Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brochure printen  (gelezen 936 keer)

Brochure printen
« Gepost op: 2017/01/28, 11:41:40 »
Hallo Forum,

Via LO Writer wil ik graag een kleine brochure printen.

Zowel printer, HP Envy 4500 als Writer ingesteld op brochure printen en op dubbelzijdig.

Echter staat blad 2 en 7 ondersteboven tov bald 1 en 8.

Wie kan mij de juiste tips geven om dit op te lossen.

Wim
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Brochure printen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/28, 12:57:01 »
Handmatig doen. Zo doe ik het altijd want mijn ervaring is dat geautomatiseerd vaker fout gaat dan handmatig.

Eerst de voorkant printen. Blaadje omdraaien en dan de achterkant printen.
Dan moet je wel even goed uitzoeken welke pagina achter welke moet, en bij een boekje van vier pagina's per vel is het heel goed uitzoeken.

Maar ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar goed werkende geautomatiseerde opties. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JohPoe

  • Gast
Re: Brochure printen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/28, 12:57:55 »
Bij de instellingen van de printer zou je bij dubbelzijdig printen ook moeten kunnen kiezen om langs de lange of korte zijde te spiegelen (flip long os short edge).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure printen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/28, 14:07:17 »
Hallo Spidey,

Dat noemen ze een inslagschema. Nou is de vraag wel wat je en hoe je het wilt printen. Basis A4 papier en dan gevouwen tot A5? Dan in totaal 8 pagina's op A5?

Of wil je het anders? Google eens op inslagschema? Dat levert wel geen kant en klaar oplossingen, maar wel een beter idee in deze materie.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline h2o

  • Lid
Re: Brochure printen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/28, 19:13:29 »
Het is niet zo moeilijk hoor. Je maakt het boekje op in A4 formaat en zorg ervoor dat je altijd viertallen hebt!. Daarmee bedoel ik telkens een set van 4 pagina's, dus 4, 8, 12, 16 enz.
Als je ze onderaan een bladzijde nummert met een voettekst en daarin het paginanummer opneemt kun je alles controleren.

Bij afdrukken heb je bij Libreoffice een aantal opties. Bij PAGINALAYOUT heb je een optie brochre. Die vink je aan.
De rest is dan eenvoudig, je drukt alles af en dan zie je dat er van buiten naar binnen wordt afgedrukt. Bij 8 pagina's krijg je de volgende sets: 1-8, 2-7, 3-6 en 4-5.

Ik druk altijd dergelijke projecten naar PDF af en gebruik hiervoor cups-pdf (installeren als je dat nog niet hebt gedaan). Dan kun je alles eerst naar PDF wegschrijven en dan later de PDF afdrukken met je normale printer.
Hoe een printer dat afhandelt is printerafhankelijk. De ene printer kan dubbelzijdig afdrukken, de ander niet. Dat is dan een kwestie van experimenteren.

Op mijn werk heb ik een Ricoh MPC-3503 kopieerapparaat dat ook af kan drukken en dat handelt de copier zelf af in een menu en kan ik dan de PDF rechtstreeks als brochure afdrukken.
Als je printer dat aankan, dan kun je beter je brochure in A5 formaat opmaken, hoewel A4 ook kan omdat de printer in dit geval alles schaalbaar afdrukt.

Een alternatief is het volgende: Maak je brochure op in A5 formaat en druk dan telkens 2 bladzijdes op een A4 liggend vel af. Dan ook in deze volgorde (8 pagina's als voorbeeld), 1-8, 2-7, 3-6 en 4-5.

Dergelijke klussen zijn zo ongeveer dagelijks werk voor mij.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex