Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veel te dure hardware verplicht aanschaffen in voortgezet onderwijs  (gelezen 5853 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Veel te dure hardware verplicht aanschaffen in voortgezet onderwijs
« Reactie #50 Gepost op: 2018/12/27, 18:19:38 »
Het is nu eenmaal een feit dat MS een groter marktaandeel heeft, ook binnen de serverbranche.
Dat dacht ik niet, ~90% van de (grotere) servers draait op een Linux distributie.
ik ken toch weinig bedrijven binnen het mkb die een linux server hebben. Allemaal MS.
Bij mijn laatste werkgever stonden een aantal servers, waarvan alleen de mail-server een Microsoft product was.
Bij de meeste overheden, ook de lagere overheden, zijn de servers ook uitgerust met een Linux distro.
De gemeente waar ik woon heeft een RedHat en een ........ Ubuntu server in gebruik, vanwege het gemak met beheer en beveiliging, dat makkelijker is dan bij een MS server (zegt men daar).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Veel te dure hardware verplicht aanschaffen in voortgezet onderwijs
« Reactie #51 Gepost op: 2018/12/27, 18:55:49 »
Ik zou niet weten waar ik aan moet kloppen voor en linux netwerkbeheerder, al zou ik dat dan gaan vragen bij die ms-beheerders bedrijven en ongetwijfeld antwoord krijgen.

https://www.indeed.nl/m/jobs?q=Linux+Systeembeheerder
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Veel te dure hardware verplicht aanschaffen in voortgezet onderwijs
« Reactie #52 Gepost op: 2018/12/28, 01:27:31 »
Het is nu eenmaal een feit dat MS een groter marktaandeel heeft, ook binnen de serverbranche.
Dat dacht ik niet, ~90% van de (grotere) servers draait op een Linux distributie.
ik ken toch weinig bedrijven binnen het mkb die een linux server hebben. Allemaal MS.

90% van hoeveel?

Citaat van: MKB-Nederland
Met midden- en kleinbedrijf (mkb) is de bedrijfssector die in het algemeen uit ondernemingen tot 250 werknemers bestaat. In Nederland valt slechts drie promille van de ondernemingen hier buiten.

Ik heb jarenlang de zorg gehad dat systemen bij bedrijven terecht kwamen, en daarnaast met zeer veel bedrijven en dan vooral de eigenaar/ondernemers van doen gehad, en ik kan je zeggen dat binnen het MKB het grootste deel gewoon simpel een MS server draait. Voor de M's binnen MKB kan het soms aantrekkelijk zijn een eigen netwerkbeheerder in dienst te hebben, maar voor het KB daarbinnen is dit toch echt hoe het er voor staat.
MKB is toch daarin echt wel het grootste deel van alle bedrijven. De grote bedrijven brengen hier weinig tot niets in de statistieken in.

Aug 2018. Linux Mainframes. 28%.
Dit zal vooral bij de M bedrijven zitten die mainframes hebben staan. Bij het KB (= grootste deel) staat vooral Windows Server te draaien. De grote bedrijven tellen we hier niet mee want onbelangrijk.

Misschien moet Linux server zich eens goed gaan richten op het MKB en dan vooral op het deel KB daarvan. Ik kan je garanderen dat daar nog een hele grote markt open ligt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline daido

  • Lid
Re: Veel te dure hardware verplicht aanschaffen in voortgezet onderwijs
« Reactie #53 Gepost op: 2018/12/28, 17:22:51 »
Ik heb niet de hele topic gelezen, maar ik zou niet kiezen voor een oude bak met xubuntu, Mint enz.  Een slechte batterijduur en een hoop gedoe met installeren door de verschillende hardware.

Niet te oude laptop voor 100 euro. Nieuwe accu erbij voor 5 tientjes. Ben je klaar voor 150. Toch een honderd of twee tweeeneenhalf bespaard.
Linux erop en klaar.

"Hoop gedoe met installeren" ligt echt aan de soort opleiding. Op zich hoeven ze amper tot niets te installeren omdat veel browser-based is. Van zowel internet als intranet.

Dat kan anders worden als er bijvoorbeeld op een grafische opleiding met Photoshop of Quark gewerkt moet worden, of op een technische opleiding met AutoCAD. Waar dan op de TU juist vaak aansturingssoftware van robotjes en zo juist weer ontwikkeld wordt met Linux.

Voor iets meer dan 200 euro heb je al een chromebook  met daarop twee jaar garantie. Start binnen 10 sec op. En als het collectief ingekocht wordt is nog wel een korting te bedingen. Als je wilt, kan je er ook nog ubuntu opzetten.
En als de boel in de soep draait kan de leraar bij ubuntu niet helpen.  Het is ook nog een hoop gedoe om een betrouwbare laptop tweedehands te vinden waarop ook nog ubuntu probleemloos draait. En dan nog de accu. De meeste laptops moet je tegenwoordig helemaal open schroeven om de accu te vervangen.
Als het je hobby is en voldoende tijd en kennis hebt, kan het, maar voor de meeste mensen is het niet weggelegd.

Re: Veel te dure hardware verplicht aanschaffen in voortgezet onderwijs
« Reactie #54 Gepost op: 2018/12/28, 19:29:43 »
Voor iets meer dan 200 euro heb je al een chromebook  met daarop twee jaar garantie. Start binnen 10 sec op. En als het collectief ingekocht wordt is nog wel een korting te bedingen. Als je wilt, kan je er ook nog ubuntu opzetten.

Ik wil geen chromebook. Komt van goegel.

En als de boel in de soep draait kan de leraar bij ubuntu niet helpen.
Draait niet snel in de soep.  ^-^
Praktijk bewijst het. Ik hoef hier amper tot niet om te kijken naar de huiswerk-computers.

Het is ook nog een hoop gedoe om een betrouwbare laptop tweedehands te vinden waarop ook nog ubuntu probleemloos draait. En dan nog de accu.
Ze gooien je dood met win 7 en 8 laptops waar win 10 niet lekker meer op draait. Koop je voor een habbekrats.
Ubuntu draaien? Live usb mee, dan zie je meteen of het werkt.
Ik heb hier geen enkele negatieve ervaring mee. Zelf laatst nog een laptop gekocht, waar win ubuntu niet lekker accepteerde om te installeren inderdaad. Eerste poging vastgesteld, en bij de tweede poging stond het er op. Toen er eenmaal ubuntu op stond was installeren geen enkel probleem meer (want de blokkerende was al weg).

De meeste laptops moet je tegenwoordig helemaal open schroeven om de accu te vervangen.
Die win 7 en 8 bakkies nog niet. En als wel, so what? Ook dat stelt niet veel voor.

Als het je hobby is en voldoende tijd en kennis hebt, kan het, maar voor de meeste mensen is het niet weggelegd.
Dat klopt. Maar veel mensen hebben wel weer iemand in de omgeving die kan helpen.
En iedereen kan zich er een beetje in verdiepen. Zo ben ik ook begonnen ooit.
De mensen waarvoor het geen hobby is lopen net zo vaak tegen problemen aan als ze geen Ubuntu hebben. Als win alle tijd zou vergoeden dat ik bij al die kennissen op mocht komen draven omdat win zei "Raadpleeg uw systeembeheerder" dan kon ik lekker een keer extra lekker op vakantie.

En verwacht maar niet dat de leraar fikse crashes en verloren bestanden gaat ondervangen. Zijn 'hulp' houdt vaak al op bij 'de normale' vragen. Kijk maar eens bij klasseinformatiedagen en zo, hoe ze zitten te klooien voor ze beeld hebben wat maar niet lukt, en dan nog die presentatie opgestart moeten zien te krijgen. Leraren zijn echt niet zo'n pro ict helpdeskers, en zelfs de 'ict-ers' van school vaak niet. :evil: Niet voor niets dat die kids schoolcijfers en zo gehackt krijgen en wel vaker prive-documenten open staan.

Je doet wat moeite voor enige vaardigheid of je betaald er voor, zo is het met bijna alles. Ik ken genoeg ouders die nog geen fietsband kunnen plakken en er elke keer 2 tientje voor betalen. En 15 euro of meer voor het bijvullen van een kwart litertje olie in de auto.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/28, 20:36:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore