Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 57509 keer)

In o.a. de discussie "zijn wij een cultus?" en linux in drie woorden van JVecht kwam naar voren dat met name de mogelijkheid om oude computers
nog lang te kunnen gebruiken als een groot voordeel van Linux wordt gezien.

Mag ik u allen uitnodigen voor een luchtige inventarisatie/discussie of wat er dan ook uit mag komen?

Hoe oud zijn de oude barrels die bij de diverse Linuxgebruikers alhier in gebruik zijn?
Welke distro draait er op?
Wat kan je nog wel, waar is je machine echt te oud voor?
Wat voor kunstgrepen heb je uitgehaald waardoor je machine misschien wel gewoon nog mee kan met de "eisen van deze tijd" ? (ruim begrip)
Wat voor upgrades, aanpassingen heb je hardwarematig gedaan?
Wat voor andere interessante zaken kun je melden inzake dit topic?

Ik ben wederom benieuwd en ik hoop veel andere leden ook.

ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

  • Lid
Hier draait een core duo met 2gb Ram uit 2007. Niet op een standaard distro, maar op Arch linux met i3wm. Na een koude boot gebruikt deze laptop 80mb geheugen. Dus vrijwel de volledige 2gb is beschikbaar voor de rest.

Werkt uitstekend voor de dagelijkse dingen als email, internet(chromium) een en beetje tekst verwerking(Libre Office). Ik doe ook RAW foto ontwikkeling(darktable) maar dat kan niet echt meer met deze laptop. Het duurt domweg te lang bij het exporteren, de cpu wordt te heet, hij valt uit. Voor dat werk heb ik tegenwoordig een i5 met 6gb.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/29, 19:12:12 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
De onderste van het rijtje hieronder spreekt voor zich.
Hier heb ik ook een desktop 1GHz met 1GB geheugen.
Toen ik de desktop nieuw kocht, in 2001/2002, werd er contact opgenomen met MSI, of er wel 1GB ram op het board kon.
Later bleek, dat de geïnstalleerde Windows-98 vastliep op meer dan 512MB geheugen, dit leverde mij een gratis XP-Pro licentie op.
Het is deze PC, die eind 2004 een dual boot werd (Win + Ubuntu) en eind 2005 een dual boot (2x Ubuntu met Gnome-2).
De Ubuntu's zijn zwaarder geworden, maar Lubuntu doet het goed zolang er niet een LibreOffice en FireFox tegelijk open staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Herkenbare zaken tot zo ver. Hier staat een DualCore 3ghz uit 2006 op de televisie aangesloten met Mint 18 xfce, probleemloos allemaal.
Het wordt een ander verhaal met een packard bell dot s laptop. Ook mint 18 xfce. Veel aan gerommeld al. Toetsenbord doet het niet meer omdat je de machine moet openen via het toetsenbord en dat gaat haast niet zonder deze te slopen dus usb toetsenbord er op aangesloten. De eerste keer dat ik dit ding open maakte was omdat ik er een nieuwe hd in moest zetten. Een van de katten had apparaat van tafel gelopen. Behuizing ging niet meer fatsoenlijk dicht. Bij een tweede keer openmaken, ging ding helemaal niet meer dicht. Dat is opgelost met ducttape. Hij fungeert nu als sidekick om mee op internet te kunnen als ik op zware machine zit te gamen.......

Ben benieuwd naar meer verhalen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Hier draait een core duo met 2gb Ram uit 2007.

Dat noem jij oud?  ^-^

Hier draaien twee pentium 4  op Ubuntu 12, 32 bits.
Voor oudere wordt vaak Lubuntu geadviseerd, maar bij mij werkte Ubuntu12 prima waar Lu haperde.
1 ervan wordt gebruikt als homerecordingstudio.  8-) Begonnen als experimentje of dat zou gaan werken, maar gezien de prima prestaties nog steeds niet aan upgrading toegekomen. Leuk detail; werkt stukken beter en veel minder latencyprobs dan menigeen 'supersnelle' en dure moderne 'andere os' recordingstudio. =D

Ik moet wel zeggen dat binnen mijn ervaring 1gb intern geheugen toch wel minimaal is, en hoger aan te raden is. Bij 1gb werken sommige proggies al niet en zijn meerdere proggies al snel teveel, en gaat de boel al snel vertragen.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/29, 20:06:43 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Acer travelmate uit 2005. 2 gb geheugen, draait nog steeds prima met Debian 8 erop.
Kubuntu 20.04

Citaat van: Partyrabbit
Ik moet wel zeggen dat binnen mijn ervaring 1gb intern geheugen toch wel minimaal is, en hoger aan te raden is. Bij 1gb werken sommige proggies al niet en zijn meerdere proggies al snel teveel, en gaat de boel al snel vertragen.

Dat merk ik bij de dot s laptop dus ook. Het is een klein apparaat met maar een geheugenslot. Ik vind het vooralsnog de moeite niet om een 2gb te kopen.

Moderator edit: Quote gerepareerd.



« Laatst bewerkt op: 2016/10/30, 11:04:04 door Ron »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Hier draait een core 2 duo e8400 uit 2008 met 4GB geheugen nog iedere Linux variant die ik wil. Momenteel Ubuntu GNOME 16.04.
Met een SSD erin voelt deze pc niet eens veel minder snel dan mijn andere pc met daarin een core i3 en 8GB geheugen uit 2015.

Hier draait een core 2 duo e8400 uit 2008 met 4GB geheugen nog iedere Linux variant die ik wil. Momenteel Ubuntu GNOME 16.04.
Met een SSD erin voelt deze pc niet eens veel minder snel dan mijn andere pc met daarin een core i3 en 8GB geheugen uit 2015.

Die machine zou zonder ssd ook nog goed draaien waarschijnlijk. Op mijn dual core uit 2006 heeft heel lang een KDE distro gedraaid.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Die dual core dingen waren gewoon steengoed. Mijn Toshiba uit 2006 draait ook nog steeds als een zonnetje. Niks mis mee en op een gewone harddisk. Het is nu een reserve machine, beetje zonde om daar een SSD in te zetten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Inderdaad just, mijn vader draait een oude hp desktop met een core 2 duo e2200. Ook die draait prima, Intel maakt al een tijdje uitstekende processoren...

Offline Tom

  • Lid
Medion 2012 i5 processor .  16.04.1 Lts  Grafische kaart: NVIDIA GeForce GT 530 DirectX 11 met 1024 MB DDR3-geheugen. 4 Gb ram.
Medion 2013 !5 processor .  16.04.1 Lts  Grafische kaart: NVIDIA GeForce GT 650 DirectX 11 met 1024 MB  DDR3-geheugen. 4 GB ram.
HP van 2008  amd.  14.04.5 Lts Grafische kaart ATI Radeon HD 2400Pro. 2 GB ram. Processor AMD Athlon 64 x 2 Dualcore 5000+ 2 x 2.8 GHZ.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/30, 15:37:01 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Medion 2012 i5 processor .  16.04.1 Lts
Medion 2013 !5  ..    ..  16.04.1 Lts
HP van 2008  amd.  14.04.5 Lts

Waarde Tom, 2012 en 2013 zou ik voor Linux-begrippen eerder "lekker jong" vinden ;)
Die HP van 2008 draait Ubuntu 14.04 nog steeds goed op, of heeft u al wel eens aan lichtgewicht distros gedacht?

Die dual core dingen waren gewoon steengoed. Mijn Toshiba uit 2006 draait ook nog steeds als een zonnetje. Niks mis mee en op een gewone harddisk. Het is nu een reserve machine, beetje zonde om daar een SSD in te zetten.

groet,

Just

De mijne is een Dell Dimension 9150, nadeel is dat hij wel een hoop herrie maakt maar daarvan zou mijn neef, een behoorlijk onderlegt systeembeheerder zeggen: "wat herrie maakt, daarvan weet je dat het werkt' :P. De machine heb ik ook best nog lang op kunnen gamen met een Geforce 8800 en daarna een RAdeon. Nu zit er een Geforce GT kaart in en dat maakt het een prima multimedia machine voor in de woonkamer. Ik had alleen nog de hoop dat ik de oude RAM strips van mijn zwaarste machine er in kon zetten voor wat meer werkgeheugen, helaas dat gaat dan weer allemaal net te hard......paste niet meer.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Tom

  • Lid
Als u ziet wat ik uit mijn Xubuntu er uit sloop kan men al spreken van een licht gewicht  :D

https://sites.google.com/site/wandabloglinuxxubuntu/pc-s-installeren-configureren
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Als u ziet wat ik uit mijn Xubuntu er uit sloop kan men al spreken van een licht gewicht  :D

https://sites.google.com/site/wandabloglinuxxubuntu/pc-s-installeren-configureren

Ah een Xubuntu, dat is inderdaad al licht.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Nero

  • Lid
Een HP VL420 desktop, uitsluitend gebruikt voor hardware die op mijn laptop niet aanwezig zijn: floppy, SCSI, ...
Doorgaans via SSH.$ inxi -Fzx
System:    Host: vl420 Kernel: 4.6.0-1-686-pae i686 (32 bit gcc: 5.4.0) Console: tty 0
           Distro: Debian GNU/Linux stretch/sid
Machine:   System: Hewlett-Packard product: HP Vectra v: VL420
           Mobo: Hewlett-Packard model: HP System Board v: A08
           Bios: American Megatrends v: JA.01.02US date: 07/19/2001
CPU:       Single core Intel Pentium 4 (-UP-) cache: 256 KB
           flags: (pae sse sse2) bmips: 3586 speed: 1793 MHz (max)
Graphics:  Card: NVIDIA NV34 [GeForce FX 5200] bus-ID: 01:00.0
           Display Server: N/A driver: N/A tty size: 140x35 Advanced Data: N/A out of X
Audio:     Card Intel 82801BA/BAM AC'97 Audio Controller driver: snd_intel8x0 ports: dc00 d800 bus-ID: 00:1f.5
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.6.0-1-686-pae
Network:   Card: Intel 82801BA/BAM/CA/CAM Ethernet Controller
           driver: e100 v: 3.5.24-k2-NAPI port: ac00 bus-ID: 02:08.0
           IF: eth0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 203.9GB (0.5% used) ID-1: /dev/sda model: WDC_WD400BB size: 40.0GB
           ID-2: /dev/sdb model: Maxtor_6Y160P0 size: 163.9GB
Partition: ID-1: / size: 6.9G used: 932M (15%) fs: ext4 dev: /dev/sda8
Sensors:   None detected - is lm-sensors installed and configured?
Info:      Processes: 84 Uptime: 3 min Memory: 50.7/1005.4MB Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: N/A
           Client: Shell (bash 4.3.461) inxi: 2.3.0
nero@vl420:~$

ik draai de 14.4 64 bit op een dell uit 2007 met de geprezen Intel(R) Core(TM)2 CPU 6400 @ 2.13GHz
en 2Gb geheugen op 800Mghz.
heb hierin de " orgi  Dell video kaart" gewiseld met een NVIDIA Corporation GT218 kaart.
verders stock en volledig naar mn zin.


Bij oude 'barrels' denk ik meer aan mijn oude Toshiba (233 Mhz MMX, 32mb) :) Dit is mijn oude laptop en testmachine om te zien of een PKGBUILD nog werkt voor Delicate Linux. De andere machines zijn oude PII en PIII gevalletjes voor dezelfde distro. Voor andere machines en wat jonger (P4, Celeron M etc) staan Ubuntu/Debian Netwerkinstallaties en Antix (met IceWM) en verschillende Linuxbbq distro's. Linuxbbq Anorexia is een Debian based distro die behoorlijk kaal is en je zelf een werkomgeving op kunt zetten. Linuxbbq Adipositas is een volledige CLI distro zonder X (framebuffer). Swikee heeft wel een minimalistische X windows werkomgeving (CWM) , deze distro's zijn uitermate geschikt voor 'oude' barrels :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Medion 2012 i5 processor .  16.04.1 Lts  Grafische kaart: NVIDIA GeForce GT 530 DirectX 11 met 1024 MB DDR3-geheugen. 4 Gb ram.
Medion 2013 !5 processor .  16.04.1 Lts  Grafische kaart: NVIDIA GeForce GT 650 DirectX 11 met 1024 MB  DDR3-geheugen. 4 GB ram.
HP van 2008  amd.  14.04.5 Lts Grafische kaart ATI Radeon HD 2400Pro. 2 GB ram. Processor AMD Athlon 64 x 2 Dualcore 5000+ 2 x 2.8 GHZ.
2 van de 3 zou ik geen oude barrels willen noemen, zelfs 2008 is nog acceptabel. ;)
Kubuntu 20.04

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
PC die nu word gebruikt voor DDR-EXP doelendeinden:
AMD X4 965 Phenom II (3,6GHz)
4GB RAM
1TB 5400RMP HDD.
Nvidia 9600GT (1GB)

heb m destijds verkocht aan een vriend omdat hij unreal-engine niet snel genoeg compileert, maar voor simpel rhythm gaming word hij nog gewoon gebruikt. (ubuntu)

net als een oude TU/E PC die in de arcade zit van onze studentenvereiniging.
das een intel Core2Duo (1,8GHz) met 4GB Ram en 500GB HDD + intel GMA.
na opstarten boot hij gelijk openITG, tijdens t spelen gebruikt hij 158MB RAM...

PC die nu word gebruikt voor DDR-EXP doelendeinden:
AMD X4 965 Phenom II (3,6GHz)
4GB RAM
1TB 5400RMP HDD.
Nvidia 9600GT (1GB)

heb m destijds verkocht aan een vriend omdat hij unreal-engine niet snel genoeg compileert, maar voor simpel rhythm gaming word hij nog gewoon gebruikt. (ubuntu)

net als een oude TU/E PC die in de arcade zit van onze studentenvereiniging.
das een intel Core2Duo (1,8GHz) met 4GB Ram en 500GB HDD + intel GMA.
na opstarten boot hij gelijk openITG, tijdens t spelen gebruikt hij 158MB RAM...

De Phenom reken ik zeker niet onder de oude barrels ;). Een Phenom X4 is mijn zwaarste machine ok ok er zit wel 12 gb werkgeheugen in en een SSD en een Gefroce GTX 960 in.......maar los daarvan vind ik Phenom x4 gewoon nog grof geschut. Het is tot nu toe lollig om te lezen wat iedereen onder "oud" verstaat.....
« Laatst bewerkt op: 2016/10/31, 13:14:02 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk

Die machine zou zonder ssd ook nog goed draaien waarschijnlijk. Op mijn dual core uit 2006 heeft heel lang een KDE distro gedraaid.

Klopt, maar in principe is een computer na 4 jaar "oud", althans volgens de belastingdienst. Die hanteren tegenwoordig een afschrijvingstermijn van 4 jaar. Maar zeker als je in zo'n pc van na pak um beet 2005-2006 een SSD zet, dan heb je gevoelsmatig zoveel snelheidswinst dat je voor de meeste doeleinden geen nieuwe pc hoeft te kopen...

Offline Bobbie

  • Lid
Ik heb dan nog steeds de IBM, Thinkpad R 30, een pentium III - 1ghz met 1gb geheugen uit september 2004 , deze heeft veel steun geleverd tijdens de Ubuntu install party's,  daar staat dan nu Lubuntu op 16.04 op, het draait niet ze vlot meer met firefox er valt nog steeds mee te werken, in de loop de tijd eens kijken naar een lichtere distro.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Het is tot nu toe lollig om te lezen wat iedereen onder "oud" verstaat.....
die bak is al meer dan 5 jaar oud daar niet van, maar ik ben met je eens dat die nog prima bruikbaar is voor huis-tuin en keukengebruik, maar gewoon niet voor game-design enzo :P
dus voor mijn doeleinden is hij "oud".

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
, maar gewoon niet voor game-design enzo :P dus voor mijn doeleinden is hij "oud".

Dat valt te begrijpen. Voor een beetje game-bak moet je een voldoende snelle processor aan boord hebben plus een behoorlijke grafische kaart, neem ik aan (ik weet helemaal niks van gamen :D. Ik heb nu een Dell kantoorbak en loop er wel eens aan te denken uit afgedankt spul voor weinig geld een computer in elkaar te zetten die wat pittiger is dan die kantoorbak. Niet dat dat ding dan voor gamen gaat dienen.

Net een slag eronder had ik zo gedacht. Bedoeld voor mijn DTP werk en de video-editing. Dat gaat nu trouwens al aardig op die kantoorbak met een i3 en 8 GB RAM.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021