Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities en indeling van Kubuntu  (gelezen 855 keer)

koenflore

  • Gast
Partities en indeling van Kubuntu
« Gepost op: 2009/06/18, 15:54:28 »
Hallo,

Als nieuwe Kubuntu gebruiker heb ik enkele vraagjes betreffende de indeling:

1. Er zijn 3 standaard partities, in welke partitie vind ik de geinstalleerde programma s terug (zie program files in Windows)? Zou u ook wat uitleg kunnen geven betreffende de partitie-indeling in het algemeen?
2. Bestaat er een programma om vanuit kubuntu de grootte van die partities te wijzigen?
3. Zo ja, kan ik hiermee mn windows partitie verkleinen (heb nog 20GB over) en mn Kubuntupartities vergroten zonder data verlies?

Alvast bdankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groet

Koen

Offline skunkm

  • Lid
Re: Partities en indeling van Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/19, 15:48:16 »
1. geinstalleerde programma's staan volgens mij in /usr/bin ikzelf gebruik ubuntu en heb gewoon een ext3 partitie waar ubuntu op staat en een kleine swap partitie van 1gb.
2. ik denk dat dat met kparted kan aangezien dat in ubuntu gparted is.
3. windows partitie kun je met gparted iig niet aanpassen en je kubuntu partitie moet je vanuit de live cd doen denk ik.

Re: Partities en indeling van Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/19, 15:55:52 »
Citaat
1. Er zijn 3 standaard partities, in welke partitie vind ik de geinstalleerde programma s terug (zie program files in Windows)? Zou u ook wat uitleg kunnen geven betreffende de partitie-indeling in het algemeen?
Standaard zijn er 2 partities: de hoofdpartitie (/) en de swap-partitie voor het wisselgeheugen. In /usr staan alle programma's. In /usr/bin staan verwijzingen naar alle programma's. Maar daar hoor je niet zomaar in te zitten, en zeker niets handmatig uit te verwijderen.
Citaat
2. Bestaat er een programma om vanuit kubuntu de grootte van die partities te wijzigen?
GParted ;)
Citaat
3. Zo ja, kan ik hiermee mn windows partitie verkleinen (heb nog 20GB over) en mn Kubuntupartities vergroten zonder data verlies?
Dataverlies uitsluiten is onmogelijk. Wel is de kans groot dat het lukt. Wel van tevoren je Windows-partitie defragmenteren.

koenflore

  • Gast
Re: Partities en indeling van Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/20, 11:19:22 »
Bedankt voor de info!

Groeten

Koen