Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe opnieuw driver activeren voor printer samsung ML-1675  (gelezen 3076 keer)

Offline LWM

  • Lid
hoe opnieuw driver activeren voor printer samsung ML-1675
« Gepost op: 2012/05/22, 14:15:17 »
na de 'schone' upgrade naar 12.04 geeft mijn printer Samsung ML-1675 na een printopdracht de melding 'internal error - use the proper driver'. (ik had al de gebruikelijke instelschermen voorbij zien komen waarop ik de gewenste printerinstellingen kon aanpassen, dus dacht dat alles gewoon werkte, maar blijkbaar niet)
Ik heb toen gedaan wat ik op internet lees: Printer loskoppelen. Onder downloads de Unified linux driver 0,92 tar uitpakken. Die geeft uitgepakt een mapje 'cdroot'. Daarop dubbelklikken geeft twee mapjes 'linux' en 'autorun'. Op 'autorun' klikken geeft echter een  schermpje met de volgende melding:
#! /bin/sh
BASE='dirname "$0"'
exec sh "$BASE/linux/install.sh"

Wat nu?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: hoe opnieuw driver activeren voor printer samsung ML-1675
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/22, 14:45:20 »
Je moet het bestandje "install.sh" wat in de linux directory zit uitvoeren.


Offline LWM

  • Lid
Re: hoe opnieuw driver activeren voor printer samsung ML-1675
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/22, 17:27:25 »
Volgens de manier van Pjotr had ik de printer ooit geïnstalleerd onder ubuntu 10.4 (zat bij mijn favorieten, maar die was ik kwijt na de upgrade naar 12.04). De uitgepakte download stond wel nog op mijn pc in de map downloads. Heb de procedure daarmee weer herhaald, met als resultaat dat er ineens een nieuwe printer is geïnstalleerd en als standaard is ingesteld,  type CLP-300 splc. Die geeft bij een printopdracht ook weer die uitgeprinte melding Please use proper driver. Heb vervolgens de Samsung weer ingesteld als standaard, maar krijg ook dan diezelfde melding. Tijdens de installatie zag ik wel dat er vergeefs werd gezocht naar iets van Gnome en dat is nu Unity. Kan dat het zijn? Overigens is die printer probleemloos geïnstalleerd op mijn laptop met 12.04 en werkt daar goed.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: hoe opnieuw driver activeren voor printer samsung ML-1675
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/22, 18:42:54 »
Volgens de manier van Pjotr had ik de printer ooit geïnstalleerd onder ubuntu 10.4 (zat bij mijn favorieten, maar die was ik kwijt na de upgrade naar 12.04). De uitgepakte download stond wel nog op mijn pc in de map downloads. Heb de procedure daarmee weer herhaald, met als resultaat dat er ineens een nieuwe printer is geïnstalleerd en als standaard is ingesteld,  type CLP-300 splc. Die geeft bij een printopdracht ook weer die uitgeprinte melding Please use proper driver. Heb vervolgens de Samsung weer ingesteld als standaard, maar krijg ook dan diezelfde melding. Tijdens de installatie zag ik wel dat er vergeefs werd gezocht naar iets van Gnome en dat is nu Unity. Kan dat het zijn? Overigens is die printer probleemloos geïnstalleerd op mijn laptop met 12.04 en werkt daar goed.
In plaats van dat oude stuurprogje te hergebruiken, haal je beter de nieuwste versie binnen bij Samsung.

Offline LWM

  • Lid
Re: hoe opnieuw driver activeren voor printer samsung ML-1675
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/23, 01:45:56 »
Het nieuwe progje was dezelfde die ik in de map downloads had staan en waarmee ik de drivers ook op mijn laptop had geïnstalleerd. Dat was dus niet het probleem. Het probleem was het uitpakken van het tar bestand. Met 'uitpakken' in archiefbeheer werd het uitgepakte bestand niet in de map downloads geplaatst en daardoor kreeg ik steeds in de terminal de melding 'kan map niet vinden' (hij zocht install.sh  in de map downloads).
Toen ik de tar uitpakte door op de optie 'hier uitpakken' te klikken, stond het uitgepakte bestand meteen in de map downloads en toen ging het installeren verder probleemloos. Het werkt nu weer.
Dank voor jullie hulp!