Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: werkbladen Ubuntu 18.04 LTS  (gelezen 762 keer)

Offline jabuca

  • Lid
werkbladen Ubuntu 18.04 LTS
« Gepost op: 2018/04/29, 19:56:16 »
Hallo allemaal. Gistermorgen  Ubuntu 16.04  LTSgeüpgraded naar Ubuntu 18.04 LTS  zonder problemen. De eerste indruk is goed, maar wat ik nog niet kan vinden zijn de extra bureaubladen, ik had er in het verleden altijd 4. Weet een van jullie waar ik deze optie kan vinden.
Met vriendelijke groet,

jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline vanadium

  • Lid
Re: werkbladen Ubuntu 18.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/29, 20:16:56 »
Hier hebben we een verandering. Er zijn geen vaste 4 bureaubladen meer. De werkbladen worden dynamisch aangemaakt volgens wat je gebruikt. Je vult er zoveel je wil. Een werkblad dat leeg geraakt, komt te vervallen. Je start met twee werkbladen. Van zodra je ook iets op het tweede hebt gezet, komt er een derde beschikbaar.

Offline EvC

  • Lid
Re: werkbladen Ubuntu 18.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/29, 20:29:27 »
Is dat wat men noemt Werkruimten (zelfs met de uitleg weet ik nog niet hoe het werkt) ?

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline jabuca

  • Lid
Re: werkbladen Ubuntu 18.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/29, 20:29:44 »
Hallo Vanadium. Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik begin met een werkblad bijvoorbeeld Firefox internet, en als ik dan naar LibreOffice ga, wordt dut nummer twee, ga ik dan werken met de calculator wordt dit nummer drie enzovoort?
Met vriendelijke groet,

jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline vanadium

  • Lid
Re: werkbladen Ubuntu 18.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/30, 09:45:27 »
Een werkblad, sorry, werktuimt  ;) neem je in gebruik door er een toepassing op te openen. Naar een lege werkruimte gaan, toepassing openen *of* een toepassing er naartoe verplaatsen, met de sneltoetsen Ctrl+Alt+Shift+Down of Ctrl+Alt+Shift+Up, of door de toepassing vanuit het overzicht naar een lege werkruimte te verplaatsen.

Snel schakelen tussen open werkbladen doe je met Ctrl+Alt+Down of Up.

Offline jabuca

  • Lid
Re: werkbladen Ubuntu 18.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/30, 10:44:05 »
Hallo vanadium, dit is helemaal duidelijk. Bedankt ;)
Met vriendelijke groet,

jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline EvC

  • Lid
Re: werkbladen Ubuntu 18.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/30, 10:56:25 »
Aha, op die manier.
Of met de Windowstoets, dan verschijnen de werkruimten ook:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: werkbladen Ubuntu 18.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/30, 11:50:45 »
Het "overzicht" bereik je inderdaad met een druk op de Super toets, maar ook Super+s doet hetzelfde. Met de muis wordt dit een klik op de Activities knop. In standaard gnome volstaat het ook de muis in de linkerbovenhoek te gooien, maar die mogelijkheid werd  in Ubuntu uitgeschakeld - dit wordt soms te gemakkelijk ongewenst geactiveerd als je met de muis in die buurt bent.

De manier waarop werkruimtes dynamisch worden aangemaakt, kan afgezet worden. Hiervoor installeer je Gnome Tweak. In de Werkruimten-tab, waarvan EvC hierboven een schermafdruk plaatste, kan je kiezen voor "Statische werkruimten". Dan stel je, als vanouds, in hoeveel werkruimten je wil. Als e die manier van werken verkiest, dan kan de Workspace Indicator extensie een nuttige aanvulling zijn: die extensie geeft je een indicator die aangeeft in welke werkruimte je bent, en geeft een bijkomende manier om naar een andere werkruimte over te schakelen.

Voor diegenen die verschillende vaste werkruimten heel intensief gebruiken, is het mogelijk sneltoetsen toe te wijzen die je onmiddellijk naar werkruimte x brengen, of die onmiddellijk een actief programma naar werkruimte x verplaatsen. Maar dat is een verhaal voor een volgende keer  :)