Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EXT3 onstabiel?  (gelezen 22473 keer)

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #125 Gepost op: 2009/12/28, 23:59:47 »
Een paar uur is genoeg, en hopen dat ik alle documenten en e-mails terug gekopieerd krijg is er bij mij niet bij: ik weet zeker dat dat terugzetten lukt, behoudens een externe harde schijf die ik uit m'n handen laat lazeren.  ;)

Dus jij weet zeker dat je de mails in mailclient versie x in mailclient x+1 geimporteerd krijgt?

Walter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #126 Gepost op: 2009/12/29, 00:00:51 »
Dus jij weet zeker dat je de mails in mailclient versie x in mailclient x+1 geimporteerd krijgt?

Walter

Ja. En dat is echt niet moeilijk. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 00:02:32 door Pjotr »

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #127 Gepost op: 2009/12/29, 00:09:15 »
Dus jij weet zeker dat je de mails in mailclient versie x in mailclient x+1 geimporteerd krijgt?

Walter

Ja. En dat is echt niet moeilijk. :)

haha: eindelijk de onfeilbare software gevonden.
deze lieve mensen volgenden net de tip van de clean install en liepen mooi tegen het probleem aan met mailclient die niet mee wil: https://bugs.launchpad.net/evolution/+bug/293207

Walter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #128 Gepost op: 2009/12/29, 00:19:02 »
Ik ga niet meedoen met een spelletje "elkaar met incidenten om de oren slaan". Dat vind ik te flauw voor woorden.

Overigens gebruik ik voor het terugzetten van e-mails en e-mail-accounts een ander middel dan de backupfunctie van het e-mailprogramma zelf: ik kopieer simpelweg de hele verborgen map van het progje (bij mij: Thunderbird) met account-instellingen en e-mails.

Dat is dan meteen de enige uitzondering die ik maak op het "schone" van een schone installatie.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 00:22:02 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #129 Gepost op: 2009/12/29, 00:20:56 »
Dus jij weet zeker dat je de mails in mailclient versie x in mailclient x+1 geimporteerd krijgt?
Wel als je de upgrade gebruikt. Het installatieprogramma zal, als het goed is, een eventuele conversie uitvoeren.

Met een schone installatie heb je in de praktijk de kleinste kans op problemen. Zo is het nu eenmaal.
+1, dat is het eenvoudige scenario, mag geen probleem zijn.

Maar de Ubuntu filosofie is 1x installeren, verder upgraden. Dat vind ik een nobel steven. Heel begrijpelijk vanuit de gedachte dat Ubuntu voor iedereen is (iedereen die op "er is een nieuwe versie beschikbaar" kan klikken als het uit komt).

Dat een upgrade (van honderden pakketten) meer kans op fouten geeft laat zich raden. Maar vele handen (bugmeldingen op launchpad) maken zwaar werk licht. :)

ik weet zeker dat dat terugzetten lukt, behoudens een externe harde schijf die ik uit m'n handen laat lazeren.  ;)
Je hebt een goed vertrouwen in back-ups. Hopelijk blijft dat zo! :)
Bovendien is de vraag of je met het terugzetten van de backup niet juiste de gewraakte problemen terugkrijgt. Het gaat immers om data in het formaat van een vorige versie. Een dubieus advies dus, werkt in het geval van de auteur goed, fijn om te weten.

Overigens hoef je niet elk half jaar mee te fietsen met een nieuwe versie. Een gewone versie gaat anderhalf jaar mee, en een LTS-versie zelfs drie jaar. Bij mij thuis draaien er nog twee bureaucomputers op 8.04 LTS, en die gaan pas over op een nieuwe versie bij 10.04.1, in juli 2010 dus. Via een schone installatie.
Vooral doen! Maar voor iedereen die graag een recente versie van zijn software wil gebruiken is ook de laatste (nu 9.10) versie wel aan te raden hoor.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #130 Gepost op: 2009/12/29, 00:34:30 »
Je hebt een goed vertrouwen in back-ups. Hopelijk blijft dat zo! :)
Bovendien is de vraag of je met het terugzetten van de backup niet juiste de gewraakte problemen terugkrijgt. Het gaat immers om data in het formaat van een vorige versie. Een dubieus advies dus, werkt in het geval van de auteur goed, fijn om te weten.

 ???
Ik heb het over het terugzetten van documenten en e-mails. De zin van je opmerking ontgaat me volledig.

Overigens hoef je niet elk half jaar mee te fietsen met een nieuwe versie. Een gewone versie gaat anderhalf jaar mee, en een LTS-versie zelfs drie jaar. Bij mij thuis draaien er nog twee bureaucomputers op 8.04 LTS, en die gaan pas over op een nieuwe versie bij 10.04.1, in juli 2010 dus. Via een schone installatie.
Vooral doen! Maar voor iedereen die graag een recente versie van zijn software wil gebruiken is ook de laatste (nu 9.10) versie wel aan te raden hoor.

Mijn twee flaptops draaien op 9.10. Naar volle tevredenheid. Het gaat mij erom, duidelijk te maken dat je niet elk half jaar moet overstappen. Waardoor de overstap-inspanning van een schone installatie, minder zwaar weegt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #131 Gepost op: 2009/12/29, 12:23:57 »
Citaat van: testcees
Je hebt een goed vertrouwen in back-ups. Hopelijk blijft dat zo!

Sommige mensen hebben er inderdaad zo weinig vertrouwen in, dat ze er geen maken  :rolleyes:

Offline Tom

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #132 Gepost op: 2009/12/29, 13:11:56 »
Ik maak altijd een Backup van mijn moz map plus mijn persoonlijke bestanden.
Komt op een ext schijf plus nog eens op een USB stick , altijd goed mee gevaren.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #133 Gepost op: 2009/12/29, 14:23:33 »
Deze draad begint weinig constructief te worden volgens mij. Misschien even terug naar de vraag.

De eerste vraag die de poster stelt "Zijn er andere gebruikers waar EXT3 dit probleem geeft?" kan negatief beantwoord worden. Er hebben zich volgens mij geen gebruikers gemeld die met dezelfde regelmaat het probleem tegenkomen dat Ubuntu niet meer opstart en het bestandssysteem hersteld moet worden. Alles wijst er dan ook op dat het probleem waar het in deze draad over gaat vrij uniek is. Omdat zo ongeveer alle ubuntu-nl leden hetzelfde besturingssysteem gebruiken, en niet iedereen met dit probleem te maken heeft, ligt het voor de hand dat het probleem niet in dit besturingssysteem op zich gezocht moet worden.  Het probleem moet dan gezocht worden in een vrij unieke combinatie van software en hardware van de poster. (Hierbij laat ik een eventuele andere oorzaak, een unieke omgang van de poster met zijn combinatie van hard- en software die disfunctie zou veroorzaken buiten beschouwing, dit ligt niet erg voor de hand.) Met de unieke combinatie van hardware en software zijn volgens mij twee mogelijkheden die het probleem kunnen verklaren:

1) De hardware werkt naar behoren, maar de specifieke combinatie van hard- en software zorgt voor het probleem. De hardware van de poster wordt in dat geval niet goed ondersteund in Ubuntu. Is dit het probleem, dan kan het zinvol zijn om te kijken waar dit precies aan ligt. Of het ook echt zinvol is hier energie in te stoppen, is afhankelijk van de vaardigheden van de mensen die naar het probleem kijken. Want, problemen met hardware ondersteuning oplossen is niet erg makkelijk. Mijn advies zou zijn om in zo'n geval een bugreport aan te maken op launchpad. Daar zijn de mensen aanwezig die constructief kunnen helpen met dergelijke problemen oplossen, en oplossingen worden dan ook nog eens meegenomen bij de verbetering van de hardware ondersteuning van Ubuntu.

2) Het probleem ligt bij de hardware, en heeft niets met de software te maken. In dit specifieke geval zou dan de hardware instabiel defect zijn, want het probleem treedt meestal niet op, en er lijkt geen voorspelbare relatie te zijn met het gebruik. Instabiele hardware komt regelmatig voor. Test je deze, dan gaat het honderd keer goed, één keer fout. Wil je precies uitzoeken welk onderdeel van de hardware het probleem veroorzaakt, dan is dat in het geval van instabiele hardware die met zeer lage frequentie problemen geeft erg moeilijk. Je kan bijvoorbeeld een harde schijf een paar keer testen, maar dat wil niet zeggen dat daarmee bewezen is dat deze niet verantwoordelijk is voor het probleem.
Het oplossen van een dergelijk probleem kan vrij eenvoudig zijn. Als je er niet om maalt even 200,- euro's uit te geven voor een nieuw besturingssysteem dat wel werkt, is het aanschaffen van hardware die zeker werkt vast ook niet zo lastig. In ieder geval is dat in dit geval denk ik de aangewezen weg om het probleem van instabiele hardware die met een zeer lage frequentie problemen geeft op te lossen.

Welke van de twee opties hier het probleem is, is in dit geval is moeilijk te zeggen. Het aanschaffen van nieuwe hardware die zeker onder Ubuntu werkt zou beide opties van het probleem direct oplossen. De oude hardware kan je als je graag een bijdrage wilt leveren aan de hardware ondersteuning door Ubuntu vervolgens blijven inzetten om te onderzoeken of het probleem daadwerkelijk van de eerste orde is. Blijkt het onverhoopt toch een probleem te zijn met de ondersteuning van deze specifieke hardware door Ubuntu, dan kan daar wellicht alsnog een oplossing voor gevonden worden.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 14:34:54 door Thomas de Graaff »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #134 Gepost op: 2009/12/29, 14:56:15 »
Het oplossen van een dergelijk probleem kan vrij eenvoudig zijn. Als je er niet om maalt even 200,- euro's uit te geven voor een nieuw besturingssysteem dat wel werkt, is het aanschaffen van hardware die zeker werkt vast ook niet zo lastig. In ieder geval is dat in dit geval denk ik de aangewezen weg om het probleem van instabiele hardware die met een zeer lage frequentie problemen geeft op te lossen.

Welke van de twee opties hier het probleem is, is in dit geval is moeilijk te zeggen. Het aanschaffen van nieuwe hardware die zeker onder Ubuntu werkt zou beide opties van het probleem direct oplossen.
Aanschaffen van een besturingssysteem dat wel werkt en/of nieuwe hardware die zeker onder Ubuntu werkt? Je bent nogal zeker van je zaak!

Dit topic was tot nu toe voor mij persoonlijk erg nuttig en heeft mij meer geleerd over ext3 ("solid as a rock"). :)

Graag help ik de vraagsteller in dit topic verder met het zoeken naar de oorzaak (met de huidige hard- en software) maar ik krijg nu van Thomas de indruk dat dit niet echt gewenst en/of mogelijk is?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #135 Gepost op: 2009/12/29, 15:59:05 »
Het oplossen van een dergelijk probleem kan vrij eenvoudig zijn. Als je er niet om maalt even 200,- euro's uit te geven voor een nieuw besturingssysteem dat wel werkt, is het aanschaffen van hardware die zeker werkt vast ook niet zo lastig. In ieder geval is dat in dit geval denk ik de aangewezen weg om het probleem van instabiele hardware die met een zeer lage frequentie problemen geeft op te lossen.

Welke van de twee opties hier het probleem is, is in dit geval is moeilijk te zeggen. Het aanschaffen van nieuwe hardware die zeker onder Ubuntu werkt zou beide opties van het probleem direct oplossen.
Aanschaffen van een besturingssysteem dat wel werkt en/of nieuwe hardware die zeker onder Ubuntu werkt? Je bent nogal zeker van je zaak!
Ik adviseer in het geval de hardware instabiel defect is (optie (2) ) het aanschaffen van nieuwe hardware. Zeker niet het aanschaffen van een ander besturingssysteem. Het is namelijk te verwachten dat een ander besturingssysteem op defecte hardware ook problemen kan geven. Blijkbaar heb ik dat onduidelijk opgeschreven, mijn excuses daarvoor dan.

Als het probleem niet instabiele hardware is, maar een gebrekige ondersteuning van hardware door de software (optie (1) ), dan adviseer ik een bug report te maken op launchpad. Daarnaast kan natuurlijk een ieder hier op het forum helpen het probleem te vinden en op te lossen. Prima, het een sluit het ander niet uit lijkt me. :)

edit: Weet je niet of het probleem instabiele hardware is, of een gebrekige ondersteuning van bepaalde hardware door de software, dan adviseer ik, als geld geen probleem is, de hardware te vervangen. Anders loop je namelijk de kans dat je een probleem probeert op te lossen dat niet op te lossen is omdat de hardware instabiel defect is. Maar dat zijn slechts mijn adviezen. :) Ik zeg niets over wat wel of niet wenselijk is, alleen over wat ik aanraad.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 16:06:41 door Thomas de Graaff »

Offline wvtienen

  • Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #136 Gepost op: 2010/03/19, 21:57:36 »
Even een kleine update:

Sinds het einde van alle discussies hier liep de PC best stabiel (en dan bedoel ik vooral dat hij steeds mooi terug uit slaapstand komt met alle gebruikers aangemeld).  Ik denk dat hij enkel een 2-tal keren 'foutief' gereboot is de voorbije 3 maanden.  Een keer bij stroomuitval (dat was mijn schuld) en 1 keer  een ongeduldige zoon die de reset knop te rap gebruikt heeft (dat werd een week geen zakgeld -grapje). En verder buiten de gevraagde reboots van software upgrades is de PC niet meer gereboot geweest. 
Maar ergens vorige week krijg ik plots vreemde effecten op mijn scherm.  Gaande van een effect als een slecht afgestemde TV zender (sync is niet meer correct en dat op een TFT scherm...), of het hertekenen van schermdelen dat totaal niet meer lukt.  Soms liep de PC gewoon vast, soms blokkeerde scherm en invoer (was nog proper te herstarten via een ssh sessie).
Zie voorbeeld screenshot onderaan.  Veel meer dan een uurtje was er niet meer mee te werken.
Hoofdverdachte was de grafische kaart.  Deze lijkt echter niet zo eenvoudig te testen.  Als de problemen zich voordeden leek er ook geen probleem te zijn met de spanningen geleverd door de voeding (zou een tweede schuldige kunnen zijn).
Twee dagen geleden heb ik dan de kaart vervangen (onder garantie zelfs, ttz korting op een Geforce GTS250 gekregen).

En nu werkt de PC weer volledig stabiel.  Ik heb zelfs al kunnen spelen met de slaapstand na x-minuten inactiviteit (wat voordien regelmatig problemen gaf en ik dus al lang niet meer gebruikte).  Alleen werken flash filmpjes in fullscreen niet meer: maar dat is een ander probleem...
Gedurende al de problemen met de grafische kaart, is de PC wel een 50-tal keren 'verkeerdelijk' herstart.  En geen enkele keer heeft het bestandssysteem problemen gegeven.

Walter