Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ndiswrapper en opstarten  (gelezen 1296 keer)

Offline Halsema

  • Lid
ndiswrapper en opstarten
« Gepost op: 2010/04/18, 11:31:17 »
Goeiendag,

voor deze vraag heb ik al de zoekfunctie gebruikt, maar ik ben er vrijwel zeker van dat dit probleem er niet tussen staat. Althans, niet in deze vorm. 2 dagen terug heb ik mijn Broadcom BCM4318 aan de praat gekregen met ndiswrapper, ookal was dit wat geknoei (ter informatie, Ubuntu versie is 9.10). Na wat gezoek leek hij alleen aan de praat te komen als ik het volgende invoerde in de terminal:


sudo rmmod ndiswrapper
sudo rmmod b43
sudo rmmod b43legacy
sudo rmmod b44
sudo rmmod ssb
sudo modprobe ndiswrapper


Het is het enige wat werkte om het daadwerkelijk aan de praat te krijgen (er stond niets over in de community documentation, ik heb het hier vandaan getrokken, aangezien het probleem veel leek op het mijne: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1188702).

In ieder geval, het werkt allemaal wel leuk, alleen: het start niet automatisch op. Voor mij is dit opzich niet zo'n probleem, maar op deze computer is Ubuntu geinstalleerd zodat mijn kleine zusje er koekeloere op kan kijken (ze kan dat nog nét zelfstandig opstarten). En ik kan haar nou niet vragen elke keer de terminal te openen..etc.

Nu heb ik al een aantal methoden geprobeerd om het automatisch te laten opstarten, ten eerste die op de thread die ik net stuurde. Mijn /etc/rc.local file ziet er nu zo uit:

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.

rmmod ndiswrapper
rmmod b43
rmmod b43legacy
rmmod b44
rmmod ssb
modprobe ndiswrapper
exit 0

Ook heb ik geprobeert de /etc/modules file te veranderen zoals de documentation me vertelde (https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Ndiswrapper#Automatically%20loading%20at%20start-up). Dat ziet er nu zo uit:
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

lp
b43
ssb
ndiswrapper
ndiswrapper

Ik weet dat er twee keer ndiswrapper staat, ik hou er alleen niet meer zo van willekeurig dingen te veranderen, kwam bij windows meestal zo'n leuk blauw scherm van. Naast deze twee methoden, heb ik ook gewoon wat gegoogled op "Ndiswrapper startup" en hiermee links er rechts wat terminal-toverspreukjes gevonden die overgens ook niet echt hielpen:

echo ndiswrapper | sudo tee -a /etc/modules
ndiswrapper -m
Hiernaast ziet mijn blacklist er zo uit, mocht dit helpen: 

blacklist b43
blacklist b44
blacklist b43legacy
blacklist ssb
blacklist bcm43xx

Voor de rest moet ik nu mijn gebruikelijke koppigheid wat betreft computerproblemen even opzij schuiven aangezien dit een heel nieuw OS voor mij is. Vandaar deze thread. Dus bij deze:

Help alstublieft?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ndiswrapper en opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/18, 11:37:19 »
Ik denk, dat je de verkeerde aanpak hebt gekozen.... ndiswrapper zou helemaal niet nodig moeten zijn bij jouw draadloze chipset. En dus alle vervolgingrepen die je hebt gedaan, ook niet.

De juiste aanpak is waarschijnlijk deze:
http://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Offline Halsema

  • Lid
Re: ndiswrapper en opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/18, 13:57:01 »
Zou kunnen. Volgens mij heb ik deze manier al eens eerder gezien, alleen we hebben geen netwerkkabels hier.. dit leek me in eerste instantie de makkelijkste oplossing aangezien je maar 1 of 2 files vanaf het internet nodig hebt. En alle updates (2. Haal alle updates binnen voor Ubuntu...welke updates?) op een andere computer downloaden en via een USB stick erop gooien leek me niet alleen omslachtig maar ook erg veel werk (waarschijnlijk had ik alles pas bij elkaar gehad na 3 uur zoeken).

In ieder geval, ik neem aan dat Ubuntu wel gewoon een update-zoeker heeft? Ik kan het proberen nu ik internet heb, en dan laat ik het wel weten zodra ik ruzie heb met de updates of als het werkt.

Re: ndiswrapper en opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/18, 14:00:58 »
Je maakt een grap zeker? Het Updatebeheer komt al na de installatie automatisch tevoorschijn. Systeem -0> Beheer -> Updatebeheer.

Offline Halsema

  • Lid
Re: ndiswrapper en opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/18, 14:06:54 »
Ik heb het inderdaad al gevonden. Ik had vermoedelijk wel vrij weinig gehad aan updatebeheer als ik geen internet had gehad op de Ubuntu-computer zelf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ndiswrapper en opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/18, 14:24:18 »
Geen tijdelijk netwerkkabeltje bij de hand.... jammer. Dat compliceert de zaak.

Ik denk, dat de oplossing die ik suggereerde, alleen werkt wanneer je *alle* eerdere ingrepen ongedaan maakt. Helaas kan dat in jouw geval dus niet vooraf. Hopelijk belemmert dat de reparatie niet.

Enfin, misschien valt het mee. Succes!  :)

Re: ndiswrapper en opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/18, 21:39:37 »
Ik denk, dat je de verkeerde aanpak hebt gekozen.... ndiswrapper zou helemaal niet nodig moeten zijn bij jouw draadloze chipset. En dus alle vervolgingrepen die je hebt gedaan, ook niet.

De juiste aanpak is waarschijnlijk deze:
http://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Kan het helaas niet met je eens zijn Beste Pjotr.
Ik heb onder 9.10 alleen maar ellende gehad met de 4318 en deze werkt zeker niet uit de doos.
Ik kreeg wel verbinding maar zeker niet stabiel en heb daarom 8.10 uitgeprobeerd. Hier werkte het wel meteen goed.
Het goede nieuws is dat ook 10.4 prima uit de voeten kan met de broadcom 4318.

Gr Ruud

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ndiswrapper en opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/19, 06:11:49 »
Voor de wifi in mijn laptop (ook een 4318) heb ik alleen de firmware moeten downloaden via systeem>beheer>drivers.
Hierna werkt het perfect.
Geen ndiswrapper of andere gekke trucs nodig gehad.