Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Medion Akoya E1210 en linux!  (gelezen 2708 keer)

Offline Dump

  • Lid
Medion Akoya E1210 en linux!
« Gepost op: 2013/11/23, 08:30:17 »
Goede morgen.
Dit oudje wordt af en toe nog gebruikt aan de huiskamer tafel. Accu is stuk maar op stroom werkt hij nog goed. Welke linux zal ik er op gaan zetten. Nu nog xp maar als hij volgend jaar haalt dan is dat toch over.
Geen dvd station dus zal er een externe dvd rom aan te pas moeten komen. Graag download ik een zelf opstartende dvd/cd. Ik heb gisteravond al even gauw een linux mint (13xf, geloof ik) variant gedownload maar zag daar geen toepassingsbestand  tussen zitten?
Graag uw tips.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Medion Akoya E1210 en linux!
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/23, 09:19:22 »
Lees deze site eens helemaal door,
https://sites.google.com/site/computertip/Home
Je kunt ook op een usb stick proberen.
Als het goed is krijg je een iso bestand, deze moet als image gebrand worden naar dvd, of je maakt een usb stick, hoe op bovenstaande site staat dit beschreven.

FrSu

  • Gast
Re: Medion Akoya E1210 en linux!
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/23, 09:25:43 »
Kijk ook even naar Xubuntu. Lekker licht en snel en toch geheel naar eigen wens in te richten.

En ik zou sowieso voor een USB install gaan. Werkt gewoon makkelijker dan met een extern DVD station. Je kunt een Live USB maken met het programma UNetbootin. Kun je onder Win draaien. Linux iso downloaden, in Unetbootin verwijzen naar de iso in jouw downloadmap. Rest wijst zich vanzelf.

Heb Xubuntu kort geleden zelf op mijn inmiddels verkochte Medion Akoya 1222 Netbookje gezet, werkte prima.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/23, 09:30:27 door FrSu »

Offline Dump

  • Lid
Re: Medion Akoya E1210 en linux!
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/23, 13:07:58 »
Nog even de volgende vragen.

1)Mint efxc of xbuntu. Wie van de 2 is het snelst/beste in dit geval?

2)Inde bios krijg ik de volgende keuze als opstart.
Sata
realtek boot agent
generic multi card reader
enter
Als ik op enter druk ga ik naar een volgend scherm, te weten ...........
1 usb    cd/dvd rom
2hard disk
3 usb harddisk
4 usb floppy
5 network device

Daar ik het liefst met een cd/dvd met emijn xterne cd/dvd rom aan de gang wil vermoed ik dat ik bij --- enter --- 1 usb   cd/dvd rom --- moet bevstigen. Klopt dit?

3) en wat te bevestigen als ik toch besluit met een usb stick aan de gang wil gaan. SWelke optie neem ik dan.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Medion Akoya E1210 en linux!
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/24, 18:56:07 »
Iemand een suggestie?
Gr.Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: Medion Akoya E1210 en linux!
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/24, 22:05:08 »
1) Mint xfce of Xubuntu zijn beiden goed en beiden snel, de keuze is puur persoonlijk.

2) Dit is de ingestelde opstartvolgorde, bij het aansluiten van een externe cd/dvd-speler met daarin een opstartbare cd/dvd zal de computer hier vanaf opstarten. Hieraan hoeft dus niets ingesteld of veranderd te worden. Bij het aansluiten van een usb-stick zal deze misschien ook als optie tevoorschijn komen. Bij een dvd loop je wel het risico op een schrijffout en dat je dus een dvdtje extra verliest. Een usb-stick is herbruikbaar, maar beide opties werken prima.

3) Zie 2. Probeer het menu nogmaals te openen, maar nu met een (opstartbare) usb-stick aangesloten.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Dump

  • Lid
Re: Medion Akoya E1210 en linux!
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/25, 06:36:34 »
Bedankt, Kebabfish.
Als er van de week tijd is ga ik er mee aan de gang. Maar het zal wel het weekend worden.
Fijne dag verder. Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.