Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waarom, in bepaald geval, grub-probleem na verwijderen ubuntu in dual-boot??  (gelezen 747 keer)

Offline wolfke

  • Lid
Hallo, ik snap iets niet.
Ik lees hier overal dat in een dual-boot systeem (win7 naast ubuntu), na verwijderen van ubuntu er een probleem is met Grub en windows niet meer opstart, zonder extra ingrepen.
Waarom?

Ik heb namelijk reeds versch. keren ubuntu geïnstalleerd op een externe schijf (naast win op de interne);
als ik opstart met die externe, vraagt Grup me welk systeem ik wil opstarten en alles lukt dan.
EN..... als ik die externe gewoon niet poweron zet, start automatisch windows op (zonder een grub- of ander probleem)
Waarom hier geen probleem met grub of windows?

Offline jan11000

  • Lid
Je hebt windows bootloader(ntloader).
En je hebt grub.
Bij je windows booten zie je geen grub, dus grub werkt niet.
En jij hebt 2 harde schijven schijven, 1 met grub en 1 met ntloader.

Grub werkt zo.
in de bios boot schijf kiezen(waar grub op staat).,
dan wordt de mbr gestart, in de mbr zit grub,
dan gaat grub naar de ubuntu schijf, daar staat ook een gedeelte van grub,
dan krijg je je grub op het scherm met win en ubuntu keuze.
dat is alles.

Uiteindelijk heb je gewoon geluk dat het zo bij jou werkt, zonder dat je weet hoe het werkt.

Offline wolfke

  • Lid
@jan1100: gewoon "geluk gehad", dat kan toch niet: ik heb ubuntu zo al 3 X geïnstalleerd op externe schijf (met winxp en win7) en altijd werkt dit zoals ik beschreef - wat dus een zeer gemakkelijke situatie is en er niets aan windows veranderd werd. (grub staat op externe schijf en die staat als eerste in de bios om op te starten)

Ik vraag me gewoon af wat het verschil is tussen volgende 2 situaties:
1. install ubuntu naast windows op externe schijf (met Grub op die externe schijf) - zoals ik het doe;
2. install ubuntu naast wndows op interne schijf: vb. op D:, als windows op de C: staat en grub ook specifiek op D: laten installeren.


in situatie 2. mag windows/grub toch ook geen probleem geven als ik ubuntu verwijder , en die D: formatteer, want dan is grub toch helemaal weg?


« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 20:44:00 door wolfke »

Of het per se mis gaat als je Ubuntu verwijdert (hoe trouwens?) weet ik niet hoor! (GRUB kan immers Windows starten). Er is echter wel een duidelijk verschil met jouw situatie en een dual boot op dezelfde interne schijf als Windows:

Waarom het bij jou goed gaat is omdat de windows bootloader intact blijft op de interne schijf. Als je op diezelfde interne schijf GRUB zou installeren overschrijf je de windows bootloader wél.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 23:43:15 door erik1984 »

Offline wolfke

  • Lid
- ubuntu verwijderen: daar bedoel ik mee: de partities formatteren (boot swap en /)

@erik1984: klein detail: ik veronderstel dat je toch  "partitie" bedoelt als je over schijf spreekt.
Als ik ubuntu op externe installeer en daar ook Grub op laat installeren, is de (interne) partitie van Windows ook beschikbaar en toch past hij daar niets op aan.

Ik snap dus niet waarom  er wel iets op de windows-partitie aangepast wordt als ik ubuntu op een APARTE  interne partitie installeer EN specificeer dat Grub daar moet opgeplaatst worden.

Als ik dan ubuntu verwijder, mag dit toch geen probleem geven voor windows??
En... dat is schijnbaar wel, dat snap ik dus niet.
Of is er alleen een probleem in het geval dat men tijdens de install van ubuntu ervoor kiest dat Grub op de windows-partitie geïnstalleerd wordt.
Dan kan ik wel volgen.

- ubuntu verwijderen: daar bedoel ik mee: de partities formatteren (boot swap en /)

@erik1984: klein detail: ik veronderstel dat je toch  "partitie" bedoelt als je over schijf spreekt.
Als ik ubuntu op externe installeer en daar ook Grub op laat installeren, is de (interne) partitie van Windows ook beschikbaar en toch past hij daar niets op aan.

Ik snap dus niet waarom  er wel iets op de windows-partitie aangepast wordt als ik ubuntu op een APARTE  interne partitie installeer EN specificeer dat Grub daar moet opgeplaatst worden.

Als ik dan ubuntu verwijder, mag dit toch geen probleem geven voor windows??
En... dat is schijnbaar wel, dat snap ik dus niet.
Of is er alleen een probleem in het geval dat men tijdens de install van ubuntu ervoor kiest dat Grub op de windows-partitie geïnstalleerd wordt.
Dan kan ik wel volgen.

Ik bedoel wel degelijk schijf, doorgaans installeer je GRUB niet in een partitie maar in de Master Boot Record van een harde schijf (dat kun je niet echt een partitie noemen). Als je bijvoorbeeld een interne schijf hebt die wordt aangeduid als /dev/sda dan wil Ubuntu GRUB standaard installeren in /dev/sda en bijvoorbeeld niet /dev/sda1 (de eerste partitie op die schijf). Nogmaals dan ga ik even uit van een standaardinstallatie op de zelfde interne schijf waar ook Windows staat, een externe schijf laat ik buiten beschouwing.

Je installeert GRUB nooit in een zelfde partitie als Windows. Windows zal bij installatie zijn eigen bootloader naar de MBR schrijven, die bootloader wordt standaard vervangen door GRUB bij installatie Ubuntu naast Windows (tenzij je iets anders opgeeft bij installatie uiteraard!). In dat geval is de Windows bootloader weg.

Als Ubuntu weg is en de bootloader van Windows is niet hersteld kun je Windows nog wel starten met GRUB. Maar als Windows niet bovenaan staat in GRUB zul je dan wel elke keer er snel bij moeten zijn om voor Windows te kiezen.

Jouw situatie met externe schijf is anders omdat jij nooit de Windows bootloader hebt vervangen. Maar dat zei ik in de vorige post ook al.

Offline wolfke

  • Lid
oke, alvast bedankt voor die uitleg.

veronderstel nu (een vergelijkbare situatie als met een externe):

- 1 heb 2 interne HD's:  /dev/sda  en /dev/sdb;
- win staat geïnstalleerd op   /dev/sda1 en zijn bootloader staat dan op /dev/sda (als ik kan volgen);
- ik installeer Ubuntu op  /dev/sdb1 en zorg ervoor dat Grub op /dev/sdb terechtkomt.

Mag ik dan veronderstellen dat de bootloader van windows niet aangetast wordt  en als ik dan de hele HD /dev/sdb formatteer, windows zonder problemen zal opstarten?

oke, alvast bedankt voor die uitleg.

veronderstel nu (een vergelijkbare situatie als met een externe):

- 1 heb 2 interne HD's:  /dev/sda  en /dev/sdb;
- win staat geïnstalleerd op   /dev/sda1 en zijn bootloader staat dan op /dev/sda (als ik kan volgen);
- ik installeer Ubuntu op  /dev/sdb1 en zorg ervoor dat Grub op /dev/sdb terechtkomt.

Mag ik dan veronderstellen dat de bootloader van windows niet aangetast wordt  en als ik dan de hele HD /dev/sdb formatteer, windows zonder problemen zal opstarten?
Dan kan je alleen op Ubuntu komen door in de BIOS je 2e schijf als bootschijf te kiezen, en voor Windows de 1e schijf in je BIOS te kiezen.
Windows staat geïnstalleerd op sda2 gok ik, want Windows maakt een boot-partitie aan het begin, sda1, zover ik weet dan.
De GRUB zorgt er voor dat die verwijst naar de bootloader van Windows, de GRUB zorgt ook dat de GRUB vóór de bootloader van Windows wordt geladen, dus in die zin moet de MBR van sda1 ook aangepast worden.
Om dit te voorkomen moet je er voor zorgen dat Windows niet gevonden wordt door de GRUB, je schijf tijdelijk loskoppelen zou bijvoorbeeld kunnen helpen daarbij.

Dit is wat ik van de MBR en de bootloaders van Windows en GRUB weet, maar ik kan er ook naast zitten.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline wolfke

  • Lid
oke, bedankt.