, en de instructie op mijn webstek werkt gewoon.....

Oude naam (netboekje):
pjotr@netboekje:~$
Nieuwe naam (flappie):
pjotr@flappie:~$
« Laatst bewerkt op: 2014/02/19, 17:00:52 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/19, 17:19:24 »
Laat de 2 tekst files eens zien, hosts en hostname.

En waar zie je de oude naam staan?
« Laatst bewerkt op: 2014/02/19, 17:21:03 door jan11000 »

Frederik

  • Gast
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/19, 17:58:51 »
Mijn eigen naam staat bij mij rechtsonder in de taakbalk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/19, 19:16:12 »
De huidige naam van je computer is:
annie-MS-7529
Die kun je in beide bestanden wijzigen; let er wel op dat beide bestanden precies dezelfde naam bevatten. Bijvoorbeeld:
frederiks-experimentele-proefbak
Het is mij niet bekend of je andere bijzondere tekens mag gebruiken dan alleen "liggend streepje".
« Laatst bewerkt op: 2014/02/19, 19:17:52 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/19, 19:23:09 »
Misschien ben ik onduidelijk: als nu de huidige computer naam annie is dan is dat precies de bedoeling, want de computer gaat naar mijn moeder.
Maar de gebruiker is nog steeds frederik en dat moet ook annie worden. Nu kan ik wel een nieuwe gebruiker annie aanmaken, maar ik wil graag de huidige gebruikersconfiguratie (werkbalken, programma's ) behouden en dus alleen de naam veranderen en dat lukt dus maar niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/19, 19:33:43 »
Misschien ben ik onduidelijk: als nu de huidige computer naam annie is dan is dat precies de bedoeling, want de computer gaat naar mijn moeder.
Maar de gebruiker is nog steeds frederik en dat moet ook annie worden. Nu kan ik wel een nieuwe gebruiker annie aanmaken, maar ik wil graag de huidige gebruikersconfiguratie (werkbalken, programma's ) behouden en dus alleen de naam veranderen en dat lukt dus maar niet.
Dan wil je niet de *computernaam* veranderen, maar de *gebruikersnaam*.  :)

Het beste is toch, om een nieuwe gebruiker aan te maken. Die heeft dezelfde programma's ter beschikking als je huidige gebruiker "frederik", plus dezelfde systeembrede instellingen (die waarvoor je je wachtwoord moet inkloppen).

Dus je hoeft alleen even de *gebruikersinstellingen* van de programma's bij te stellen in haar nieuwe account. De startpagina van Firefox en de dubbelkliktijd van de muis en zo.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/19, 19:37:35 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Computernaam veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/19, 20:34:12 »
Citaat van: Pjotr
Dus je hoeft alleen even de *gebruikersinstellingen* van de programma's bij te stellen in haar nieuwe account. De startpagina van Firefox en de dubbelkliktijd van de muis en zo.  :)

Hoe doe je dat dan?
Mij lukt het niet. Image backup teruggezet. Klaar met dit onderwerp.
Doe wel een nieuwe installatie.