Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boot probleem bij Ubuntu 11.10  (gelezen 755 keer)

Offline HarryT

  • Lid
boot probleem bij Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2011/12/13, 13:10:26 »
Hoi

Ik heb afgelopen weekend mijn Ubuntu, versie 11.10, geupdate met de normale wachtende updates. (draaide dus al 11.10) Helaas blijkt het systeem nu niet meer door te starten maar op het startscherm, Ubuntu met de 4 puntjes, te blijven hangen. Gelukkig kwam ik er na een tijd experimenteren achter dat enkele keren esc drukken voldoende is om hem door te laten starten en dan werkt alles. na het esc typen zie ik in een flits het console met wat regels tekst, maar dat is veel te kort om iets te lezen. Ik gok erop dat er ergens een probleem is en dat ik een vraag gesteld krijg die ik afbreek.

Hoe kan ik zien wat het probleem is?

Met vriendelijke groet
HT


Re: boot probleem bij Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/13, 20:35:45 »
Probeer eens in recovery mode op te starten. Dat doe je door na de bootsplash op linker shift te drukken (blijven drukken) tot je het Grub menu te zien krijgt.

Mocht die probleemloos opstarten kunnen we misschien meer achterhalen wat er mis loopt.

In dat Grub-menu kan je ook voor een oudere kernel kiezen (er is een kernel update geweest jongstleden) en die proberen op te starten.

Mocht dat wél lukken (met die oudere kernel) kan je er van uit gaan dat met de installatie van de update (kernel) iets is misgelopen.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline HarryT

  • Lid
Re: boot probleem bij Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/13, 21:37:24 »
Probeer eens in recovery mode op te starten. Dat doe je door na de bootsplash op linker shift te drukken (blijven drukken) tot je het Grub menu te zien krijgt.

Het betreft een dualboot systeem. Een echte recovery mode zoals ik die van openSUSE gewend ben vind ik niet. Wel een recovery menu. Maar dat helpt ook niet.

Of doe ik iets fout?

Citaat
Mocht die probleemloos opstarten kunnen we misschien meer achterhalen wat er mis loopt.

Een resume komt in dezelfde problematiek terecht. En na enkele keren esc drukken werkt het systeem verder perfect.

Citaat
In dat Grub-menu kan je ook voor een oudere kernel kiezen (er is een kernel update geweest jongstleden) en die proberen op te starten.

Mocht dat wél lukken (met die oudere kernel) kan je er van uit gaan dat met de installatie van de update (kernel) iets is misgelopen.

Helaas, met de oude kernel gebeurt hetzelfde. Het zal dus ergens in een ander software programma zitten. Maar welk.



Nog andere ideeen hoe ik er achter kan komen wat fout gaat?



HT

Offline Wout55

  • Lid
Re: boot probleem bij Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/14, 11:00:04 »
Ja kan vanuit je persoonlijke map in het bestandssysteem gaan kijken in de directory VAR in de subdirectory LOG en daar naar boot.log of een van de andere logbestanden van vandaag en kijken wat er in staat. Daar zou je in ieder geval de voorbijflitsende foutmeldingen moeten kunnen terugvinden. Ik vond er net bij mezelf eentje waarvan ik niet wist dat ik die fout had.  =D