Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: *buntu 15.10 Wily Werewolf  (gelezen 20751 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
*buntu 15.10 Wily Werewolf
« Gepost op: 2015/04/23, 13:56:20 »
(Schaamteloze kopie van mezelf)

15.04 is inmiddels uit, dus het testen van 15.10 mag beginnen!

De Ubuntu pakketbron is opgebouwd uit vele softwareonderdelen. Bepaalde onderdelen zijn afhankelijk van andere onderdelen. Onderdelen kunnen in de nieuwe Ubuntu pakketbron worden bijgewerkt of vervallen. Dat kan weer gevolgen hebben voor afhankelijke onderdelen, die dan ook moeten worden bijgewerkt of vervallen.
Het bijwerken van verschillende onderdelen wordt uitgevoerd door verschillende teams en niet altijd exact op hetzelfde moment. Het Updatebeheer programma kan voorstellen een "Gedeeltelijke upgrade" uit te voeren om software te wissen die afhankelijk is van versies, die op dat moment nog bijgewerkt moeten worden in de pakketbron.

Bron:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuTesten#Upgrade_een_ontwikkelversie

Snel over op de nieuwe sources.list? Dit helpt:
sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.list.bak &&  sudo sed -i 's/vivid/wily/g' /etc/apt/sources.listVoor de duidelijkheid: dit maakt een backup van je sources.list en vervangt daarna iedere entry voor utopic voor vivid. Vooralsnog zijn de vivid repo's niet aanwezig. Kijk ook hier of de repo's voor vivid al online zijn.

De repo's zijn online! Happy testing!
« Laatst bewerkt op: 2015/05/06, 12:35:58 door TopGear »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: *buntu 15.10
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/23, 19:19:02 »
Het .deb-systeem zal verdwijnen in 15.10:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ubuntu-15.10-DEB-To-Snap

Meer achtergrondinformatie van een tijdje geleden:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTg1ODM

Belangrijk citaat:
Citaat
Of course, that means that apt-get won’t work, but that’s OK since developers can reuse debs to make their snappy apps, and the core system is exactly the same as any other Ubuntu system – server or desktop.

Het lijkt me een goede ontwikkeling: het idee van kogelvrije volledig geïsoleerde toepassingen bevalt me wel. Maar apt-get ga ik straks wel missen, denk ik....

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: *buntu 15.10
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/23, 19:30:44 »
Het .deb-systeem zal verdwijnen in 15.10:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ubuntu-15.10-DEB-To-Snap

Meer achtergrondinformatie van een tijdje geleden:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTg1ODM

Belangrijk citaat:
Citaat
Of course, that means that apt-get won’t work, but that’s OK since developers can reuse debs to make their snappy apps, and the core system is exactly the same as any other Ubuntu system – server or desktop.

Het lijkt me een goede ontwikkeling: het idee van kogelvrije volledig geïsoleerde toepassingen bevalt me wel. Maar apt-get ga ik straks wel missen, denk ik....

Er zit wel een kleine nuance in:
Citaat
(...)the plan is to switch Ubuntu's Desktop-Next spin from .deb over to Snappy Personal.
Ubuntu's Desktop-Next image is their experimental spin of Unity 8 + Mir on the desktop, which is still being finalized and won't be merged into Ubuntu proper until the Ubuntu 16.04 LTS milestone. If Snappy Personal sticks around and they don't switch back to the deb-based Ubuntu in the 16.04 cycle, it's quite possible next year we could see Ubuntu proper switch over to Snappy over Debian packages. Ubuntu Touch/Phone is also switching to Snappy over their former "Click" packages.

In Ubuntu 15.10 blijven .deb en apt-get dus nog gewoon aanwezig, ze verwijnen alleen in Ubuntu Next, blijkbaar een experimentele versie van Ubuntu. Hoe het met 16.04 LTS zal zijn, als deze wijzigingen gemerged zullen worden. is dus nog even afwachten.

Offline Nero

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/23, 21:10:04 »
Ik heb de indruk dat Canonical steeds meer afstand neemt van Debian.  ???

Offline Henkp

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/23, 21:21:34 »
Ik heb de indruk dat Canonical steeds meer afstand neemt van Debian.  ???

Is dat goed?, of minder goed?.

Offline Nero

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/23, 21:35:05 »
Mijn idee niet zo goed.

Offline Henkp

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/23, 22:01:51 »
Mijn idee niet zo goed.

Mag ik ook vragen waarom, daar ik het niet goed begrijp, wat Debian hier voor rol in speelt!!

Offline Nero

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/23, 22:42:34 »
De 'aloude' Ubuntu is gebaseerd op Debian. Als van Debian wordt afgestapt kunnen wel wat compatibiliteitsproblemen optreden met de oudere software.

Offline Henkp

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/23, 22:51:55 »
Tja nu ga ik het beter begrijpen, waarom dat juist Mint meer naar Debian toegroeit.

Offline RikRik

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/23, 23:17:40 »
Ubuntu geheel onafhankelijk van Debian is waarschijnlijk een waarborg voor de continuïteit van Canonical.
Wat zou er gebeuren als de ontwikkelaars van Debian stoppen  ;) 

Offline Henkp

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/23, 23:34:51 »
Ubuntu geheel onafhankelijk van Debian is waarschijnlijk een waarborg voor de continuïteit van Canonical.
Wat zou er gebeuren als de ontwikkelaars van Debian stoppen  ;)

Tja het is maar hoe je het bekijkt!  =D

Offline Ramana

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/24, 08:23:57 »
Of is de kans groter dat Canonical eerder het loodje legt?  Immers Canonical moet het hebben van de spin-off van het gratis besturingssysteem.  De critische massa van Debian lijkt mij veel groter. 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/24, 09:39:43 »
m.b.t. Snappy :

Er zit wel een kleine nuance in:
Citaat
(...)the plan is to switch Ubuntu's Desktop-Next spin from .deb over to Snappy Personal.
Ubuntu's Desktop-Next image is their experimental spin of Unity 8 + Mir on the desktop, which is still being finalized and won't be merged into Ubuntu proper until the Ubuntu 16.04 LTS milestone. If Snappy Personal sticks around and they don't switch back to the deb-based Ubuntu in the 16.04 cycle, it's quite possible next year we could see Ubuntu proper switch over to Snappy over Debian packages. Ubuntu Touch/Phone is also switching to Snappy over their former "Click" packages.

ik zou het fijn vinden als op dit forum een nieuw kopje "Snappy" wordt toegevoegd, waar deze nieuwe techniek wordt toegelicht. Want tot nogtoe veronderstelde ik dat het alleen een cloud aangelegenheid was. En ik "Snap" de gereserveerde reacties.

Re: *buntu 15.10
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/24, 09:45:44 »
Ubuntu als oermoeder voor een Linux lijkt me erg melomaan; veel beter zou zijn dat ze zich toch baseren op een über-Linux dan zelf de avontuurlijke toer op te gaan.
En over dat kostenplaatje zullen we maar zwijgen zeker? Canonical moet al aardig 'extra' bijverdienen op zo'n project op goed getouw te zetten.

Mint doet in ieder geval een goede zaak om Debian als oermoeder te nemen volgens mij, maar is daarmee een stap achter misschien tov Ubuntu en innovatieve zelfstandigheid.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/24, 11:11:39 »
Ubuntu geheel onafhankelijk van Debian is waarschijnlijk een waarborg voor de continuïteit van Canonical.
Wat zou er gebeuren als de ontwikkelaars van Debian stoppen  ;)

Tja het is maar hoe je het bekijkt!  =D
Invloedrijke ontwikkelaar vertrekt bij Debian uit onvrede
http://tweakers.net/nieuws/99533/invloedrijke-ontwikkelaar-vertrekt-bij-debian-uit-onvrede.html

Offline Henkp

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/24, 11:42:00 »
Ach een hoop heibel om dat systemd gebeuren. Nou dat komt er bij Debian toch wel, ook als hij was gebleven.

En voor mij maakt dat persoonlijk niet veel uit, of Debian nu wel of niet zal blijven bestaan.
Ik kan met Ubuntu ook goed overweg omdat ik vanaf het begin, de Cinnamon Desktop geïnstalleerd heb, en dat nog steeds vlekkeloos werkt.

Nu is het wel zo dat ik persoonlijk Linux Mint 17.1 Rebecca/Cinnamon fijner vind om mee te werken.
Maar als dat niet meer werkbaar wordt, ik dan altijd nog over kan schakelen. Ik hoef er mijn brood niet meer mee te verdienen.  =D =D

En in de ICT wereld zijn heel veel eigenwijze mensen werkzaam, die koste wat kost altijd hun gelijk moeten hebben!!

Offline Bloom

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/24, 12:50:09 »
Ik werk zelf sinds Ubuntu 12.04 en een kortstondige overstap naar Xubuntu met Debian en een XFCE desktop, zelf bijeengebrouwen volgens het blokkendoossysteem dat ik op dit forum gepubliceerd heb.

Ik krijg inderdaad de indruk dat Canonical zich steeds meer verwijdert van de Debian basis waarvan ze vertrokken zijn. Naar de toekomst toe betekent dat meer dan waarschijnlijk, dat Ubuntu en alle afgeleiden een zelfstandige distrubutie zullen vormen die niet meer afgeleid is van Debian en ook diens softwaredistributiesysteem niet meer ondersteunt. Ik vrees er echter voor dat dit Ubuntu nog veel instabieler zal maken. Bovendien vind ik het wel leuk als fan van de terminal dat tot dusver alle GUI-beheertools in feite communiceren met bash-scripts om die beheertaken uit te voeren. Daardoor kun je dus kiezen of je taken wil doen via de terminal of via de GUI. Van wat ik lees van dat Snappy-systeem zou dat puur GUI zijn en kun je niks meer via de terminal, die ik dan ook zie verdwijnen uit Ubuntu. Ik vraag me wel af hoe ze dat denken te gaan verenigen met de serverversie van Ubuntu. Ik hou mijn hart vast!

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: *buntu 15.10
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/24, 14:28:37 »
m.b.t. Snappy :

Er zit wel een kleine nuance in:
Citaat
(...)the plan is to switch Ubuntu's Desktop-Next spin from .deb over to Snappy Personal.
Ubuntu's Desktop-Next image is their experimental spin of Unity 8 + Mir on the desktop, which is still being finalized and won't be merged into Ubuntu proper until the Ubuntu 16.04 LTS milestone. If Snappy Personal sticks around and they don't switch back to the deb-based Ubuntu in the 16.04 cycle, it's quite possible next year we could see Ubuntu proper switch over to Snappy over Debian packages. Ubuntu Touch/Phone is also switching to Snappy over their former "Click" packages.

ik zou het fijn vinden als op dit forum een nieuw kopje "Snappy" wordt toegevoegd, waar deze nieuwe techniek wordt toegelicht. Want tot nogtoe veronderstelde ik dat het alleen een cloud aangelegenheid was. En ik "Snap" de gereserveerde reacties.

Er zit een aardig verschil tussen Desktop Next en Snappy Core. Ik citeer nu even tweakers.net, maar ik duik er zelf ook nog even in. En wat gereserveerdheid betreft, er zullen er altijd zijn die van het nieuwste van het nieuwste houden. Een plek om Unity 8 en Mir uit te testen lijkt me nog niet eens zo'n gek idee. Anyway:
Citaat
Desktop Next

In de Desktop Next-release experimenteert Canonical met zijn nog steeds in aanbouw zijnde Mir-displayserver en de Unity 8-omgeving. Na de installatie - de live-modus werkt nog niet goed - worden we verwelkomd met: 'Welcome to your Ubuntu Phone'. Uiteraard een wat vreemde opmerking, maar Unity 8 is nog primair gericht op smartphones.

Werkbaar is de interface voor een desktopomgeving nog allerminst. De interface is gericht op touchbediening en veel applicaties zijn nog niet opgenomen in de testversie van Ubuntu Desktop Next. Aan Canonicals Mir-displayserver, die momenteel versienummer 0.13 draagt, moet eveneens nog veel werk worden verricht voordat hij geschikt is om X.org Server te vervangen.

Ubuntu Snappy Core

Canonical kondigde in januari de komst van 'snappy core' aan, een minimalistische Linux-release die vooral bedoeld is voor internet-of-things-toepassingen, bijvoorbeeld op embedded systemen. Ubuntu Core vereist een cpu met een kloksnelheid van minimaal 800MHz en 128MB werkgeheugen, en is volgens Canonical geschikt om op cloudplatforms te worden geplaatst.

Inmiddels is voor de Raspberry Pi 2 een release van Ubuntu Core beschikbaar gekomen. Deze is compatibel met de ARMv7-soc die op het populaire ontwikkelbordje is te vinden. Een eenvoudige installatieprocedure kun je bij Xmodulo vinden. Developers kunnen zo direct aan de slag met de ranke en afgeschermde Linux-kernel, die overigens ook beschikbaar is voor x86-systemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: *buntu 15.10
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/24, 15:06:44 »
Ik krijg inderdaad de indruk dat Canonical zich steeds meer verwijdert van de Debian basis waarvan ze vertrokken zijn. Naar de toekomst toe betekent dat meer dan waarschijnlijk, dat Ubuntu en alle afgeleiden een zelfstandige distrubutie zullen vormen die niet meer afgeleid is van Debian en ook diens softwaredistributiesysteem niet meer ondersteunt.
Dat zie ik niet gebeuren.... Vergeet niet, dat Ubuntu een dwerg is die staat op de schouders van een reus.  :)

Als Canonical zoiets zou doen, dan zou er een enorme extra inspanning van ontwikkelaars nodig zijn, om zelfs maar in de buurt te komen van de kwaliteit en de rijkdom aan programmatuur van Debian. Zoiets is gewoon commercieel niet haalbaar.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: *buntu 15.10
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/24, 15:19:50 »
Als Canonical zoiets zou doen, dan zou er een enorme extra inspanning van ontwikkelaars nodig zijn, om zelfs maar in de buurt te komen van de kwaliteit en de rijkdom aan programmatuur van Debian.
+1
Op dit moment rolt het balletje 2 kanten op.
1. Canonical neemt ervaring en software van Debian, niets mis mee.
2. Debian deelt mee in de ontwikkelingen in Ubuntu, niets mis mee.

In dit geval een duidelijke win-win situatie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/24, 15:21:34 »
Dat zie ik niet gebeuren...
Zeg nooit nooit  ;)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/25, 09:31:08 »
@Topgear :  mbt Snappy en citaat uit Tweakers.net :
Het is alleen een toelichting  op deze release. De release bevat Next Desktop en Snappy. Twee afzonderlijke zaken.

Voor een inhoudelijk verhaal rond Snappy leze men Tweakers.net . Vooral de commentaren zijn verhelderend.
     http://tweakers.net/nieuws/102737/canonical-stopt-in-desktop-next-met-deb-ten-faveure-van-snappy-apps.html

Ik had dat graag hier gelezen.

Offline jolo

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/29, 21:24:59 »
Volgende week wordt er meer bekend gemaakt, lees ik in deze Engelstalige hyperlink  Ubuntu 15.10 Plans Being Discussed Next Week.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: *buntu 15.10
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/29, 22:50:00 »
Positief nieuws:
http://www.itworld.com/article/2914850/linux/is-ubuntu-moving-away-from-deb-packages-here-is-the-complete-story.html

Snappy lijkt me een zeer positieve ontwikkeling en een duidelijke verbetering, maar ik ga 't zelf waarschijnlijk pas gebruiken wanneer de technologie is uitgerijpt (in Ubuntu 18.04?).

Offline jolo

  • Lid
Re: *buntu 15.10
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/02, 12:47:03 »
Inmiddels is op de website van Softpedia te lezen, dat de Release Schedule en cd codename van Ubuntu 15.10 waarschijnlijk volgende week onthult zal worden. Eveneens staat dit vermeld op de facebook pagina van Softpedia.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM